۰ نفر

سایه سنگین موشک بر سر ژاپن

۸ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۰۲
کد خبر: 215528
سایه سنگین موشک بر سر ژاپن

دیروز مانند چند روز گذشته و هفته‌های اخیر، روز کره‌شمالی بود. رهبر جوان این کشور دوباره دست به موشک شد و این بار با عبور دادن موشکی بالستیک از آسمان ژاپن، سایه رعب و وحشت را بر سر زمین امپراتور انداخت!

 حالا می‌توان گفت که علاوه بر گوام، مردم ژاپن نیز فوبیای فرود آمدن موشک های اتمی را پیدا کرده‌اند و لحظه به لحظه از طریق امواج تلویزیونی در جریان فعالیت‌های پیونگ یانگ قرار گرفته اند.شاید کمتر کسی در روز بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، تصور می کرد که روزی، توکیو برای در امان ماندن از حمله اتمی، دست به دامان واشنگتن شود اما این تصور، این روزها عینیت یافته است. شینزو آبه و هموطنان او چشم به کمک آمریکایی‌ها دارند تا جلوی بروز یک فاجعه بشری را بگیرند!

چه کسی مقصر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، در حالی که این روزها، کره‌شمالی به‌دلیل موشک بازی‌هایش تحت فشار زیادی است، باید دید چه عواملی باعث تشدید بحران اتمی در شبه جزیره کره شده است. همه به یاد داریم که با درایت و رفتار معتدل باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا ، کیم جونگ اون سرجایش نشسته بود و کاری به کار کسی نداشت. اگر هم برنامه ای برای آزمایش‌های موشکی عملیاتی می‌شد، خطری آنچنانی نداشت که به عنوان مثال مردم گوام یا ژاپن را این‌گونه نشانه‌گیری کند. اما حالا وضعیت بحرانی‌تر از هر زمانی شده و با دیوانه بازی‌های ترامپ و واکنش های شدید تر کیم جونگ اون، بوی یک جنگ اتمی، جهان را فرا گرفته است!

ماجرای موشک بازی دیروز کره شمالی

کره شمالی بامداد روز سه شنبه یک موشک بالستیک شلیک کرد که از فراز جزیر هوکایدوی ژاپن عبور کرد. به گزارش یورو نیوز، پیشتر کره‌شمالی به ساکنان این منطقه از ژاپن هشدارداده بود؛موضوعی که باعث واکنش شدید شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شد.

این موشک چیزی حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرد و تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر اوج گرفت و در دریا فرود آمد.شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت که اقدام بی‌ملاحظه کره شمالی، یک تهدید جدی و بی‌سابقه برای ملت ژاپن است و این کشور از تمام توانش برای محافظت از شهروندانش استفاده می کند.

واکنش چین به آزمایش موشکی

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، دیروز سه‌شنبه در واکنش به پرتاپ موشکی جدید کره شمالی، از تمام طرفین درگیر خواست خویشتن‌داری نشان دهند. همزمان وی اعلام کرد که پکن مخالف شلیک موشک توسط کره‌شمالی در واکنش به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور است. وزیر خارجه چین همچنین این را اضافه کرد که تحریم و فشار نمی تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد و از ایالات متحده آمریکا و کره شمالی خواست، مذاکرات دوجانبه را آغاز کنند.

تحلیل رویترز درباره بلوف نبودن تهدیدهای کره شمالی

خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از یک قانونگذار ارشد روس نوشت که آزمایش موشکی روز سه شنبه کره شمالی نشان داد که تهدیدهای کره‌شمالی برای شلیک چهار موشک به آب‌های نزدیک گوام، جزیره تحت حاکمیت آمریکا در اقیانوس آرام، تنها یک بلوف نبوده است.

واکنش آمریکا و استرالیا به آزمایش موشکی

رابرت وود، سفیر خلع سلاح ایالات متحده آمریکا در واکنش به این آزمایش موشکی گفته است که شلیک موشک بر فراز ژاپن، تحریکی دیگر از سوی کره‌شمالی است و نگرانی بزرگی برای آمریکا و دیگر کشورها ایجاد می‌کند.وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز می‌گوید در حال بررسی این آزمایش موشکی کره‌شمالی است. فرماندهی دفاع هواوفضای آمریکای شمالی NORAD بیان کرده که این موشک نمی‌تواند تهدیدی برای واشنگتن باشد.

مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا نیز در واکنش به این آزمایش موشکی گفته است که چین به‌عنوان متحد و شریک تجاری اصلی کره شمالی باید پیونگ یانگ را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

درباره موشک آزمایش شده...

بنابر شواهد، احتمال دارد موشکی که دیروز آزمایش‌شده، یک موشک موسودان میان‌برد بوده باشد که قادر به طی ۳۵۰۰ کیلومتر و در نوردیدن تمام منطقه آسیا-پاسیفیک است یا از نوع پک‌گوک‌سانگ۲ باشدکه موشکی با سوخت جامد است و می‌تواند سریع‌تر و مخفیانه‌تر از موشک‌هایی شلیک شود که با سوخت مایع کار می‌کنند.

خطری جدی برای اروپا و آمریکا

کره‌شمالی موشک‌های گوناگونی تولید کرده است. به عنوان نمونه موشک‌های بالستیک KN-08 و تائپودونگ ۲ می‌توانند نقاطی از اروپا و آمریکا را هدف قرار دهند.

نگرانی همسایه های کره شمالی

وزیر امور خارجه فیلیپین نیز از کره شمالی خواسته تا اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند. او همچنین گفته اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ASEAN و فیلیپین که امسال ریاست این اتحادیه را بر عهده دارد، مصمم هستند که یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران شبه‌جزیره کره پیدا کنند اما اقدامات تحریک‌آمیز مانند آخرین آزمایش موشکی باید متوقف شود تا بتوانیم یک شرایط مناسب برای برقراری گفت‌وگو فراهم آوریم.