۰ نفر

آیا حزب محافظه‌کار علیه نخست‌وزیر کودتا می‌کند؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 199074
آیا حزب محافظه‌کار علیه نخست‌وزیر کودتا می‌کند؟

ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا که پس از انتخابات زودهنگام روز پنجشنبه در این کشور قدرت اکثریت خود را در پارلمان این کشور از دست داد، حالا برای اینکه بتواند در این ساختار باقی بماند مجبور به ائتلاف است.

 در میان گزینه‌های موجود نیز تنها حزبی که احتمال ائتلاف با محافظه‌کاران را دارد حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی (UDP) است که توانست در انتخابات روز پنجشنبه ١٠ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. با این وجود هنوز خبر قطعی در خصوص توافق میان حزب محافظه‌کار و حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی منتشر نشده است. با این وجود دو عضو کابینه یعنی نیک تیموتی و فیونا هیل از سمت‌هایی که در اختیار داشتند استعفا دادند و از ساختمان شماره ١٠ خیابان داونینگ خداحافظی کردند تا با این کار دست دولت را برای جایگزینی افراد در دولت باز بگذارند. این دو نفر نقش مشاوران سیاسی را برای ترزا می‌ در ساختمان نخست‌وزیری ایفا می‌کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، همچنین اواخر روز شنبه حزب DUP عنوان کرد که مذاکرات بر سر ادامه راه و سرپا نگه داشتن دولت از هفته آینده از سر گرفته خواهد شد. در این بین برخی اعضای لیبرال‌تر حزب محافظه‌کار به‌شدت نگران ائتلاف با حزب راست‌گرای ایرلند شمالی هستند زیرا از نظر فکری همخوانی چندانی با آنها ندارند. پیش از این دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده بود که توافق اولیه میان دو طرف برای ایجاد یک ائتلاف صورت گرفته است. اختلاف بر سر اتحاد و ائتلاف با حزب DUP بیشتر به دلیل تفکرات آنها است چرا که آنها تفکراتی شبیه به مسیحیان راست‌گرای امریکا دارند و موضع تندی را در قبال مسائل اجتماعی مانند ازدواج دگرباشان جنسی و سقط جنین دارند.

در همین حال جرمی کوربین، مخالف اصلی دولت و حزب محافظه‌کار اعلام کرد که آماده رهبری کشور و همچنین برگزاری انتخابات جدید ظرف چند ماه آینده است. کوربین در مصاحبه خود با شبکه خبری بی‌بی‌سی در روز یکشنبه عنوان کرد که فکر می‌کنم برگزاری یک انتخابات مجدد در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده میلادی کاملا امکان‌پذیر است و این یک چیز بسیار خوب است. وی افزود: ما نمی‌توانیم با یک دوره بی‌ثباتی بزرگ در کشور روبه‌رو باشیم.

چالش اصلی در روز ١٩ ژوئن آغاز خواهد شد که با سخنرانی ملکه در روز نوزدهم ژوئن پارلمان جدید شروع به کار می‌کند و دولت باید بودجه جدید و برنامه دولت آینده را آماده کند. کوربین در مصاحبه خود عنوان کرد که ما در حال ایجاد یک تعدیل اساسی در برنامه‌های کشور هستیم. این موضوع شامل تاکید بر مشاغل در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین تضمین حقوق اتباع اتحادیه اروپا برای باقی ماندن در انگلستان می‌شود. وی همچنین به تعهد خود در راستای حقوق کارگران پس از خروج بریتانیا از اتحادیه تاکید کرد. وی در ادامه تصریح کرد که اگر ما نمی‌خواهیم عضوی از اتحادیه اروپا باشیم باید به گونه‌ای شرایط چیده شود که دسترسی بدون تعرفه به بازار اتحادیه اروپا کماکان وجود داشته باشد.

همچنین حزب کارگر متعهد است که با دریافت مالیات بیشتر از ثروتمندان بتواند هزینه‌های عمومی را در راستای رفاه اجتماعی، آموزش پرورش و تحصیل رایگان فراهم کند.

‌ حرکت به سوی مرگ

بسیاری از محافظه‌کارانی که مخالف ترزا می‌ هستند افرادی هستند که مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند. جورج آزبورن، وزیر اول دولت دیوید کامرون که با روی کار آمدن می ‌از سمت خود اخراج شد در مصاحبه با بی‌بی‌سی عنوان کرد که ترزا می‌ اکنون به مانند فردی می‌ماند که به سمت مرگ قدم برمی‌دارد و تنها باید منتظر بماند که چه زمانی اعدام خواهد شد.

بسیاری از مطبوعات انگلیس روز یکشنبه این تحلیل را ارایه دادند که بوریس جانسون، وزیرخارجه کنونی و شهردار سابق لندن به دنبال طراحی یک کودتا علیه رهبری حزب است. با این حال آزبورن که اکنون سردبیری روزنامه ایونینگ استاندارد لندن را برعهده دارد این موضوع را کم اهمیت جلوه می‌دهد. وی افزود: من مطمئن نیستم که چنین اخباری در حال حاضر صحت داشته باشد و این موضوع در فرآیند انتخاب رهبری حزب قرار خواهد گرفت.

با این وجود بسیاری معتقدند که فرآیند مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا با شروع به کار مجلس جدید سخت‌تر از گذشته خواهد شد.DUP اگرچه به خروج از اتحادیه اروپا علاقه‌مند است اما قصد دارد تا بازار آزاد وجود داشته باشد و روی جریان آزاد تبادل کالا از مرز بریتانیا به ایرلند اصرار دارد.

‌ فشار از همه طرف

ترزا می ‌سه سال زودتر از زمان مورد نیاز انتخابات زودهنگام برگزار کرد چرا که قصد داشت با توجه به نگرانی‌هایی که درون حزب خود داشت، مذاکرات را با پشتوانه‌ای قوی با اتحادیه اروپا آغاز کند. اما کمپین ملال‌آور نخست‌وزیر بریتانیا موجب شد تا عملا تمام رشته‌های بافته را پنبه کند. او که قصد داشت با این انتخابات از هرگونه شورش و کودتای درون‌حزبی جلوگیری کند اما اکنون در یک فشار سنگین درون حزبی به سر‌می‌برد. اکنون محافظه‌کاران به‌شدت از عملکرد ترزا می ‌در انتخابات خشمگین هستند، برخی خواستار برکناری و برخی دیگر خواستار تغییر جدی در سبک رهبری هستند .

روت دیویدسون، رهبر حزب محافظه‌کار در اسکاتلند به بی‌بی سی گفت: می ‌قبل از هر اتحادی با حزب DUP اول باید حقوق دگرباشان‌جنسی را تضمین کند. وی افزود: اگر بناست هر معامله قطعی صورت گیرد به هیچ‌وجه نباید ابطال حقوق دگرباشان جنسی در بریتانیا نادیده گرفته شود.

فشارها روی ترزا می‌ از همه جهت وجود دارد. در حال حاضر یک دادخواست روی اینترنت منتشر شده است که بیش از ششصد هزار امضا تا بعدازظهر روز یکشنبه برای استعفای می ‌جمع‌آوری شده است. با این حال مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عنوان کرد معتقد است که حزب محافظه‌کار و DUP می‌توانند دولت را حفظ کنند. وی افزود که DUP  در حال رفتن به سوی حمایت از ما در مسائل بزرگی همچون خروج از اتحادیه، مسائل اقتصادی و امنیتی است که کشور با آن مواجه است.

‌ افزایش محبوبیت حزب کارگر

اگرچه اکنون انتخابات در بریتانیا پایان یافته و حزب محافظه‌کار در تلاش برای تشکیل دولت در این کشور است اما نظرسنجی‌ها کماکان ادامه دارد. برخی نظرسنجی‌ها در بریتانیا اکنون نشان می‌دهند که اگر امروز انتخابات در این کشور برگزار شود حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین می‌تواند با شش امتیاز اختلاف از حزب محافظه‌کار پیروز رقابت‌ها شود و اکثریت حاضران در آن معتقد بودند که نخست‌وزیر باید استعفا دهد.

در نظرسنجی‌ای که مرکز افکارسنجی Survation روز گذشته منتشر کرده نشان می‌دهد وضع حزب محافظه‌کار به‌شدت نگران‌کننده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد حزب ترزا می ‌با ریزش رای جدی مواجه است و در حالی که در انتخابات روز پنجشنبه ٤٥ درصد آرا را کسب کرد اما در این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ٣٩درصد آرا را در اختیار خواهد داشت.

مرکز افکارسنجی Survation از جمله مراکزی بود که توانست انتخابات روز پنجشنبه را درست پیش‌بینی کند و پارلمان بریتانیا را به صورت معلق پیش بینی کرده بود.

همچنین در این نظرسنجی از حاضران پرسیده شده است که آیا باید ترزا می ‌پس از مبارزات انتخاباتی فاجعه‌بار در سمت خود باقی بماند؟ حدود ٤٩ درصد مردم عنوان کردند که ترزا می ‌باید از سمت خود استعفا دهد در حالی که ٣٨درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که باید در سمت خود باقی بماند.

این یافته‌ها توسط یک نظرسنجی نیز توسط یوگاو که بساندی تایمز ارایه داده بود، تکرار شد و در آن ٣٨ درصد مردم گفته‌اند که « می» ‌باید در سمت خود باقی بماند و ادامه کار دهد.

‌ کودتای احتمالی

در حالی ترزا می‌ قصد دارد با چنگ و دندان سمت خود را حفظ کند که شرایط به‌شدت برای او نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد بوریس جانسون در حال انجام توطئه‌هایی علیه خانم نخست‌وزیر است.

زمانی که دو تن از مشاوران ترزا می‌ در خیابان داونینگ استعفا دادند، بسیاری آن را پس‌لرزه‌های انتخابات روز پنجشنبه دانستند. بسیاری دو مشاور ترزا می‌ را عامل شکست کمپین انتخاباتی او می‌دانند و این اقدام در راستای آن صورت گرفته تا جلوی استعفای خانم می‌ گرفته شود.

نمایندگان مجلس انگشت اتهام برای شکست را به سوی آقای تیموتی بردند که بحث جدید مالیات را در مانیفست حزب محافظه‌کار قرار داد که موجب کاهش حمایت از حزب محافظه‌کار شد. دستیاران نیز به‌شدت از سوی وزرا و نمایندگان مورد سرزنش قرار گرفتند. با این حال بسیاری معتقدند که خانم می ‌به‌شدت از سوی چهره‌های ارشد حزب تحت فشار است و با یک چالش جدی در رهبری حزب مواجه است.

در حال حاضر گزینه‌هایی همچون بوریس جانسون، فیلیپ هاموند، دیوید دیویس، امبر رود و مایکل گوو از جمله گزینه‌های جایگزینی ترزا می ‌هستند که در این بین بوریس جانسون از شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبای خود برخوردار است. با این حال چیزی که واضح و روشن است عدم محبوبیت ترزا می‌ نه‌تنها در حزب بلکه در سطح جامعه بریتانیا است و تجربه نشان داده نخست‌وزیری که در بریتانیا محبوب نباشد قطعا زمان زیادی در راس قدرت دوام نخواهد آورد.