۰ نفر

مکرون همچنان«‌به پیش»!

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۸
کد خبر: 199304
مکرون همچنان«‌به پیش»!

کمتر از یک ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه، دوباره امانوئل مکرون ، شگفتی ساز شد و حزب تازه تاسیس او یعنی جمهوری به پیش، بیشتر کرسی های پارلمان را در دور اول انتخابات ، درو کرد!

 این همه محبوبیت برای سیاست‌مداری جوان در تاریخ فرانسه، کم سابقه است. اینکه او چگونه توانسته با شخصیتی مستقل و بدون ساز وکار حزبی، افکار عمومی را با خود همراه کند، جای تامل دارد!

چرا به پیش، چرا مکرون؟!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، مردم فرانسه از احزاب قدیمی و سیاست بازی آن‌ها خسته شده‌اند. فرانسویان، دنبال یک نوع تنوع طلبی سیاسی هستند و جوان خوش پوش و تازه نفسی به نام مکرون، همان نسخه ای است که می تواند مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و حتی امینتی مهد آزادی را درمان کند. جنبش به پیش در انتخابات ریاست جمهوری و حالا حزب جمهوری به پیش در انتخابات پارلمانی، حسابی شگفتی ساز شده و ناظران بین المللی را مات و مبهوت کرده است. سوسیالیست‌ها و جمهوریخواهان از سلیقه و خواسته‌های مردم دور افتاده‌اند و شعارهای‌شان دیگر خریداری ندارد. اعتقاد بیش از حد شهروندان فرانسوی به مکرون، واکنشی از روی سرخوردگی است. مردم در طول این سال ها دریافته اند که احزاب نمی توانند نسخه خوشبختی آن‌ها را بنویسند و رای دادن با برنامه های سوسیالیستی یا جمهوریخواهانه، دردی را دوا نمی‌کند. فرانسوی‌ها به مکرون اعتماد دارند چون او یک صدای جدید و یک امید تازه است. انرژی مکرون، آن‌قدر زیاده بوده که بخش‌های خاکستری جامعه فرانسه را با خود همراه کرده است. این یعنی همه برای یک نفر و یک نفر برای همه!

سقوط وحشتناک سوسیالیست ها

نتیجه دور اول انتخابات پارلمانی نشان داد که فرانسوی‌ها، سوسیالیست‌ها را به زباله‌دان فرستاده‌اند! البته این کارنامه فوق‌العاده ضعیف و مایوس‌کننده رییس جمهوری سوسیالیست یعنی فرانسوا اولاند بود که باعث سقوط وحشتناک حزبی قدیمی در انتخابات شد. انگار تاریخ مصرف حزب سوسیالیست به پایان رسیده و این حزب باید پوست اندازی کرده و با فکری نو در آوردگاه سیاست، مبازره کند. تراژدی سوسیالیست ها و فقط کسب 9 درصد آرا یعنی پایانی ویران‌کننده! تصورش را بکنید، حزبی که اکثریت پارلمان پیشین را با بیش از 300 کرسی در اختیار داشت، حال فقط بین 15 تا 30 کرسی را تصاحب کرده است! چه بر سوسیالیست‌ها آمده است؟!

دور دوم انتخابات چه می شود؟

تخمین زده می‌شود هواداران امانوئل مکرون بتوانند در دور دوم انتخابات که یک‌شنبه آینده برگزار خواهد شد، بین ۴۰۰ تا ۴۵۵ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه را به خود اختصاص دهند.

حزب «جمهوری به پیش» و متحدانش فقط به ۲۸۹ کرسی برای تشکیل دولت و اجرای برنامه‌های مورد نظر رییس جمهوری نیاز دارند.

از سوی دیگر، پیش بینی ها حاکی از آن است که حزب جمهوریخواه نیز بین ۷۰ تا ۱۳۰ کرسی مجلس ملی را به دست خواهد آورد. به این ترتیب این حزب بزرگ‌ترین اپوزیسیون رییس جمهوری و دولت در پارلمان ملی خواهد بود.جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن نیز در انتخابات روز یک‌شنبه ۱۳ درصد آرا را به دست آورد. این در حالی است که نامزد راستگرایان افراطی در دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر فرانسه به ترتیب ۲۱ و ۳۳ درصد آرا را کسب کرده بود.جنبش چپگرای «فرانسه سرکش» به رهبری ژان لوک ملانشون در رای گیری روز یک‌شنبه حدود ۱۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد و به این ترتیب پیش بینی می‌شود در دور دوم بتواند بین ۱۰ تا ۲۳ کرسی پارلمان را کسب کند.

آقای خوش شانس!

موفقیت شگفت انگیز مکرون راه رابرای او هموار خواهد کرد تا برنامه‌های اصلاحی خود را هر چه سریع‌تر پیش ببرد. هیچ یک از روسای‌جمهوری فرانسه در 6 دهه گذشته تا این اندازه از پشتیبانی حزب خود در پارلمان این کشور بهره مند نبوده‌اند!

تبریک آلمان به فرانسه!

فرانسه و آلمان از ستون‌های اصلی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند و پاریس و لندن، رهبران اصلی بازی های سیاسی در شطرنج قاره سبز هستند. موضوعی که باعث می شود تا چهره‌های مهم سیاسی آلمان در همان نخستین لحظات اعلام موفقیت چشمگیر مکرون، این پیروزی را به او تبریک بگویند.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که تازه از سفر رسمی خود به کشورهای آمریکای لاتین برگشته، «موفقیت بزرگ حزب مکرون» را به او تبریک گفت.

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در پیامی که در شبکه توییتر منتشر کرد، از قول مرکل نوشت که نتیجه انتخابات در دور اول نمایانگر«رای مردم به اصلاحات» است.زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در پیام توییتری خود ضمن ابراز خوشحالی از نتیجه دور اول انتخابات فرانسه تاکید کرد که این نتیجه نشان‌دهنده‌ علاقه فرانسویان به اروپایی متحد است.

تصویب قانون جدید ضدترور و همچنین اصلاحاتی بحث‌برانگیز در زمینه حقوق کار، از جمله موضوعاتی است که او قصد دارد در تابستان سال جاری میلادی آن‌ها را پیش ببرد. مکرون با کسب احتمالی اکثریت مطلق آرا در دور دوم انتخابات پارلمانی، مانعی برای رسیدن به اهداف خود نخواهد داشت.