۰ نفر

پوتین فرشته نجات کره شمالی

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۹:۲۲
کد خبر: 241389
 پوتین فرشته نجات کره شمالی

کشتی‌های سوخت‌رسان روسیه در ماه‌های اخیر دست‌کم در سه موقعیت از طریق انتقال محموله‌ها در دریا اقدام به تحویل سوخت به کره‌شمالی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این فروش نفت یا محصولات نفتی از سوی روسیه به‌عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان به کره‌شمالی ناقض تحریم‌های سازمان ملل به‌حساب می‌آید.

رویترز به نقل از دو منبع امنیتی بلندپایه در غرب اروپا اعلام کرد که اقدامات اخیر روسیه در انتقال نفت به کره‌شمالی در ماه‌های اکتبر و نوامبر نشان می‌دهد که قاچاق از جانب روسیه به کره‌شمالی به سطح پر کردن محموله‌ها در دریا رسیده است. پیش‌تر رویترز در ماه سپتامبر گزارش داده بود که کشتی‌های کره‌شمالی براساس شواهدی مستقیما از مبدا روسیه عازم این کشور شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از این منابع امنیتی که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: «کشتی‌های روسیه در چندین موقعیت در سال‌جاری میلادی و در اقدامی که نقض تحریم‌ها به‌حساب می‌آید، دست به انتقال محصولات پتروشیمی به کشتی‌های کره‌شمالی در دریا از طریق کشتی‌های روسیه زده‌اند.» این منبع امنیتی گفت: «شواهدی نیست که نشان دهند دولت روسیه حامی چنین کاری بوده اما این کشتی‌های روس با انجام این کار یک شریان حیاتی برای حکومت کره‌شمالی به‌وجود آورده‌اند.» به‌دنبال فشارها و تحریم‌های جدید بین‌المللی که اساس رژیم و حیات اقتصادی کره‌شمالی را هدف گرفته است، رهبر کره‌شمالی تلاش دارد تا با ساخت یک کارخانه مخصوص تولید کنسرو غذای سنتی این کشور ضمن تقویت اقتصاد داخلی کره‌شمالی کالاهای مصرفی بهتر و بیشتری تولید کند و از میزان وابستگی به خارج و فشارهای بین‌المللی بکاهد. به گزارش آسوشیتدپرس، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به‌دنبال پروژه احداث یک کارخانه تولید کنسرو «کیمچی» غذای سنتی این کشور در سطح صنعتی است. این پروژه در حومه شهر پیونگ‌یانگ و در وسط مزارع و گلخانه‌ها احداث شده است. این پروژه تحت عنوان کارخانه تولید کیمچی ریو گیونگ ۴۲۰۰ تن از این غذای سبزیجاتی سنتی کره را در سال تولید می‌کند. این کارخانه جدید در ژوئن سال گذشته میلادی افتتاح شد. راهبرد حکومت کره‌شمالی به نام راهبرد «بیونگ جین» هدفش توسعه همزمان اقتصاد کره‌شمالی و در عین حال کمک به پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور است. کارشناسان خارجی معتقدند کره‌شمالی با وجود مشکلات زیاد در بسیاری از حوزه‌ها در حال نشان دادن نشانه‌های خفیفی از رشد اقتصادی و بهبود تولیدات کشاورزی است.

سلاح هسته‌ای ستون فقرات ماست

کره‌شمالی روز شنبه (۹ دی ماه) اعلام کرد، از برنامه‌اش برای ایجاد یک عامل بازدارنده هسته‌ای در این کشور دست نمی‌کشد. خبرگزاری دولتی کره‌شمالی KCNA در بیانیه‌ای اعلام کرد، حزب حاکم کره‌شمالی متعهد به تقویت قدرت نظامی این کشور و قابلیت‌های بازدارنده رزمی آن است. به نوشته این خبرگزاری حکومت کره‌شمالی نیروی بازدارنده هسته‌ای را «ستون فقرات نیروی دفاعی» این کشور به منظور مقابله با آمریکا و دوستانش می‌داند.