۰ نفر

انتقاد چین از سیاست‌های اقتصادی ترامپ

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 217065
انتقاد چین از سیاست‌های اقتصادی ترامپ

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین که کشورش میزبان رهبران کشورهای عضو «بریکس» است از همتایان خود خواست برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه در عرصه تجارت متحد شوند.

او در عین حال تصریح کرد: برخی کشورها سیاست نگاه به درون را پیشه خود کرده‌اند و میل به همکاری در عرصه‌های بین‌المللی در آنها کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد گفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری چین به مقاومت ایالات‌متحده در برابر توافق‌نامه‌های بین‌المللی ازجمله معاهده آب و هوایی پاریس و سیاست‌های ترامپ اشاره دارد.

 شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین که کشورش میزبان رهبران کشورهای عضو «بریکس» است از همتایان خود خواست برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه در عرصه تجارت متحد شوند. شی‌جینگ پینگ در این‌باره گفت: اگرچه اقتصاد جهانی پیشرفت داشته اما ریسک‌ها نیز افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد گفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری چین اشاره به بازارهای نوظهور و مقاومت ایالات‌متحده در برابر توافق‌نامه‌های بین‌المللی از جمله معاهده آب‌وهوایی پاریس است. به گزارش دنیای اقتصاد، او تصریح کرد که بازارهای نوظهور و بازارهای کشورهای درحال توسعه موتور اصلی رشد اقتصاد جهانی هستند و لازم است که با این کشورها همکاری نزدیک‌تری داشت تا یک دنیای اقتصادی با درهای باز بسازیم. به گزارش رویترز، اجلاس سران اقتصادهای نوظهور جهان- چین، هند، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی- موسوم به گروه «بریکس» به مدت سه روز و در «شیامِن» چین در جریان است. هفته گذشته مقام‌های چین، از تصمیم آمریکا برای بررسی شیوه تجارت با چین انتقاد کرده بودند و آن را «حمایت‌گرایانه» و «علیه نظام تجاری بین‌المللی» خواندند. شی‌جینگ پینگ با انتقاد از رفتار آمریکا تصریح کرد: اخیرا اقتصاد دنیا در عرصه بین‌الملل بهبود‌هایی داشته و سرمایه‌گذاری‌ها اندکی افزایش یافته است. اما در عین حال باید به این نیز توجه داشته باشیم که عدم قطعیت و ریسک‌ها نیز همپای آن افزایش داشته‌اند.

روز دوشنبه رئیس‌جمهوری چین خطاب به رهبران برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی از آنها خواست یکصدا سخن بگویند و تاکید کرد که این کشورها باید همکاری خود در عرصه‌های مختلف چون تجارت و سرمایه‌گذاری را گسترش دهند. به‌نظر می‌رسد که کشورهای عضو بریکس قصد دارند تا خود را نماینده اقتصاد باز معرفی کنند. این نشست همچنین نشان داد که چین حامی اصلی جهانی‌گرایی شده است. درحالی که ایالات‌متحده در دوران ترامپ با شعار «اول آمریکا» سیاست انزواجویانه در پیش گرفته است. برخی بر این باورند که صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری چین ایالات‌متحده را نشانه گرفته و از مقاومت وی در برابر جهانی‌گرایی انتقاد کرده است.

شی‌جین پینگ در سخنان روز دوشنبه خود تاکید کرد: تجارت‌های چندجانبه در این دوران با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و اجرای معاهده پاریس نیز با مقاومت‌هایی همراه است. پیدا است که منظور سخنان پینگ کسی جز ترامپ نیست که یکجانیه از این معاهده بیرون آمده است. رئیس‌جمهوری چین می‌افزاید: برخی کشورها سیاست نگاه به درون را پیشه کرده‌اند و میل به همکاری در عرصه‌های بین‌المللی در آنها کاهش یافته است. در این راستا ترامپ خواستار بازنگری مجدد بر قرارداد نفتا شده و گفته است که اگر اوضاع به سود آمریکا نچرخد از این قرارداد خارج می‌شود. پیش از این نیز آمریکا به رهبری دونالد ترامپ علنا اعلام کرد که از معاهده پاریس خارج خواهند شد. رئیس‌جمهوری چین همچنین روز گذشته در ادامه اجلاس بریکس تاکید کرد که کشورش 500 میلیون دلار برای صندوق همکاری‌های جنوب و سایر کشورهای درحال توسعه به منظور مقابله با قحطی، کمک به پناهجویان، چالش‌های بهداشت عمومی و تغییرات آب و هوایی اختصاص داده است.

کشورهای عضو بریکس قصد دارند تا یک گروه موازی را به منظور توسعه این گروه تاسیس کنند که خود به آن «بریکس پلاس» می‌گویند. قرار است در این زمینه کشورهایی مانند تایلند، مکزیک، مصر، گینه و تاجکیستان به عضویت کشورهای بریکس‌پلاس در آیند. شی جینگ پینگ تصریح کرد که ملت‌های توسعه یافته لازم است که به کشورهای درحال توسعه کمک کنند و در عین حال کشورهای عضو بریکس و کشورهای درحال توسعه به‌عنوان شرکای بریکس باید با سیاست‌های حمایت‌گرایانه مخالفت کنند. رئیس‌جمهوری چین همچنین علل توسعه سریع همکاری بریکس را احترام و کمک به یکدیگر، اجرای روحیه همکاری با منافع مشترک، تلاش وافر برای توسعه همکاری در ابعاد مختلف، عدالت‌خواهی بین‌المللی و ایجاد محیط مطلوب خارجی با تلاش مشترک با دیگر کشورهای در حال توسعه دانست. او تصریح کرد: در شرایط تحولات پیچیده جهانی، همکاری بریکس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کشورهای بریکس باید با ادامه تلاش به تعمیق روابط مشارکتی، به گسترش همکاری در دهه آینده بپردازند. رئیس‌جمهوری چین در این راستا پیشنهادهایی مطرح کرد و گفت: نخست اینکه باید به همکاری عملی اقتصادی پرداخت. ما باید در سرمایه‌گذاری تجاری، سیاست پولی و امور مالی، برقراری ارتباطات با یکدیگر، توسعه پایدار، نوآوری و همکاری صنعتی همکاری کرده و سازوکار همکاری بریکس را تثبیت کنیم. دوم آنکه باید به پیوند راهبردهای توسعه یکدیگر بپردازیم. ما باید با استفاده از منابع و امتیازات یکدیگر، تاسیسات زیربنایی یکدیگر را به هم پیوند داده و با استفاده از فرصت اجرای برنامه توسعه پایدار تا سال 2030، توسعه فراگیر و مشترک طرف‌ها را تحقق بخشیم. سوم آنکه باید برای پیشبرد نظم بین‌المللی به‌سوی عادلانه‌تر و منطقی‌تر تلاش کرد. وی گفت: ما باید با پایبندی بر چندجانبه‌گرایی و اصول مناسبات بین‌المللی، روابط جدید بین‌المللی ایجاد کنیم. همچنین باید با پشتیبانی از سازوکارهای تجارت چندجانبه، با حمایت‌گرایی تجاری مخالفت کنیم.