۰ نفر

آمریکا خواستار کاهش بودجه سازمان ملل است

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۳
کد خبر: 237427
 آمریکا خواستار کاهش بودجه سازمان ملل است

دو دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفتند، آمریکا در نظر دارد 250 میلیون دلار از بودجه سازمان ملل برای سال 2019-2018 کم کند. این طرح علاوه بر درخواستی است که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای صرفه جویی دویست میلیون دلاری ارائه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مذاکراتی در یکی از کمیته های مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص بودجه این نهاد بین المللی جریان دارد. گوترش پیشنهاد داده است که با صرفه جویی دویست میلیون دلاری، بودجه این سازمان از 5.4 میلیارد دلار تجاوز نکند.

دو دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفتند که آمریکا هم پیشنهاد داده 250 میلیون دلار دیگر از بودجه سازمان ملل کاسته شود، طرحی که به گفته یک دیپلمات دیگر، اجرای آن تقریبا محال است.

آمریکا بیشترین کمک را به سازمان ملل کرده و 22 درصد از بودجه آن را تامین می کند.

دیپلمات ها گفتند که طرح پیشنهادی آمریکا، ماموریت های سیاسی سازمان در لیبی، افغانستان و دفتر خدمات ارتباطی و حقوقی فلسطین را هدف گرفته است.

اتحادیه اروپا هم طرحی داده است تا 170 میلیون دلار دیگر از بودجه سازمان ملل صرفه جویی شود. یک دیپلمات گفت: این یک بازی کلاسیک است. دو اردوگاه وجود دارد: در یک سو، آمریکا و اتحادیه اروپا که می خواهند بودجه کم شود و در سوی دیگر، سایر کشورها که نمی خواهند این اتفاق بیفتد.

طرح کاهش بودجه سازمان ملل در حالی است که گوترش سعی دارد حمایت هایی از برنامه های خود برای اصلاح نظام اداری سازمان ملل جلب کند.

بودجه عملیاتی سازمان ملل از بودجه ماموریت های حفاظت از صلح این نهاد جداست. سازمان در سال جاری تحت فشار دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ششصد میلیون دلار از بودجه ماموریت های حفاظت از صلح را کم کرد. سازمان ملل چهل هزار نفر در سراسر دنیا در استخدام خود دارد.