۰ نفر

روسیه: آمریکا ناتوانی در اجرای برجام را ثابت کرد

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 226016
 روسیه: آمریکا ناتوانی در اجرای برجام را ثابت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: اقدامات ضدبرجامی آمریکا ناتوانی این کشور را در اجرای توافق هایی که خود به دست آورده است، اثبات کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  وزیر خارجه روسیه با یادآوری اینکه دو سال پیش در جریان مذاکرات 1+5 با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور توافق برجام به دست آمد، اظهار کرد: این سند که در شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شده توسط جامعه جهانی مورد استقبال قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک روز چهارشنبه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: آمریکا می خواهد از برجام خارج شود و این مساله به توانایی اجرای توافق ها مربوط می شود که از ارزش های سیاست خارجی (هر کشور) است.

رییس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه در سخنانی ضدایرانی بدون ارائه شواهد و دلایل بار دیگر از برجام انتقاد و از تایید پایبندی تهران به این توافق بین المللی به کنگره آمریکا خودداری کرد.

لاوروف در ادامه سخنان خود همچنین تاکید کرد: موضع آمریکا در برابر برجام و تهدید علیه کره شمالی برای کاربرد زور، مسائل جهانی را پیچیده تر می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه هشدار داد: از دست رفتن اعتماد متقابل بسیار نگران کننده است و بازسازی آن کار آسانی نخواهد بود.

وی افزود: متاسفانه این روند منفی بر اثر تصمیم آمریکا در مورد برجام و تهدیدهای این کشور برای حل مساله شبه جزیره کره از راه نظامی تشدید می شود.

افزون بر روسیه، آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه رسمی، چین و بسیاری از کشورهای دیگر مواضع ضدبرجامی آمریکا را رد و بر جهانی و بین المللی بودن پیمان هسته ای با ایران و غیرقابل لغو بودن آن تاکید کرده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز بر حمایت مسکو از برجام و رد مواضع ضدبرجامی آمریکا تاکید و اعلام کرد: روسیه همچنان از برجام حمایت می کند و تا زمانی که همه طرف ها به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل پایبند هستند، این رویکرد ادامه می یابد.

پوتین تصریح کرد: در زمان حاضر ایران برجام را اجرا می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان سازمان تخصصی معتبر آن را تایید کرده است.تمامی گزارش های آژانس حکایت از آن دارد که ایران تعهدات خود را در برجام کامل انجام می دهد.

وی ادامه داد: از این گزارش ها پیروی می کنیم و از برجام که با مشارکت دولت سابق آمریکا و با وجود اختلافات در مسائل دیگر با این دولت عقد شد، همچنان حمایت خواهیم کرد.

کاخ کرملین مقر رییس جمهوری روسیه نیز روز جمعه ساعاتی پیش از سخنان ترامپ، ضمن هشدار برای خروج احتمالی آمریکا از برجام، خاطرنشان کرد: برون رفت واشنگتن از توافق هسته ای با ایران، پیامدهای منفی دارد و از جمله برای امنیت جهانی زیانبار است.

به گزارش ایتارتاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران گفت: خروج احتمالی آمریکا از برجام برای نظام منع گسترش سلاح هسته ای مضر است و اینگونه اقدامات قطعا به فضای امنیت و ثبات بین المللی، منع گسترش سلاح هسته ای در سطح جهانی و وضعیت قابل پیش بینی ضربه می زند.

پسکوف با بیان اینکه انجام چنین اقدامی توسط آمریکا پیامدهای شدیدی دارد، اظهار کرد: مسکو پیگیرانه از مواضع خود که بارها توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام شده و شامل تامین شرایط حل و فصل پرونده اتمی ایران و جلوگیری از انتشار سلاح هسته ای می شود، دفاع خواهد کرد.