۰ نفر

قطر: عدم وجود طرحی برای تقابل مستقیم با ایران

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 204660
قطر: عدم وجود طرحی برای تقابل مستقیم با ایران

محمد بن جهام الکواری سفیر قطر در اسپانیا گفت:طرحی برای تقابل مستقیم با ایران وجود دارد.

پایگاه اینترنتی قطر اسکوپ نوشت، الکواری که در اندیشکده سلطنتی مطالعات راهبردی و بین المللی در شهر مادرید و در برابر شماری از سیاستمداران، خبرنگاران و تجار اسپانیایی سخنرانی می‌کرد، هشدار داد و گفت:بحران کنونی در منطقه می‌تواند به نظامی شدن منطقه خلیج فارس منتهی شود. اگر این موضوع روی دهد آنگاه این موضوع عواقب بدی برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، الکواری از جامعه بین المللی خواست که موضعی قاطع ضد نظامی شدن منطقه اتخاذ کنند و جلوی اقدامات کشورهایی را که سبب بحران کنونی در منطقه شده اند و به سیاست کنونی خود ادامه می‌دهند، بگیرند.

وی بر روی این موضوع تاکید کرد که آنچه که هم اکنون در قطر روی می‌دهد می‌تواند در هرکدام از کشورهای منطقه خلیج فارس روی دهد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت:ما به خاطر بد شدن روابط دیپلماتیک با کشورمان و وضع محاصره یکجانبه با بحرانی غیرمنتظره روبرو هستیم. آن‌ها برخلاف قوانین بین المللی این اقدامات را انجام داده اند.

وی افزود:موضوع قابل توجه این است که کشورهایی که بحران کنونی و محاصره کنونی را ایجاد کرده اند هرگز این موضوع را در شورای همکاری خلیج فارس بررسی نکرده اند و درباره آن با کشورهای دیگر هیچ گفتگویی انجام نداده اند.

سفیر قطر در اسپانیا در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: اقدامات خشن و وحشیانه‌ای ضد قطر اعمال شده است و این کشور‌ها به حداقل موازین حقوق بشر احترام نمی‌گذارند.

این کشور‌ها به قطری هایی که در آنجا زندگی می‌کنند مهلت داده اند که حداکثر ظرف مدت چهارده روز به قطر بازگردند.

این موضوع همچنین برای شهروندان خود آن کشور‌ها هم وجود دارد و آن‌ها به اتباع خود که در قطر هستند هم گفته اند که به کشورهای خود بازگردند.

الکواری رفتار کشورهایی را که ضد قطر تحریم اعمال کرده اند، غیرقابل پذیرش خواند و گفت: آن‌ها با قطر همانند یک شکار آسان رفتار می‌کنند و از نظر آن‌ها قطر یک کشور اشغال شده است که باید به درخواست‌های آن‌ها تن در دهد.

این کشور‌ها با رد هرگونه مذاکره از خود رفتاری مغرورانه و غیرمتمدنانه نشان میدهند.

سفیر قطر در اسپانیا بر روی این موضوع تاکید کرد و گفت: توجیهات این کشور‌ها متناقض است و بر اساس شواهد عملی نیست و آن‌ها بدون هیچ تفکری عمل می‌کنند.

وی گفت:ما با صدای بلند می‌گوییم که قطر از تروریسم حمایت نمی‌کند.

تروریسم و موضوع تروریسم به عنوان نوعی سلاح ضد دیگر کشور‌ها و به منظور دامن زدن به اختلافات استفاده می‌شود.

وی درباره حضور گروه اخوان المسلمین در قطر گفت:قطر از این گروه حمایت نمی‌کند و آن‌ها از هیچ امتیازی برخوردار نیستند. باید یادآوری کنم که بسیاری از کشور‌ها و از جمله عربستان سعودی با این گروه در تماس هستند.

وی درباره روابط قطر با ایران گفت:روابط با تهران متمایز و راهبردی نیست.

سفیر قطر در اسپانیا درباره روابط با حماس گفت:قطر روابط ویژه‌ای با این گروه ندارد. قطر نگران اوضاع مردم فلسطین و موضوع صلح خاورمیانه (غرب آسیا) است.

وی درباره دلایل واقعی بحران گفت:موضع قطر این است که یک سیاست خارجی مستقل داشته باشد و دوحه در سالهای اخیر به مرکزی برای گفتگو بدل شده است و نقش مهمی در میانجیگری‌های بین المللی ایفا کرده است.

او با اشاره به ناکامی عربستان سعودی و امارات در بحران یمن و گفت: برخی از کشور‌ها می‌خواهند که از قطر به خاطر حمایت از بهار عربی انتقام بگیرند و طرحی برای تقابل مستقیم با ایران وجود دارد.

وی گفت: ما با چرخشی خطرناک روبرو هستیم.

برخی از کشور‌ها تمایل زیادی به نظامی کردن منطقه دارند که این موضوع تبعاتی جدی و خطرناک برای تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس و جهان به همراه خواهد داشت.

او افزود:این کشور‌ها بخش زیادی از اعتبار خود را در سطح بین المللی برای ایجاد ائتلافی ضد قطر از دست داده اند و آن‌ها شورای همکاری خلیج فارس را به خطر انداخته اند. کشورهای اروپایی و آمریکایی به خاطر اوضاع کنونی دچار خسارتهای اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

سفیر قطر در اسپانیا گفت:قطر بر روی این موضوع تاکید دارد که گفتگو و تفاهم تن‌ها راه حل سریع برای پایان این بحران است و لازم است که با صدای بلند به همگان بگوییم که از طولانی کردن بحران پرهیز کنید، زیرا این موضوع تبعات زیادی برای همگان به همراه دارد و قطر تمایل دارد و خوش بین است که این بحران را هر چه سریعتر حل و فصل کند.