۰ نفر

وبا بلای جان نیم میلیون یمنی

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۳
کد خبر: 212243
وبا بلای جان نیم میلیون یمنی

آمارو خبرهایی که از یمن منتشر می شود، به‌هیچ‌وجه خوشایند نیست. جدیدترین گزارش ها نشان می‌دهد که پانصد هزار نفر در این کشور فقیر و جنگ‌زده، به وبا مبتلا شده اند و در آستانه مرگ هستند.

قحطی و گرسنگی، نبود بهداشت و امکانات اولیه، هزاران یمنی را در فاجعه‌ای وحشتناک گرفتار کرده و صدای سازمان‌های حقوق بشری به گوش هیچ‌کدام از کشورهای جهان نمی‌رسد. صلیب سرخ نیز دست تنها کاری از پیش نمی‌برد و روند امدادرسانی و کمک‌ها منطبق بر نیازهای واقعی نیست.

نیم میلیون مبتلا به وبا در یمن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تعداد افراد مشکوک مبتلا به وبا در یمن به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. از چهار ماه پیش که شیوع سریع و گسترده این بیماری اعلام شد، حدود دو هزار نفر در یمن به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، وبا در بعضی مناطق یمن به سرعت شیوع یافته است. این سازمان می‌گوید روزانه حدود پنج هزار مورد جدید ابتلا در یمن ثبت می‌شود. وبا، بیماری عفونی و اسهالی است که با خوردن غذا یا آب آلوده به فرد منتقل می‌ شود.

همان‌گونه که می دانید به دلیل جنگ سعودی‌ها و شرکای‌شان در یمن، از چند سال پیش به این سو، بیش از نیمی از زیرساخت‌های پزشکی در این کشورنابود شده و شبکه آب‌رسانی و فاضلاب از بین رفته است.

کارمندانی بدون حقوق!

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که حدود 30هزار نفر از کارمندان مراکز درمانی و بهداشتی در این کشور نزدیک یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیر سازمان بهداشت جهانی می‎گوید: «هزاران نفر بیمار هستند اما بیمارستان، داروی کافی و آب سالم وجود ندارد و پزشکان و پرستاران در شرایطی ناممکن کار می‌کنند».

محرمانه های بن سلمان درباره یمن می‌خواهم از باتلاق یمن خارج شوم!

ایمیل‌های افشاشده‌ محرمانه نشان می‌دهند که بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دو مقام آمریکایی گفته که خواستار خروج از جنگ دو ساله در یمن است ؛ جنگی که خودش آغاز‌گر آن بود.نشریه«میدل‌ایست‌آی» در گزارشی اختصاصی نوشت، ولیعهد 32ساله سعودی همچنین به مارتین ایندیک، سفیر اسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و به استفن هدلی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفته است با همکاری واشنگتن و دشمن اصلی عربستان سعودی یعنی ایران مشکلی ندارد.از زمانی که بن سلمان جنگ یمن را آغاز کرد، بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند. میدل ایست آی ادامه داد، از آغاز جنگ تا کنون دو سوم جمعیت یمن که بیش از 18 میلیون نفر است، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از هفت میلیون نفر از سو‌ءتغذیه رنج می‌برند. در ایمیل‌هایی میان ایندیک و سفیر امارات در واشنگتن، درباره «مصلحت‌گرایی» شاهزاده سعودی صحبت شده است. یوسف عتیبه، سفیر امارات در واشنگتن چند روز پیش نوشته بود «فکر نمی‌کنم هرگز رهبری مصلحت‌گراتر [از بن سلمان] در آن کشور ببینیم. به همین دلیل است که همکاری با آن‌ها بسیار مهم است». وی تصریح کرده بود، بن سلمان بهترین گزینه در عربستان سعودی برای رسیدن به نتایج بیشتر است. سفیر اسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز در پاسخ نوشته بود که تمام تلاش خود را برای تحقق این امر انجام می‌دهد.