۰ نفر

علیرغم مخالفت صاحبان صنایع داخلی؛

آمریکا به‌دنبال واردات شکر تصفیه‌شده از مکزیک

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 199440
آمریکا به‌دنبال واردات شکر تصفیه‌شده از مکزیک

وزیر تجارت آمریکا علی رغم مخالفت‌ صنایع داخلی این کشور قصد دارد قرارداد جدیدی برای واردات شکر خام و تصفیه شده با مکزیک منعقد کند.

به گزارش رویترز، وکلا و متخصصان تجاری می‌گویند وزیر تجارت آمریکا ویلبور راس احتمالا میخواهد قرارداد جدیدی را برای تجارت شکر با مکزیک منعقد کند، این در حالی است که ممکن است آخرین اصلاحات این قرارداد نتواند حمایت صنعت آمریکا را جلب کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این هفته با اعلام قراردادی که مقدار واردات شکر تصفیه شده مکزیک به آمریکا را به شدت کاهش می‌دهد، مقامات هر دو کشور مشغول مذاکره با صنایع خود بر سر شرایط نهایی هستند که در این قرارداد حاکم خواهد بود.

در این قرارداد یک حق امتیاز ویژه برای تامین تمامی نیاز شکر آمریکا که نتوانسته توسط تامین کنندگان داخلی و شرکای خارجی‌شان تامین شود، به مکزیک داده شده است.

ائتلاف انجمن نیشکر آمریکا، کشاورزان چغندر قند و تصفیه کنندگان مهم تقاضا دارند اداره کشاورزی آمریکا صراحتا تضمین کند که این اداره است که تعیین می‌کند فضای خالی بازارهای آمریکا را با چه نوع شکری پر کنند، نه تولید کنندگان مکزیکی. آنها نگران این‌ هستند که به جای این که برای حفظ حیات تصفیه خانه های آمریکا، شکر خام از مکزیک وارد شود، سیل شکر تصفیه شده از این کشور به بازارهای آمریکا سرازیر شود.  

صنایع و تولیدکنندگان شکر آمریکا تنها ۲ هفته فرصت دارند تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای نهایی کردن توافق شکر با مکزیک به وزارت تجارت آمریکا ارائه کنند. این آخرین ایستگاهی است که در سر راه حل‌وفصل مذاکرات و مباحثات یک ساله بر سر دسترسی مکزیک به بازار شکر آمریکا قرار دارد. این بازار به شدت تحت قوانین نظارتی قرار دارد و با ترکیبی از شبکه یارانه‌ها و سهمیه‌بندی‌ها برای تولیدکنندگان خارجی تقویت شده است.

صنعت شکر به تاثیرگذاری و قدرت کنترل خود در واشنگتن معروف است. اما دیدگاه این صنعت در مورد واردات مکزیک، با مصرف‌کنندگان شکر مثل شرکت های تولید شیرینی‌جات و نوشابه یکسان نیست. برای این مصرف‌کننده‌ها وارد کردن شکر تصفیه شده از مکزیک ارزان‌تر تمام می‌شود.

دولت ترامپ می‌خواهد بحث‌های مربوط به شکر و مسائل مربوط به تجارت چوب از کانادا را قبل از این که وارد مذاکرات تمام عیار خود برای بازبینی توافق تجارت آزاد آمریکا شود به سرانجام برساند. و ممکن است این به نادیده گرفتن انتقادات صنعت شکر آمریکا نسبت به شرایط این توافق، منجر شود.

وکیل تجاری، ویلیام پری، از سیاتل که قبلا در وزارت تجارت و کمیسیون بین‌المللی تجارت آمریکا کار کرده است می‌گوید: صنایع به ندرت با توافقات مذاکره شده توسط دولت در موارد حمایت از تولیدکننده مخالفت می‌کنند و تولیدکنندگان شکر آمریکا پس از مهلت ۲ هفته‌ای نظرخواهی، نمی‌توانند برای متوقف کردن وزارت تجارت در به کارگیری توافق نهایی کار زیادی انجام دهند.  

در حالیکه صنایع می‌توانند از کمیسیون بین‌المللی تجارت درخواست کنند این توافق را -که قوانین حمایت از مصرف‌کننده و ضد یارانه  صادر شده در ۲۰۱۴ را تعلیق می‌کند- لغو کند، شانس موفقیت چنین درخواستی بسیار کم است. در سال ۲۰۱۵ این کمیسیون اعتراضات دو تصفیه‌کننده شکر به توافق قبلی آمریکا-مکزیک را رد کرد.

یک سخنگوی تجاری می‌گوید راس امیدوار است که صنعت شکر آمریکا نهایتا از توافق پایانی حمایت کند.  

گری هاف باور، یک متخصص تجاری در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون می‌گوید: دولت احتمالا می‌خواهد در مورد برخی از نگرانی‌های مرتبط با صنعت خود سازش کرده و با این کار  به دستیابی به اهداف بزرگ‌تر خود در نفتا کمک کند و مشکلات تجاری آمریکا را کاهش دهد.

مکزیک با حفظ دسترسی خود به بازار پرسود آمریکا امتیازات مهمی به دست می‌آورد، البته مکزیک توافق کرده است که حداقل ۷۰ درصد حجم سهمیه واردات شکر خود را به شکل شکر خام به تصفیه‌کنندگان آمریکا تحویل دهد که این کار تقریبا به تمام تقاضای تولیدکنندگان آمریکا اجازه می‌دهد فضای کار داشته باشند.