۰ نفر

تقویت همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۷
کد خبر: 238843
تقویت همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان

وزیر امورخارجه کشورمان گفت : ایران ، جمهوری آذربایجان و ترکیه مسائل مربوط به حوزه های مختلف شامل مشورت های سیاسی ، مقابله با تروریسم و همکاری های اقتصادی را بصورت سه جانبه دنبال می کنند.

محمد جواد ظریف ، که برای شرکت درنشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران ، جمهوری آذربایجان و ترکیه به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، سه شنبه شب در جریان بازدید از ساختمان بازسازی شده سفارت کشورمان در باکو در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت : این پنجمین نشست از سلسله نشست های وزرای خارجی سه کشور همسایه است ، نشست چهارم در ایران و نشست سوم نیز در ترکیه برگزار شده بود.

به گزارش قتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: برگزاری این نشست های یک ابتکار خیلی خوبی است ، چرا که زمینه های بسیار زیادی برای همکاری بین سه کشور در حوزهای صنعتی ، بانکی تجاری وجود دارد.

وی در مورد محور مذاکرات وزیران خارجه سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در نشست روز چهارشنبه گفت : مشورت های سیاسی و همکاری تجاری، اقتصادی و بانکی بین سه کشور در دستور کار نشست سه جانبه فردا است .

ظریف درادامه افزود: از فرصت حضور در باکو استفاده کردیم و به دیدار رئیس جمهوری آذربایجان رفتم و با آقای علی اف دیدار خوبی داشتیم و آخرین تحولات روابط دو جانبه را بررسی کردیم .

وی با یادآوری اینکه در یک ماه اخیر این دومین سفر من به جمهوری آذربایجان است ،افزود: در این فاصله رئیسان جمهوری دو کشور در استانبول و در حاشیه کنفرانس سران کشورهای اسلامی با یکدیگر دیدار کردند .

ظریف با اشاره به اینکه در طول ریاست جمهوری آقای روحانی ، روسای جمهوری دو کشور 10 بار با یکدیگر دیدار کرده اند که نشان دهنده گسترش بی سابقه روابط بین ایران و کشور همسایه ، برادر و هم کیش ما جمهوری آذربایجان است .

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : دو کشور زمینه های خوبی برای همکاری دارند که کریدور شمال - جنوب و اتصال ریلی دو کشور یکی از آنها است که درنشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان آخرین تصمیمات در بخش راه آهن دو کشور از نظر تامین مالی گرفته خواهد شد .

ظریف گفت : ایران در حوزه های مختلف دیگر مانند حوزه دریای خزر با جمهوری آذربایجان همکاری نزدیکی داریم و امشب بحث خوبی آقای علی اف داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم همه این بحث ها را نهایی کنیم.

جواد جهانگیرزاده ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو ، وزیر امور خارجه کشورمان را در دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان همراهمی می کرد.

نشست سه جانبه فردا چهارشنبه با حضور وزیر امورخارجه کشورمان، «المار محمدیاراف» وزیرخارجه جمهوری آذربایجان و « مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برگزار می شود .

وزیرامورخارجه کشورمان امشب با حضور در ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از بخش های مختلف این ساختمان بازسازی شده، بازدید کرد.

ساختمان سفارت ایران که قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد و از بناهای قدیمی شهر باکو به شمار می رود و در بخش مرکزی این شهر واقع شده است و طی هفت ماه به گونه ای بازسازی شده که ضمن حفظ قدمت و نمادهای تاریخی ، کارکردهای یک ساختمان اداری امروزی را نیز دارد .