۰ نفر

برکناری ترامپ سخت اما شدنی است

۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۸
کد خبر: 199993
برکناری ترامپ سخت اما شدنی است

یک حقوقدان بین الملل گفت: به نظر نمی رسد استیضاح ترامپ به راحتی به دست آید چرا که در حال حاضر اکثریت مجلس سنا را جمهوری خواهان تشکیل می دهند.

«نعمت احمدی» حقوقدان بین الملل در خصوص احتمال استیضاح ترامپ، گفت: هیچ کشوری به اندازده امریکا دست نهاد های قانونی را باز نگذاشته است. در اصل اول قانون اساسی امریکا، فصل سوم آن و در بند شش شرایط استیضاح گفته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از برنا، به گفته او استیضاح رییس جمهوری باید به وسیله مجلس سنا صورت گیرد. همچنین رییس دیوان عالی کشور در راس این نهاد تصمیم‌گیر خواهد بود. اما برای انجام استیضاح باید دو سوم نمایندگان سنا رای به پذیرش شکایت و کیفر خواست دهند. کیفرخواست هم زمانی به استیضاح رییس جمهوری می رسد که به تایید سه چهارم اعضای سنا برسد.

 او ادامه داد: به نظر نمی رسد استیضاح ترامپ به راحتی به دست آید چرا که در حال حاضر اکثریت مجلس سنا را جمهوری خواهان تشکیل می دهند. تصور نمی کنم، جمهوری خواهان به این اراده رسیده باشند تا رییس جمهوری آمریکا استیضاح شود. هرچند این شکایت پیش مقدمه ای است تا بتوان شرایط استیضاح وی را ایجاد کرد.

احمدی با اشاره به اینکه برخی گروه‌ها با آرشیو توییت های ترامپ در شبکه مجازی سعی در جمع کردن سند علیه او هستند، گفت: استیضاح رییس جمهوری امریکا به این سادگی میسر نیست. در ماجرای واترگیت حتی با وجود مدارک قوی، نیکسون استعفا داد و کار به استیضاح نکشید.

 او ادامه داد: برای محاکمه رییس جمهوری آمریکا نیاز به مدرک است اما توییت های ترامپ می تواند مدرک خوبی علیه او باشد. حتی در ایران هم توییت یک سند است چرا که امروزه در بیشتر کشور های جهان جرائم  رایانه ای تعریف شده اند.

این حقوقدان گفت: برای هر اتهامی، سند لازم است و توییت های ترامپ می توانند سند خوبی علیه او باشد. نخستین بار هم در دادگاه شعبه 9 سانفرانسیسکو که مرجع تجدید نظر رای ایالت هاوایی مبنی  بر توقف فرمان اجرایی ترامپ در جلوگیری از مهاجرت اتباع 6 کشور بود، از توییت های او به عنوان سندی بر علیهش استفاده شد.

او افزود: در شعبه 9 دادگاه سانفرانسیسکو گفتند که او در توییت هایش، نیت های خود را برملا کرده است. در هر صورت امروز در عصر دیجیتال و فضای مجازی توییت سند محسوب می شود.

 احمدی با یادآوری سخنان ریاست جمهوری سابق امریکا در جمع شاگردان یک مدرسه گفت: اوباما به دانش آموزان یک مدرسه که استفاده های زیادی از فضای مجازی می کردند گفت آیا کسی قصد رییس جمهوری شدن دارد؟ عده گفتند بله و اوباما به آن ها گفت، هر حرکتی که امروز در فضای مجازی می کنید در آینده به عنوان سند علیه شما استفاده خواهد شد. فردای آن روز بسیاری از دانش آموزان آن مدرسه فیس بوک خود را پاک کردند. به هر حال باید پذیرفت که در همه کشورها نوشته های منصوب به یک شخص سند است و توییت هم یک نوشته محسوب می شود.