۰ نفر

چین دوباره راه‌های تجارت جهانی را قبضه می‌کند

۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۴
کد خبر: 202223
چین دوباره راه‌های تجارت جهانی را قبضه می‌کند

دولت چین چند سالی است طرح بازسازی «جاده ابریشم» را در دستور کار خود قرار داده است. در این رابطه این کشور طرحی را با عنوان «یک کمربند، یک جاده» معرفی کرده است که بر اساس آن برنامه‌ریزی شده تا مسیر جاده ابریشم دوباره احیا شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آینده نگر، نام برنامه جاده جدید ابریشم به صورت اختصاری «اوبور» و به صورت کامل این است: «برنامه یک کمربند، یک جاده». «کمربند» به راه‌های تجارت دریایی و «جاده» به راه‌های تجارت زمینی اشاره دارد. این برنامه درواقع مجموعه‌ای از معاهدات تجاری و پروژه‌های زیرساختی مرتبط به هم است اما مقامات چینی گاهی آن را طوری توصیف کرده‌اند انگار درباره یک سیاست حزبی یا نوعی فلسفه صحبت می‌کنند.

موضوع جاده ابریشم دریایی برای اولین بار در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور چین در پارلمان اندونزی در اکتبر سال ۲۰۱۳ مطرح شد. مدتی کوتاه قبل از آن، شی جینپینگ در جریان سفرهای رسمی خود به کشورهای آسیای مرکزی نیز در خصوص جاده ابریشم زمینی صحبت کرده بود.

 یکی از ایده‌های استراتژیک منتهی به طرح چنین برنامه‌ای این بوده که جهان هنوز واقعا از تمام تبعات بحران اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ خلاصی نیافته است و برنامه جاده ابریشم زمینی و دریایی می‌تواند تکانی به جهان بدهد. اما چین در عین حال به افزایش نفوذ خود در مناطقی مثل اوراسیا هم توجه زیادی دارد، به خصوص با توجه به اینکه روسیه حرف اول را در این منطقه می‌زند.

اما جاده ابریشم زمینی جدید از کجا می‌گذرد و جاده ابریشم دریایی کدام دریاها را به هم وصل می‌کند؟

شش راهرو یا کریدور در این راستا با جزئیات طراحی شده‌اند: اولی جاده (یا به اصطلاح پل) زمینی اوراسیای جدید است که از غرب چین به غرب روسیه می‌رسد و در آینده، حتی قادر خواهد بود شهر لیانیونگانگ در استان جانگسوی چین را به بندر روتردام در هلند وصل کند. این کریدور، هم از ایران و هم از ترکیه و بلغارستان می‌گذرد.

دومی کریدور چین- مغولستان-روسیه است که از شمال چین به شرق روسیه کشیده می‌شود. سومی کریدور چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا است که از سرزمین چین تا ترکیه کشیده می‌شود. چهارمی کریدوری است که از جنوب چین به سمت سنگاپور می‌رود.

پنجمی کریدور چین-پاکستان است که مقر اصلی‌اش بندر گواتر پاکستان است که چین اخیرا آن را در اختیار گرفت. این کریدور، راه وصل جاده ابریشم زمینی با جاده ابریشم دریایی هم هست. ششمی کریدور بنگلادش-چین- هند- میانمار است. و درنهایت، هفتمی یک جاده ابریشم دریایی طولانی است که از سواحل چین تا سنگاپور و سپس تا مدیترانه ادامه خواهد داشت.

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی چین، حدود یک تریلیون دلار تاکنون در پروژه راه ابریشم جدید سرمایه‌گذاری شده است و در یک دهه آینده، چندین تریلیون دلار به آن اضافه خواهد شد.