۰ نفر

بازداشت یک‌ هزار نفری مظنونان تروریستی در اروپا

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۵:۵۰
کد خبر: 200592
بازداشت یک‌ هزار نفری مظنونان تروریستی در اروپا

رشد گروهک‌های تروریستی و افزایش حملات آنان در سال‌های اخیر به چالش بزرگی تبدیل شده که بسیاری از کشورها را درگیر کرده است. در بین این گروه‌ها، داعش توانسته اقدامات گسترده‌تری را در مناطق مختلف داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  پیش‌تر این گروه که در طول جنگ داخلی سوریه قدرت گرفته، درصد بسیاری از خاک کشورهای خاورمیانه را در اختیار داشت. محققان بسیاری هشدار داده‌اند که نیروهای بازمانده داعش در مناطقی که از اشغال آنها رها شده، حضور خود را حفظ کرده‌اند و همچنان فعال خواهند ماند. از این ‌رو پیش‌بینی شده بود که خاورمیانه صحنه حمله‌های تروریستی بیشتری باشد. این پیش‌بینی درحالی ارائه شده که در سال‌ گذشته میلادی، حملات تروریستی گسترده‌یی در کشورهای اروپایی به وقوع پیوسته است. با توجه به این اقدامات، تدابیر امنیتی جدی‌تری اندیشیده شده و مقامات کشورهای اروپایی با تمرکز بیشتری به حفظ امنیت در مقابل تروریسم پرداخته‌اند. با توجه به گزارش جدید از اینترپل، اتحادیه اروپا در مجموع 1002نفر را در سال 2016 دستگیر کرده است. این افراد مظنونان به جرایم تروریستی بوده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، این دستگیری‌ها برای سومین سال متوالی درحال افزایش بوده است.

در این گزارش به تعداد دستگیر‌ی‌‌ها برای جرایم تروریستی به تفکیک کشور پرداخته شده است. در سال 2016 فرانسه بیشترین آمار بازداشت مظنونان به اقدامات تروریستی را داشت. بسیاری از این افراد تکفیری‌ها بوده‌اند که به اتهام آماده‌سازی عملیات یا همکاری با گروهک‌های تروریستی بازداشت شده‌اند. طبق آمار به دست آمده در این سال نزدیک به 429نفر دستگیر شده‌اند. فرانسه در سال 2016 شاهد عملیات تروریستی مرگباری همزمان با جشن باستیل در سواحل شهر نیس بود. پیش از این نیز در سال 2015 چندین نقطه در پاریس مورد حمله واقع شد که تیرباران دسته‌جمعی و بمب‌گذاری انتحاری در مناطق مختلف شهر پاریس از نتایج این حمله بود.

اسپانیا و بلژیک از دیگر کشورهایی هستند که در سال 2016 آمار قابل‌ توجهی از دستگیری افراد مظنون به جرایم تروریستی داشته‌اند. هر چند که گزارشی مبنی بر وقوع حملات تروریستی گسترده در اسپانیا ارائه نشده اما دولت این کشور، مبارزه با تروریسم افراطی به‌خصوص داعش را در اولویت اصلی در بحث امنیت ملی اعلام کرده است. طبق آمار به دست آمده در سال 2016 نزدیک به 69 نفر در این کشور بازداشت شده‌اند که از تکفیری‌ها و مظنون به جرایم تروریستی بوده‌اند. این تعداد در بلژیک به 62 نفر رسید. به نظر می‌رسد این دستگیری‌ها در بلژیک پس از دریافت هشدار ضد تروریستی در این کشور باشد؛ در این هشدار اعلام شده بود که گروهی از تروریست‌های داعش، خاک سوریه را ترک کرده و برای انجام حملات تروریستی در فرانسه و بلژیک عازم مرزهای اروپا شده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده این 3کشور در سال 2016 بیشترین آمار دستگیری مظنونان به جرایم تروریستی را داشتند.

آن طور که آمار نشان می‌دهد در این سال 36نفر به اتهام فعالیت‌های تروریستی در هلند بازداشت شدند که این تعداد در اتریش 30 نفر و در  ایتالیا 28نفر اعلام شد.

آلمان نیز در سال 2016 نزدیک به 25نفر از افرادی که مظنون به جرایم تروریستی بودند را بازداشت کرد. آنها بیشتر تکفیری‌هایی بودند که برخی از فعالیت‌های آنان موجب نگرانی دولت آلمان شده بود. به نظر می‌رسد، این بازداشت‌ها پس از حمله تروریستی مرگبار در برلین بود. وزیر این کشور در سال 2016 برای مقابله با تروریسم خواستار اقدامات نظارتی گسترده در اماکن مختلف شد همچنین براساس بسته امنیتی جدید ارائه شده، اعلام شد که باید تابعیت آلمانی برای کسانی که در مبارزات تروریستی در خارج از کشور شرکت می‌کنند، لغو شود و قوانین پناهندگی برای خارجی‌های مجرم تشدید شود.

در این سال، تعداد بازداشتی‌های جرایم تروریستی در یونان 15نفر اعلام شد. گزارش‌هایی نیز از دستگیری مظنونان به اقدامات تروریستی از کشورهای دانمارک، لهستان، سوئد، جمهوری چک، ایرلند، رومانی و اسلوانی ارائه شده است. طبق این گزارش‌ها در دانمارک تعداد بازداشتی‌ها 8 نفر، در لهستان 5 و در سوئد 2 نفر بوده است. در دیگر کشورهای نام‌ برده شده در سال 2016 تنها یک نفر مظنون به جرایم تروریستی بازداشت شده است.

آن طور که آمار نشان می‌دهد در سال 2017 اشغال مناطق توسط داعش به میزان قابل ‌توجهی کاهش یافته است. این گروه تروریستی در اوج قدرت خود در اواخر سال 2014 بیش از 100هزار کیلومتر از خاک کشورها در خاورمیانه را در اختیار داشت. این میزان از تصرف داعش در اوایل سال 2017 حدود 57 درصد کاهش یافته و اکنون به 45هزار و 377کیلومتر رسیده است. همچنین طبق گزارش‌های به دست آمده، تعداد بسیاری از افرادی که تحت کنترل این گروه تروریستی زندگی می‌کردند، کاهش یافته‌اند. با این‌ حال به‌دلیل اقدامات تروریستی که در سال‌های اخیر صورت‌ گرفته، جوامع جهانی اجرای قوانین مبارزه با تروریسم را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.