۰ نفر

سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار موضع سخت‌تر تیلرسون هستند

۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 205549
سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار موضع سخت‌تر تیلرسون هستند

ستون‌نویس یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره به دنبال آن هستند وزیر خارجه کشورشان را وادار کنند که همکاری ایران با برجام را تأیید نکنند تا بتوانند تحریم‌ها علیه تهران را احیا کنند.

 «جاش روگین» ستون نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مقاله‌ای نوشت که سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره از «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهند که موضع سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در مقدمه این گزارش اینگونه آمده است، جمهوری‌خواهان کنگره در حال اعمال فشار به تیلرسون هستند تا لحن خود در قبال برجام را تغییر دهد.

طبق این گزارش جمهوری خواهان از تیلرسون می‌خواهند که در گفته‌های خود تصدیق نکند که ایران به مفاد توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پایبند است تا این گونه راه برای کنگره برای احیای تحریم‌های مختلف علیه ایران هموار شود.

چهار نفر از سناتورهای ارشد حز جمهوری‌خواه آمریکا روز سه‌شنبه هفته جاری در نامه‌ای به تیلرسون درباره برجام مطالبی نوشتند و وزیر خارجه آمریکا موظف است در یک بازه 90 روزه این نامه را مورد بررسی قرار دهد.

طبق این گزارش، در ماه آوریل، تیلرسون با دیگر مقامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به مخالفت برخاست و تصمیم گرفت تا تأیید کند که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است و اینکه کاهش تحریم‌های ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده است.

به طور همزمان، تیلرسون در نامه‌ای به «پائول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشت که همچنان معتقد است که «ایران کشور پیشرو در حمایت از تروریسم از طریق بسیاری از روش‌ها و تریبون‌ها است» اما ادامه داد که دولت ترامپ در میانه بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران است و به همین دلیل آمادگی اعمال تغییرات بزرگ در رویکرد خود را ندارد.

با گذشت سه ماه از آن هنگام، سناتورهای جمهوری‌خواه صبر خود را از دست داده‌اند و از تیلرسون می‌خواهند خواه بررسی سیاست داخلی دولت ترامپ تکمیل شده یا خیر، ایران را به دلیل آنچه که نقض برجام و دیگر شیطنت‌های مختلف نامیدند، مورد انتقاد شدید قرار دهد.

سناتو «تام کاتن»، «تد کروز» «دیوید پردو» و «مارکو روبیو» در نامه‌ای خطاب به تیلرسون نوشتند: «ما معتقدیم که زمان آن رسیده که تغییراتی در این سیاست ایجاد شود. در حالیکه به پایان یک بازه بررسی 90 روزه نزدیک می‌شویم، منافع آمریکا به بهترین شکل در گرو محاسبه هوشیارانه نقض برجام توسط ایران و همچنین رفتارهای تهاجمی و بی‌ثبات‌کننده رژیم (ایران) می‌باشد».

قانونی تحت عنوان قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 در کنگره آمریکا به تصویب درآمد، وزیر خارجه آمریکا را ملزم می‌کند تا هر 90 روز، تأیید کند که ایران با مفاد برجام سازگاری دارد و اینکه کاهش تحریم‌های امریکا در راستای منافع ملی آمریکا است.

بر اساس این گزارش، سناتورهای آمریکا معتقدند که تأمین منافع ملی آمریکا نیازمند اعمال فشار بیشتر به ایران است.

ستون نویس واشنگتن پست تصریح کرد که برخی هشدار داده‌اند که اگر تیلرسون تصمیم بگیرد که همکاری ایران با برجام را تأیید نکند، توافق هسته‌ای ایران به خودی خود از هم گسسته می‌شود زیرا ایران و دیگر شرکای آمریکا در گروه 1+5 احتمالاً به این نتیجه می‌رسند که آمریکا از آن کناره‌گیری کرده است.

مقامات کنگره می‌گویند که طبق قانون، این توافق هسته‌ای لزوماً از هم پاشیده نمی‌شود. کنگره می‌تواند سپس گزینه احیای تحریم‌ها علیه ایران را برگزیند یا اینکه انتخاب کند که به هیچ وجه هیچ اقدامی در پیش نگیرد.

این مقامات کنگره استدلال کرده‌اند که تهدید معتبر برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند بعنوان یک اهرمی برای دولت ترامپ در مواجهه با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

ترامپ، برجام را «بدترین توافقی خوانده است که درباره آن مذاکره صورت گرفته است و گفته است که این توافق برای آمریکا، اسرائیل وکل خاورمیانه فاجعه‌بار است».

یکی از سخنگویان سناتور کاتن گفت، ترامپ هفته گذشته با کاتن درباره این نامه وارد گفت‌وگو شد و بار دیگر تأکید کرد که از نظر وی برجام یک توافق بد است.

این گزارش در پایان نوشت، کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا صبر خود را از دست داده‌اند و احتمال می‌رود که به زودی صرفنظر از آنکه تیلرسون پایبندی ایران به برجام را تأیید کند یا خیر، موضع سخت‌تری در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کنند.