۰ نفر

شروط اتحادیه عرب برای گفت‌وگو با ایران

۷ دی ۱۳۹۶، ۱:۵۰
کد خبر: 240724
 شروط اتحادیه عرب برای گفت‌وگو با ایران

معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفت: گفت‌وگوی عربی ـ ایرانی امر غیرقابل قبولی نیست.

 زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مقر اتحادیه عرب، گفت: گفت‌وگوی عربی ـ ایرانی امری مردود و غیرقابل قبول نیست اما لازم است چند سوال بسیار مهم را مطرح کنیم. این گفت‌وگو چگونه برگزار شود؟ بر چه اساسی برگزار شود و چه زمانی برگزار شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: کسی که به گفت‌وگو دعوت می‌کند لازم است که رفتارش هماهنگ با این دعوت باشد و عرب‌ها در هیچ زمانی گفت‌وگو با هیچ کسی را رد نکرده‌اند.

در چند سال اخیر با توجه به تحولات منطقه‌ای و نیز خاورمیانه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی دیگر در همراهی برخی از این کشورها در روابط خود با ایران رویکرد عدم همکاری را در پیش گرفته‌اند. این روند در پی تشدید بحران در سوریه، عراق و یمن گسترده‌تر شد. در همین حال ایران همواره از گسترش روابط با همسایگان خود به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال کرده است اما برخی کشورها از جمله عربستان و دیگر کشورها تمایلی به حل و فصل مسایل و ابهامات دو جانبه و منطقه‌ای نشان‌ نداده‌اند و بر عکس به تشدید فضای تنش و قطع روابط پرداخته‌اند.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند تا زمانی که مقامات کشورهای عربی از اقدامات ضد ایرانی خود در سطح منطقه و بین‌المللی و در سخنرانی‌ها و اعلام مواضع خود دست برندارند و نقش ایران را در تحولات سیاسی و اجتماعی بین‌المللی نپذیرند و به تحریک کشورهای دیگر بپردازند گفت‌وگو امری بی‌فایده است.