۰ نفر

عطش سیری‌ناپذیر کُردکشی

۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۹:۱۰
کد خبر: 203036
 عطش سیری‌ناپذیر کُردکشی

«برای درهم‌کوبیدن کانون‌های تروریستی که امنیت، اتحاد و یکپارچگی کشور و ملت ما را تهدید می‌کنند و بر اساس بخشی از حقوق‌مان برپایه قوانین بین‌المللی، حملات هوایی را به راه انداختیم... و اهداف تروریستی را با موفقیت هدف گرفتیم».

 این جملات بخشی از بیانیه ارتش ترکیه بعد از حمله هوایی به مناطق تحت کنترل‌ کُرد‌ها در شمال سوریه در ماه آوریل سال جاری بود. با این حملات دیگر شک‌وشبهه‌ای درباره نمادین‌بودن مشارکت ترکیه در مبارزه علیه داعش به‌جا نماند و هدف اصلی اردوغان به تمامی روشن شد: حمله به کُرد‌های سوریه و گرفتن سرزمین‌های تحت کنترل آنها. از آن زمان تاکنون تحولات منطقه‌ای فرازوفرودهای بسیاری را از سر گذرانده، اما ترکیه همچنان به دنبال همان هدف است و حالا دیگر سه دهه نبرد با نیروهای کُرد کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به سوریه کشانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که پروژه سرکوب کُردهای داخلی ترکیه و اعضای حزب حامی کُردهای دموکراتیک خلق‌ها را بی‌هیچ سد جان‌داری به پیش برده، حالا سودای آن دارد که با به‌راه‌انداختن جنگی در کانتون‌های کردستان سوریه، مانع اتصال سه کانتون جزیره، کوبانی و عفرین شود؛ پروژه‌ای که اگرچه دیرزمانی است به راه افتاده، اما حالا و با افزایش تلاش یگان‌های مدافع خلق برای آزادسازی مناطق بین شهرهای اعزاز و جرابلس در شمال سوریه و نزدیک مرز با ترکیه، بیش از هر زمان دیگری به تحقق نزدیک‌تر شده است. در روزهای اخیر جنگ‌ لفظی مقامات ترکیه و کردهای سوریه بیشتر شده و خبرها هم از احتمال رویارویی نیروهای دو طرف در کانتون عفرین در شمال‌غربی سوریه حکایت دارند. همین هفته پیش ترکیه، سربازان، خودروها و تجهیزات نظامی جدیدی را به شمال سوریه و مرز خود با کانتون عفرین اعزام کرد و  گرچه آن را واکنشی به اقدامات کردها خواند، اما فرماندهان کرد سوری هم ترکیه را کشوری اشغالگر می‌نامند که بخش‌هایی از عفرین را تصرف کرده و با شلیک به روستاهای این منطقه هرروز تعدادی از غیرنظامیان را می‌کشد یا زخمی می‌‌کند. مواضع ترکیه نسبت به کردهای سوریه به‌خوبی ثابت می‌کند که اگر جنگی در این منطقه به راه بیفتد ترکیه از همه توان نظامی و خشونت‌طلبانه خود برای سرکوب کردها بهره می‌گیرد. ترکیه کردهای سوریه را گروهی تروریستی و شاخه‌ای از پ‌ک‌ک می‌داند و بارها و از جمله همین هفته اخیر تأکید کرده که داعش و یگان‌های مدافع خلق برای آنها فرقی ندارند.

نقشه راه حمله به عفرین

با به‌راه‌افتادن این لشکرکشی و جنگ‌های لفظی، بسیاری از فرماندهان یگان‌های مدافع خلق از آمادگی و مقاومت کامل نیروهای نظامی کرد در این نبرد خبر داده‌اند. سیپان همو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد، هدف و برنامه ترکیه را این‌طور شرح داده است: ترکیه می‌خواهد عملیاتی را از جرابلس به شهبا و باب آغاز کند و از آنجا عملیاتی را علیه روژاوا (کردستان سوریه) به راه اندازد تا همه این مناطق را به شهر ادلب متصل کند. به گفته این فرمانده کرد، ترکیه پس از تقویت حاکمیت خود در این مناطق، به هدف نهایی خود می‌پردازد که نابودی انقلاب روژاوا از طریق حمله به کانتون عفرین است. جرابلس شهری است در مرز بین ترکیه و سوریه که در استان حلب در کرانه غربی رود فرات واقع شده. بخشی از ارتش آزاد سوریه و مخالفان مسلح بشار اسد که تحت حمایت آنکارا قرار دارند، توانستند در پاییز سال گذشته با همراهی نیروهای ارتش ترکیه در عملیات «سپر فرات» این شهر و شهرهای اطراف آن را از گروه داعش بازپس بگیرند. یگان‌های مدافع خلق می‌خواهند مناطق بین اعزاز و جرابلس را تحت کنترل خود درآوردند، اما ترکیه شهر اعزاز را خط قرمز پیشروی یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده است. اعزاز که شهری مرزی است در نزدیکی جرابلس، پس از بیرون‌راندن داعش هم‌اکنون در کنترل گروهی از شبه‌نظامیان ترکمن تحت حمایت آنکارا و متعلق به ارتش آزاد سوریه قرار دارد. یکی دیگر از نبردهای کردهای سوریه که خون دولتمردان ترکیه را به جوش آورده، عملیات آزادسازی رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه، است؛ عملیاتی که همین دو روز پیش و با محاصره کامل این شهر از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و پشتیبانی هوایی جنگنده‌های آمریکایی وارد مرحله جدیدی شد.

دوری از آمریکا، چرخش به‌سوی روسیه

ترکیه که امیدوار بود با روی‌کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا رویکرد این کشور به کردها و همکاری نظامی با یگان‌های مدافع خلق در سوریه متوقف شود، با تمدید این همکاری و ارسال سلاح از آمریکا برای این نیروها ناامید شد و همین امر آغاز شکرآب‌شدن روابط آنکارا و واشنگتن بود؛ هرچند آمریکا بارها تلاش کرده به ترک‌ها اطمینان‌خاطر دهد که نیروهای دموکراتیک سوریه پس از آزادی رقه در این منطقه نمی‌مانند و اسلحه‌هایی که در اختیار آنها قرار گرفته نیز نظارت خواهد شد. روز جمعه هم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی خود با دونالد ترامپ بار دیگر بر اهمیت مبارزه با همه گروه‌های تروریستی تأکید کرد و این‌بار هم داعش، یگان‌های مدافع خلق و گولنیست‌ها را جزء گروه‌های تروریستی برشمرد. به نظر می‌رسد با دامنه‌دارشدن اختلافات ایالات‌متحده و ترکیه درباره کردهای سوریه، آنکارا بر آن است برای حمله به کردها با روسیه همکاری کند؛ گمانه‌ای که خروج روسیه از منطقه عفرین آن را تقویت می‌کند.