۰ نفر

تاد برای سعودی؛ ممنوعیت برای ایران!

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۶:۳۰
کد خبر: 223699
تاد برای سعودی؛ ممنوعیت برای ایران!

استانداردهای دوگانه (Double standard)، موضوع مهمی است که این روزها در روابط بین الملل به آن پرداخته می شود. داستان در مورد یک موضوع مشابه اما دو برخورد متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، شاید اگر« استاندارد دوگانه» را در کنار سیاست «دوست و دشمن» قرار دهیم، ماجرا تا حدودی حل شود! به عبارت دیگر، اگر کشوری دوست کشور دیگری باشد همه چیز برای آن، «آزاد» و اگر دشمن آن کشور باشد، «ممنوع» می شود.

استاندارد دوگانه موشک ها

حالا به پارادوکسی بپردازیم که در یکی دو روز اخیر حسابی در بین اخبار بین المللی، پررنگ شده است. موضوع فروش سامانه موشکی اس 400 روسی و سامانه موشکی تاد آمریکایی به عربستان سعودی؛ طرف دیگر ماجرا، به راه افتادن جنجال تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا و حتی کنار کشیدن ایالات‌متحده از توافق هسته ای برجام! اینجا همه چیز درباره موشک است! موشکی که برای عربستان، آزاد و خوب است و برای ایران ممنوع و بد است! این همان استاندارد دوگانه است.

روس‌ها و برخورد دوگانه

البته فقط پای آمریکایی‌ها در میان نیست؛ همین روس‌ها سر قرارداد اس سیصد(سامانه قدیمی تر اس چهارصد) کلی به ما بدقولی کردند و پس از چند سال تعویق، سامانه را به ما تحویل دادند. با این حال، مسکو سامانه‌ای به روز تر به نام اس 400 را در خلال یک سفر دیپلماتیک هم به ترکیه و هم عربستان، تحویل داد.

هر چند ما میانه‌ای با آمریکا نداریم واحتمال دارد نتوانیم سامانه تاد را خریداری کنیم و بیشتر روی گزینه‌های بومی ، متمرکز شویم اما از روس ها انتظار می رود که در زمان معاملات نظامی، از استاندارد دوگانه غرب به‌خصوص آمریکا، تبعیت نکنند. اگر قرار باشد که روس‌ها نیز مثل آمریکایی‌ها رفتار کنند، آن وقت فرق دوست و دشمن چه می شود؟

آمریکا و استاندارد دوگانه موشکی

واشنگتن در طول هفته‌های اخیر در تریبون‌های مختلف، به شدت به ایران حمله کرده و با تعریف برنامه موشکی ایران در ذیل پروژه ایران-هراسی، دنیا را نسبت به آزمایش های دفاعی کشورمان بدبین کرده است. دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای کل دنیا برشمرد! حالا برگردیم به معامله نظامی جدید واشنگتن با ریاض؛ آمریکا این اواخر قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی تاد را با سعودی‌ها به امضا رسانده اند و به زودی این سامانه تحویل حکام سعودی می شود. داستان چیست؟ چه کسی پشت انفجارهای 11سپتامبر یا حوادث تروریستی اروپاست؟ آیا خلبانان ایرانی، برج‌های دوقلو را منفجر کردند؟ چرا سامانه موشکی برای ایران ممنوع و برای عربستان آزاد است؟

درباره سامانه تاد و موشک اس400

تاد، یک سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده‌است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار آن ۱۰۰۰ کیلومتر، برد عملیاتی موشک ۲۰۰ کیلومتر، سقف پرواز آن ۱۵۰ کیلومتر و سرعت آن ۱۰۰۸۰ کیلومتر بر ساعت است.این سامانه می‌تواند ماهواره‌ها و دیگر سنسورهای خارجی را مورد رهگیری قرار دهد.

سامانه زمین به هوای اس 400 نیز نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط «مرکزطراحی الماس» طراحی شده و به عنوان یک سیستم بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس۳۰۰ به‌شمار می‌رود. اس۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور همزمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند.

روح برجام مهم است یا روح صلح جهانی؟

حال چگونه است در روزهایی که روح برجام به‌خاطر آزمایش‌های موشکی داخلی در ایران، نقض می شود، روح صلح جهانی با تجهیز یک حکومت عدم برخوردار از دموکراسی به یک سامانه ضدموشکی و یک سامانه موشکی فوق پیشرفته،نقض نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد، وقتی پای استاندارد دوگانه در میان باشد، همه چیز قابل توجیه است!

اگر اس چهارصد ها در خدمت حمله به کشورهای همسایه قرار بگیرند و جهنمی آتشین تر از یمن به راه بیفتد، چه کسی پاسخگواست؟ اگر سامانه تاد، در مقاصدی غیرمتعارف استفاده شود، چه کسی جوابگوی دنیاست؟

فرض را بر این بگیریم که تاد یک سامانه دفاعی است؛ چگونه ممکن است همسایه ایران، حق داشته باشد از خود در برابر موشک های دشمن ، دفاع کند اما ایران حق دفاع نداشته باشد؟ استاندارد دوگانه، یعنی بی قانونی، یعنی تفسیر قانون به نفع خود! این‌گونه برخوردهای دوگانه در هر کجای دنیا محکوم است و هیچ‌کس از آن استقبال نمی‌کند. ای کاش افکارعمومی در آمریکا از کاخ سفید به‌خصوص «شیردوش اعظم» یعنی دونالد ترامپ بپرسند اگر برنامه موشکی برای ایران بد است، چرا برای عربستانی که در تاریخ خود یک‌بار انتخابات برگزار نکرده، بد نیست؟ استاندارددوگانه در حال نابود کردن دنیا و تهدیدی جدی برای امنیت و صلح جهانی است؛ فکری باید کرد.