۰ نفر

آمریکا کره‌شمالی را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد

۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۵
کد خبر: 204044
آمریکا کره‌شمالی را به استفاده از گزینه نظامی  تهدید کرد

آمریکا اعلام کرد، اگر ناچار شود، از گزینه نظامی علیه کره‌شمالی استفاده خواهد کرد و همزمان کشورهایی را که به تجارت با پیونگ‌یانگ ادامه دهند، مجازات خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت، آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی و مسیری که پیونگ یانگ در پیش گرفته راه‌حل‌های دیپلماتیک را محدودتر کرده است. هیلی که به درخواست او ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک تشکیل جلسه داده بودند، اعلام کرد، واشنگتن در حال تهیه فهرست جدیدی از تحریم‌های شدید علیه پیونگ یانگ است.

نماینده آمریکا در شورای امنیت همچنین در سخنانی که می‌تواند انتقاد آشکار از چین تلقی شود کشورهایی که به ادامه روابط اقتصادی با کره شمالی بپردازند را تهدید به مجازات تجاری کرده است.

این اظهارات یک روز پس از آزمایش موشک جدید بالستیک کره‌شمالی عنوان می‌شود که کارشناسان نظامی آمریکایی قابلیت قاره‌پیما بودن آن را تایید کرده‌اند و می‌گویند اکنون موشک‌های کره‌شمالی می‌تواند ایالت‌های آلاسکا و احتمالا هاوایی را هدف قرار دهد.

از همین رو، در ۲۴ ساعت گذشته بارها مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که "تهدید کره‌شمالی وارد مرحله جدیدی" شده است و نیازمند "اقدام بین‌المللی" است.

سفرای فرانسه، بریتانیا و کره‌جنوبی در شورای امنیت تایید کرده‌اند که از قطعنامه و تحریم های پیشنهادی آمریکا حمایت خواهند کرد اما روسیه و چین گفته‌اند نباید هیچ اقدام تحریک‌برانگیزی صورت دارد و آمریکا باید از تشدید تحرکات نظامی خود در شبه جزیره کره بپرهیزد.

همزمان هیلی در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که ایالات متحده برای دفاع از خود و متحدانش همه گزینه ها از جمله عملیات نظامی را مد نظر دارد و اگر مجبور شود از عملیات نظامی برای متوقف کردن پیونگ‌یانگ استفاده خواهد کرد؛ اظهاراتی که با مخالفت جدی روسیه روبرو شد که می‌گوید هر طرحی برای کنترل برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ باید بدون تاکید بر گزینه نظامی تهیه شود.

روسیه که به همراه چین روز گذشته آزمایش جدید موشکی کره شمالی را محکوم کرده از پیونگ یانگ خواسته به طور داوطلبانه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و هم‌زمان از کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن خواسته خویشتن‌داری کنند و از اقداماتی که به افزایش تنش در شبه جزیره کره بیانجامد پرهیز کنند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، گفت: برای روسیه و چین کاملا آشکار است که هر گونه تلاشی برای توجیه توسل به زور با استناد به مصوبات شورای امنیت در مورد کره‌شمالی غیرقابل قبول است و می‌تواند به عواقب پیش‌بینی نشده در منطقه‌ واقع در مرزهای روسیه و چین منجر گردد.

هیلی همچنین با هشدار به چین، کشورهایی که با پیونگ یانگ مناسبات اقتصادی دارند را به قطع روابط تجاری با آمریکا تهدید کرد و گفت: ما رفتار کشورهایی که به روابط خود با این رژیم سرکش کره شمالی ادامه دهند را به دقت زیر نظر می‌گیریم.