۰ نفر

ترامپ؛ مهمان پرحاشیه نشست گروه۲۰

۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۷:۲۷
کد خبر: 204360
ترامپ؛ مهمان پرحاشیه نشست گروه۲۰

نشست سران کشورهای گروه 20، هفتم جولای در هامبورگ به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد. این نشست در حالی برگزار شد که کشورهای عضو این گروه اختلاف‌های بسیاری بر سر روابط اقتصادی و تجارت، وضعیت آب‌وهوایی و سیاست‌های پذیرش پناهجویان دارند.

  موضوع دیگری که در این نشست قابل توجه است، نخستین دیدار رسمی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین است؛ این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهوری امریکا و روسیه در مورد مسائل بسیاری از جمله حل بحران سوریه و اوکراین اختلاف‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، طبق نظر بسیاری از تحلیلگران، یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی بروز اختلاف و نگرانی در میان کشورهای گروه 20، سیاست‌های دونالد ترامپ و تغییر مواضع او در سیاست خارجی است. سران کشورهای اروپایی به‌خصوص آنگلا مرکل در مورد اهداف اصلی این نشست تجارت، تغییرات آب‌وهوایی و مهاجرت با ترامپ اختلاف‌نظر دارند. در این میان، بسیاری از کشورها برای نتیجه این نشست، چشم به تصمیم آنگلا مرکل دارند. طبق آخرین نظرسنجی صورت‌ گرفته، بسیاری از مردم کشورهای عضو این گروه اعتماد بیشتری به آنگلا مرکل و تصمیم‌های او دارند. آن‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، هرچند که ترامپ در هفته‌های گذشته اعلام کرده که تلاش می‌کند تا برای برگزاری نشستی موفقیت‌آمیز به مرکل کمک کند اما تنها 11درصد از مردم آلمان به ترامپ اعتماد دارند. 81درصد از آلمانی‌ها بر این باورند که او نمی‌تواند تصمیم‌های مناسبی برای امور جهانی مورد بحث ارائه دهد و آنگلا مرکل را قابل‌اعتمادتر می‌دانند. بی‌اعتمادی به ترامپ، در میان فرانسوی‌ها نیز بسیار دیده می‌شود. آن‌طور که این تحقیق نشان می‌دهد تنها 14درصد از مردم فرانسه اعتقاد دارند که ترامپ می‌تواند در این نشست تصمیم‌های مهمی اتخاذ کند؛ تصمیم‌هایی که به نفع فرانسوی‌ها باشد. 79درصد دیگر از فرانسوی‌ها به آنگلا مرکل اعتماد بیشتری دارند. پیش از این، وزیر امور خارجه فرانسه، ترامپ را به تلاش برای جداکردن اروپایی‌ها از یکدیگر متهم کرده و به او هشداد داد. به نظر می‌رسد اقدامات اخیر ترامپ خروج از پیمان آب‌وهوایی، موضع امریکا در مقابل سوریه، اظهارنظر ترامپ در مورد فرانسه و... عامل موثری برای بی‌اعتمادی فرانسوی‌ها به ترامپ باشد.

طبق اخبار به دست آمده، در ماه‌های گذشته صدهانفر از مردم کره‌جنوبی در اعتراض به استقرار سامانه دفاع موشکی تاد امریکا، در این کشور اعتراض کردند. این اعتراض‌ها نشان از مخالفت مردم کره‌جنوبی با برنامه‌های دونالد ترامپ دارد؛ موضوعی که نتایج این نظرسنجی نیز آن را تایید می‌کند. آن‌طور که در این گزارش به دست آمده، تنها 17 درصد از مردم کره‌جنوبی به تصمیم‌های ترامپ اعتماد دارند. 74درصد از آنها اعتقاد دارند که مرکل با قدرت بیشتری می‌تواند این نشست را به نفع مردم جهان پیش ببرد.

بعد از آنکه ترامپ فرمان مهاجرتی خود را صادر کرد، بسیاری از مردم استرالیا در مقابل حضور پناهجویانی که در انتظار ورود به امریکا در کمپ‌های استرالیا به سر می‌بردند، اعتراض کردند. بر این اساس، به نظر می‌رسد ترامپ در مواجهه با مساله مهاجرت که از موضوع‌های اصلی این نشست است، مخالفان بسیاری در این کشور داشته باشد. آن‌طور که نظر‌سنجی پیش‌‌رو نیز نشان می‌دهد، تنها 29درصد از استرالیایی‌ها به ترامپ برای اتخاذ تصمیم‌های سازنده اعتماد دارند.

بی‌اعتمادی به ترامپ در میان مردم بریتانیا نیز دیده می‌شود. هرچند که ترزا می ‌نخستین رهبر بلندپایه خارجی بود که پس از پیروزی دونالد ترامپ به دیدار او در کاخ سفید رفت، اما در ماه‌های گذشته نسبت به بسیاری از فرمان‌های رییس‌جمهوری امریکا واکنش نشان داده است. مردم بریتانیا نیز برای موفقیت نشست گروه 20، به عملکرد مرکل اعتماد بیشتری دارند. آن‌طور که این نظرسنجی نشان می‌دهد، نزدیک به 68درصد بریتانیایی‌ها به مرکل و تنها حدود 22درصد به ترامپ اعتماد دارند. این میزان اعتماد به ترامپ در میان ژاپنی‌ها 24درصد گزارش شده است. نزدیک به 67درصد از ژاپنی‌ها اعتقاد دارند که مرکل گزینه قابل‌اعتمادتری برای حل مسائل پیش‌روی این نشست است. درصد بیشتری از کانادایی‌ها نیز به مرکل بیشتر از ترامپ اعتماد دارند. آن‌طور که در این نظرسنجی مشخص شده، ترامپ حتی در امریکا نیز نتوانسته نظر شهروندان را جلب کند. همان‌طور که گفته شد، ابهام در سیاست‌های خارجی او مشکلات بسیاری نه تنها برای امریکا که برای جهان ایجاد می‌کند. طبق گزارش‌ به دست آمده، کمتر از نیمی از امریکایی‌ها به ترامپ اعتماد دارند. این در حالی است که نزدیک به 60درصد از شهروندان این کشور اعتقاد دارند که تصمیم‌های مرکل در مورد بحث‌های مهم جهانی در این نشست قابل اعتمادتر خواهد بود. پیش از این نیز درصد بسیاری از امریکایی‌ها در یک نظرسنجی اعلام کرده ‌بودند که به توانایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب این کشور در عمل به وظایف ریاست‌جمهوری خود اطمینان ندارند.

همان‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، مردم اکثر کشورهای عضو این گروه اعتماد بیشتری به آنگلا مرکل دارند. در این میان تنها دو استثنا وجود دارد؛ مردم روسیه و هند، ترامپ را شخصیتی قابل‌اعتماد در این نشست معرفی کرده‌اند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد در روسیه حدود 53درصد و در هند نزدیک به 40درصد از مردم به ترامپ اعتماد دارند. به نظر می‌رسد، دستگاه دیپلماسی روسیه در تبلیغاتی که به نفع ترامپ داشته، توانسته محبوبیت او را در میان روس‌ها افزایش دهد. به گفته کارشناسان، اقدامات ترامپ در مقابل پاکستان و چین  دو رقیب مهم هند نیز منجر به افزایش اعتماد هندی‌ها به سیاست‌های دولت امریکا شده است.