۰ نفر

ترس ساختگی از ایران برای آمریکایی‌ها

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۶
کد خبر: 225450
ترس ساختگی از ایران برای آمریکایی‌ها

این روزها، در حالی که بیشتر نظرات و صحبت های مقامات دولتی آمریکا درباره توافق هسته ای برجام در رسانه ها منعکس می شود، شاید شنیدن و درک دیدگاه شهروندان آمریکایی درباره مهم‌ترین سند هسته ای قرن، جذاب تر باشد!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، هر چقدر ترامپ ، رییس جمهور آمریکا دوست دارد در بوق و کرنا بدمد که برجام، بدترین توافق ممکن بوده، بخش گسترده ای از جامعه آمریکا، این پیمان اتمی را حمایت می کنند. نظر سنجی موسسه یوگاو نشان می دهد که بیش از نیمی از آمریکایی ها موافق برجام هستند؛ این عدد در بین دموکرات ها به 68 درصد و در بین جمهوریخواهان به 53 درصد می رسد. تحلیل عدد 53 درصد، این حقیقت را آشکار می کند که حتی بیش از نیمی از جمهوریخواهان یعنی اعضای حزب حاکم، نظر رییس جمهور ساکن در کاخ سفید را قبول ندراند! اگر به آرای خاکستری رجوع کنیم و در یک فرض محال، 26 درصد جمهوریخواه بدون نظر درباره برجام را به دو قسمت تقسیم کنیم آن وقت شاید عدد 53 به 66 درصد برسد!

در مجموع، مخالفان توافق هسته ای برجام در بین جمهوریخواهان، بر اساس نظرسنجی انجام شده 23 درصد است؛ این عدد برای دموکرات های مخالف برجام به 10 درصد می رسد.از سوی دیگر و در نمایی کلی، 31 درصد از کل آمریکایی ها اعم از دموکرات و جمهوریخواه، به شدت از برجام حمایت می کنند که حدودیک سوم جمعیت آمریکا را شامل می شود؛ 25 درصد نیز تا حدی موافق برجام هستند.

پروژه ایران هراسی و ماموریت های فاکس نیوز

نکته جالب اینجاست که تحقیقات میدانی و نظرسنجی‌ها نشان می دهد، تعداد زیادی از مردم آمریکا درست مثل فدریکا موگرینی فکر می کنند؛ یعنی معتقدندیک رییس جمهور جدید نمی تواند زیر توافق‌های پیشین بزند. این دسته از آمریکایی‌ها نظرشان این است که ترامپ باید از موافقتنامه های پیشین پیروی کند.

البته گروهی هم وجود دارند که فکر می کنند هر رییس جمهوری می تواند انتخاب‌های خاص خود را داشته باشد و توافق های پیش از خود را کنار بگذارد.

حالا بگذارید بخش‌های دیگری از نظرسنجی یوگاو را مرور کنیم؛ 44 درصد از آمریکایی ها، ایران را دشمن ایالات متحده می دانند و 56 درصد می گویند که کشور ما، تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکاست. شاید اگر قدرت رسانه های گروهی آمریکا مثل فاکس نیوز، سی ان ان و ... نبود، ملت آمریکا هرگز ایران را دشمن خود به حساب نمی آوردند. تمام سیاه نمایی‌ها و تبلیغات مسموم، نتیجه اش دشمن ساختن از ملتی بوده که در 300 سال گذشته هرگز آغازگر جنگ علیه ملتی دیگر نبوده است. این در حالی است که کل تاریخ کشور آمریکا کمی بیش از 200 سال است! این نکته را باید در نظر بگیریم که در حال حاضر، پروپاگاندای شدیدی از سوی ترامپ و دار و دسته اش توسط شبکه‌هایی چون فاکس نیوز دنبال می شود که ایران را، هم‌ردیف کره شمالی و خطری بزرگ برای آمریکا معرفی کنند! خط تبلیغاتی منفی ترامپ علیه ایران، هم‌راستا با پروژه ایران هراسی‌ای ا‌ست که از پیش در آمریکا دنبال می شد. حالا هم که دلارهای گاو فربه خاورمیانه به واشنگتن رسیده، پروژه ایران هراسی، شعله ور تر شده است.

رویکرد اتاق فکرهای کاخ سفید تحت رهبری ترامپ، دادن خوراک به رسانه هایی چون فاکس نیوز است تا در یک خط خبری پیوسته، ایران هراسی را در بین مردم آمریکا تبلیغ کنند. به یاد دارم که چندی پیش مقاله ای را خواندم که در آن به صراحت اشاره شده بود شاید اگر از شهروندان آمریکایی بپرسیم که ایران در کجای دنیا واقع شده و پیشینه و تاریخ آن چیست، حدود 90 درصد سوال شوندگان، پاسخی نداشته باشند. کار رسانه‌هایی چون فاکس نیوز که اهرم تبلیغاتی حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود، توسعه پروژه ایران هراسی است. تجارت سلاح و قراردادهای نظامی با کشورهای ضددموکراسی در منطقه خاورمیانه، توجیه می خواهد و کار رسانه ها همین است که کشوری دیکتاتوری و بدون حتی ذره‌ای روح دموکراسی را موجه جلوه بدهند تا بشود با فروش تسلیحات، مملکت را چرخاند و هژمونی آمریکایی را همچنان زنده نگه‌داشت.