۰ نفر

بمبئی؛ بزرگترین "مگاشهر" جهان تا۲۰۵۰

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۴
کد خبر: 222828
بمبئی؛ بزرگترین "مگاشهر" جهان تا۲۰۵۰

دو کشور چین و هند ممکن است در حال حاضر تشابه جمعیتی با یکدیگر داشته باشند اما به لحاظ "سرنوشتِ جمعیت‌ شناختی" که در انتظار آنهاست، بسیار متفاوت هستند.

در حالیکه چین طی دهه‌های آتی با افت جمعیت مواجه می‌شود پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هند در سال ۲۰۵۰ میلادی پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تا آن زمان هند جمعیتی بالغ بر ۱.۷ میلیارد نفر خواهد داشت و بمبئی (با نام جدید مومبای) با بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت، بزرگترین "مگاشهر" (ابرشهر) در جهان خواهد بود.

این روندهایی که در آینده پیش خواهد آمد فقط بر اساس ارقام جمعیتی پایه به دست نمی‌آیند بلکه وقتی نگاهی به هرم‌های جمعیتی کشورها می‌اندازیم، آمار و روندهای فوق شفاف‌تر می‌شوند.

در نموداری که اخیرا در سایت "Population Pyramid" منتشر شده این هرم‌های جمعیتی به تفکیک برای ۱۰ کشور اول پُرجمعیت جهان ارائه شده است.

یک هرم جمعیتی که توزیع جمعیت را بر اساس فاکتورهایی چون گروه سنی و جنسیت نشان می‌دهد می‌تواند به ما کمک کند که اطلاعات زیر را به دست آوریم:

    چند نفر در این جمعیت به دنیا می‌آیند؟

    طول عمر مردم در این جمعیت چقدر است؟

    سنین پیری جمعیت چگونه است؟

تحلیل و بررسی فاکتورهای بالا به ما این ایده را می‌دهد که یک کشور در چه راستایی به لحاظ جمعیتی حرکت می‌کند و آیا به رشد جمعیتی خود در سال‌های آتی ادامه خواهد داد؟

بمبئی؛ بزرگترین

به گزارش ویژوئال کپیتالیست، بررسی نمودارهای ارائه شده در این سایت و مقایسه فاکتورهای بالا نشان داده است که کشورهای هند، اندونزی، نیجریه، مکزیک، برزیل، بنگلادش و پاکستان با روندی سریع شاهد ادامه رشد جمعیتشان خواهند بود.

نیجریه در این میان با سرعت خاصی به رشد جمعیتی خود ادامه می‌دهد به گونه‌ای که تا سال ۲۰۶۰ به عنوان سومین کشور بزرگ جهان به لحاظ جمعیتی جایگزین آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر آمریکا روند کند رشد جمعیت را ادامه خواهد داد و چین نیز به دلیل اعمال سیاست تک فرزندی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵، شاهد وضعیت شگفت انگیزی نخواهد بود و در عوض با رشد منفی جمعیت روبرو خواهد شد.

وضعیت روسیه نیز در این طبقه بندی ممکن است برای بسیاری جالب توجه باشد چرا که این کشور با کاهش نرخ موالید، کاهش نرخ مهاجرت و به طور غیرمعمولی با افزایش نرخ مرگ و میر مواجه است. در واقع نرخ مرگ و میر در روسیه ۱۵ مورد در هر ۱۰۰۰ نفر و تقریبا دو برابر آمریکاست که دلیل آن نیز افزایش مرگ و میرهای مرتبط با مصرف الکل و رویدادهای اورژانسی عنوان شده است.