۰ نفر

جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ناآرامی‌های ایران

۱۵ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۲۵
کد خبر: 242514
جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ناآرامی‌های ایران

بررسی یک موضوع در جلسه شورای امنیت نیازمند موافقت حداقل ۹عضو از ۱۵عضو شورای امنیت است. ۵عضو دائم شورای امنیت در این رای گیری نمی توانند از حق وتو استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه در جلسه ای ناآرامی ها اخیر در ایران را بررسی می کند. این جلسه به درخواست آمریکا برگزار می شود.

قزاقستان رئیس دوره ای شورای امنیت و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به صورت جداگانه این خبر را اعلام کرده اند.

نیکی هیلی گفت که شورای امنیت در روز جمعه آنچه که او "وضعیت تنش آلود و خطرناک " در ایران خواند به بحث و بررسی خواهد گذاشت. 

 هیلی در بیانیه ای دخالت آمیز گفت: "جهان شاهد اتفاقات وحشتناکی که در سوریه رخ داد بود که با حکومتی آغاز شد که با ملت خود جنگید و ملت خود را از اعتراض مسالمت آمیز محروم کرد. نباید اجازه داد چنین چیزی در ایران رخ داد".

هیلی افزود: "این مسئله به حقوق بشر اساسی ملت ایران مربوط است اما مسئله ای است که به صلح و امنیت بین المللی نیز مربوط می شود".

وی ادامه داد: "این موضوع قابل توجه خواهد بود که کشوری تلاش کند شورای امنیت را از بررسی این وضعیت محروم کند همانگونه که رژیم ایران تلاش می کند ملتش را از قدرت انتقال صدایش و نظرش محروم سازد".

خبرنگار الجزیره در مقر سازمان ملل متحد به نقل از منابع دیپلماتیک گفت که انتظار می رود روسیه یا کشور دیگری از اعضای شورای امنیت در مخالفت با بررسی وضعیت ایران در این شورا درخواست کند اصل بررسی این موضوع در شورا به رای گذاشته شود.

روسیه گفته است که مسئله ناآرامی ها درایران نباید در شورای امنیت مطرح شود.

بعید نیست روسیه با درخواست رای گیری برای طرح موضوع ایران در جلسه شورای امنیت، مانع از برگزاری این جلسه شود.

بررسی یک موضوع در جلسه شورای امنیت نیازمند موافقت حداقل 9 عضو از 15 عضو شورای امنیت است. 5 عضو دائم شورای امنیت در این رای گیری نمی توانند از حق وتو استفاده کنند.

جلسه امروز شورای امنیت درباره ایران در ساعت 15 به وقت محلی نیویورک ( ساعت 20 به وقت گرینویچ - ساعت 23:30 به وقت تهران) برگزار خواهد کرد.

در صورت برگزاری این جلسه، یک مقام سازمان ملل متحد درباره ناآرامی های اخیر در ایران گزارشی ارائه خواهد کرد.

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه به آمریکا درباره دخالت در امور داخی ایران هشدار داد.

مسکو گفته است که اعتراضات اخیر در ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست و در نتیجه نباید در شورای امنیت مطرح شود.

آمریکا در روزهای اخیر تلاش های دیپلماتیکی را انجام داد تا موافقت اعضای شورای امنیت را درباره برگزاری نشستی درباره وضعیت ایران جلب کند.

پیش بینی می شود حتی در صورت برگزاری جلسه ای برای بررسی وضعیت ایران، این شورا بیانیه ای درباره ایران صادر نکند زیرا صدور این بیانیه نیازمند رای موافق همه 15 عضو شورای امنیت است.

آمریکا همچنین تنها خواستار برگزاری جلسه شده و هیچ پیش نویس قطعنامه ای را در این باره مطرح نکرده است.