۰ نفر

ترامپ نمی‌داند واکنش ایران به خروج از برجام چیست

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۴
کد خبر: 210629
ترامپ نمی‌داند واکنش ایران به خروج از برجام چیست

یک مقام ارشد کاخ سفید در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نمی‌داند ایران چه واکنشی به خروج این کشور از توافق هسته‌ای نشان خواهد داد.

یک مقام آمریکایی می‌گوید دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نمی‌داند تهران چه واکنشی به اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و از سرگیری دوباره تحریم‌ها نشان خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با بیان اینکه دولت ترامپ قصد دارد در گزارش سه‌ماهه بعدی به کنگره عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند، به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نوشته است: «مشخص نیست بعد از اعلام عدم پایبندی چه اتفاقی خواهد افتاد. ترامپ ممکن است برای ایران معافیت تحریمی صادر کند و یا اینکه صدور این معافیت‌ها را متوقف کند و بار دیگر اعمال آنها را از سر بگیرد. کاخ سفید هنوز نمی‌داند دولت ایران به تحریم‌های جدید چطور واکنش نشان خواهد داد.»

این مقام ارشد کاخ سفید گفته که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که موارد نقض برجام توسط ایران جزئی هستند و مصداق نقض فاحش محسوب نمی‌شوند، اما دیدگاه ترامپ این است که ایران در حال نقض روح برجام است.

واشنگتن‌پست می‌گوید مطابق قوانینی که کنگره آمریکا در سال 2015 تصویب کرده، اعلام پایبندی ایران مسئله‌ای ذهنی (subjective) و وابسته به نظر رئیس‌جمهور است.

پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ با تشکیل تیمی از معتمدانش در کاخ سفید در حال زمینه‌چینی برای پیدا کردن موارد نقض برجام توسط ایران و اعلام عدم پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای است.

این رویکرد با واکنش متعدد محافل کارشناسی در آمریکا همراه شده است. «دیوید کوهن»، قائم مقام سیا چند روز پیش در یادداشتی در واشنگتن‌پست که بازتاب گسترده‌‌ای داشت نوشت روشی که ترامپ پیش رو گرفته مصداق سیاسی کردن تحلیل‌های اطلاعاتی است.

کوهن که خود از جمله مهم‌ترین حامیان اعمال فشار بر ایران است و در دولت اوباما برای همراه کردن جامعه جهانی جهت اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تلاش کرده، به ترامپ پیشنهاد کرد که به توصیه‌های دستگاه‌های اطلاعاتی درباره پایبندی ایران به برجام توجه کرده و از تلاش برای جهت‌دهی به آنها خودداری کند.

تام کاتن، از سناتورهای تندرو و حامی خروج آمریکا از برجام در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته است: «من فکر نمی‌کنم که ما از این توافق، چیز زیادی عایدمان می‌شود، بنابراین فروپاشی آن  چندان من را اذیت نمی‌کند.»