۰ نفر

تحریم های جدید ضد ایران، روسیه و کره شمالی

۴ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۵
کد خبر: 208056
تحریم های جدید ضد ایران، روسیه و کره شمالی

مجلس نمایندگان آمریکا عصر سه شنبه (به وقت واشینگتن) طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرد.

 این تحریم ها که گسترده ترین تحریم های آمریکا پس ازتوافق هسته ای تهران و 1+5 در سال 1394 است، نسخه جدید طرحی است که پیشتر باعنوان «مقابله بااقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، طرح پیشین که برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می داد، با 98 رای موافق ‏برابر 2 رای مخالف در سنا تصویب شد.‏ طرح تصویب شده سنا به دلیل افزودن تحریم های روسیه به آن باید مجددا در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می شد. اما این رای گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های کره شمالی به آن، در کنگره جنجال برانگیز شد.‏

با این حال روز شنبه هفته جاری برخی اعضای ارشد جناح‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان اعلام کردند که درخصوص افزودن تحریم های کره شمالی به این طرح به توافق رسیده‌اند.

طرح جدید که ' قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها‎' نامیده می شود، عصر سه شنبه به وقت واشینگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رای گذاشته شود؛ به همین دلیل فورا به سنا ارسال می شود تا در صورت تصویب برای امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روی میز او قرار گیرد.

کارشناسان می گویند جزییات این طرح هنوز خیلی مشخص نیست و بیشتر به نیاز داخلی و متحدین منطقه ای آمریکا می پردازد. این تحریم ها افزون بر اینکه چیز جدیدی علیه ایران ندارد، به گفته کارشناسان از یک استراتژی منسجم نیز برخوردار نیست و تاثیری چندانی روی ایران ندارد.

آنتونی اسکاراموچی رئیس جدید ارتباطات کاخ سفید گفته که تصمیم برعهده ترامپ است که ذیل این لایحه را برای قانونی شدن امضا کند یا نه.

در صورت مخالفت ترامپ، کنگره می تواند با اکثریت دو سومی دو مجلس سنا و نمایندگان، وتوی ترامپ را لغو کند. این تحریم ها نگرانی بسیاری از کارشناسان و سیاست مداران میانه روی آمریکایی درباره تعهد آمریکا به برجام را در پی داشته است.‏

همچنین برخی سیاستمدارن آمریکا از جمله جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور و تعدادی از اعضای کنگره درباره اعمال ‏تحریم های تازه علیه ایران هشدار داده بودند.‏ هم زمانی بررسی نسخه پیشین این طرح در سنای آمریکا با حملات تروریستی داعش در تهران نیز موجب نشد تا سنای آمریکا از بررسی آن منصرف شود‎.

«برنی سندرز» در جلسه بررسی آن در سنا گفت درست نیست در روزی که ایران قربانی تروریسم می شود با بررسی طرحی علیه ایران به سوگواری مردم ایران که در زمان حمله 11 سپتامبر برای قربانیان آمریکایی شمع روشن کردند، بی احترامی کنیم. کارشناسان همچنین هشدار داده اند که این طرح به تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای بهبود روابط با مسکو ضربه خواهد زد.‏

طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی در صورت تصویب شدن در سنا باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد تا به قانون تبدیل شود.‏