۰ نفر

شکست قمار سیاسی خانم نخست وزیر

اعلام نتایج غیر‌منتظره انتخابات بریتانیا

۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 198417
اعلام نتایج غیر‌منتظره انتخابات بریتانیا

نتایج اولیه از انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا حاکی از شکست حزب محافظه کار بریتانیا در به دست آوردن تعداد کرسی های بیشتر در پارلمان این کشور و از دست رفتن اکثریت این حزب در پارلمان است.

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا حزب محافظه کار تا هم اکنون با کسب 311 کرسی پارلمان هم اکثریت سابق خود را در مجلس عوام بریتانیا از دست داده و هم حدود 15 کرسی کمتر از تعداد کرسی های سابق خود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرایران، با وجودی که ممکن است نتایج نهایی متفاوت باشد اما شواهد و قرائن قطعی حاکی از ارتقای جایگاه حزب کارگر در این انتخابات بر خلاف پیش بینی ها دارد. حزب کارگر به رهبری "جرمی کوربین" موفق شده است با کسب حدود 265 کرسی پارلمان، نتیجه ای غیر قابل پیش بینی را رقم بزند.

پارلمان بریتانیا 650 کرسی دارد که کسب 326 کرسی نشانه به دست آوردن اکثریت است.

با کسب این نتایج و شکست ترزا می نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار بریتانیا در انتخابات دیروز، احتمال استعفای او از رهبری حزب و نخست وزیری بالا رفته است . جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در سخنانی از خانم می خواسته تا از رهبری حزب کناره گیری کند.

ترزا می در حالی انتخابات زودهنگام پارلمانی را دو ماه پیش کلید زد که این انتخابات قرار بود طبق تقویم در سال 2020 برگزار شود اما او به دلیل افزایش قدرت مانور خود در فضای سیاسی انگلیس و در مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اشتباه محاسبه و به گمان اینکه موقعیت حزب محافظه کار را در پارلمان ارتقا دهد، دستور به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی داد.

اما نتایج اولیه نشان می دهد هیچ یک از احزاب بریتانیا موفق به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نخواهند شد و به احتمال فراوان پارلمان آتی این کشور یک پارلمان معلق خواهد بود و احتمال تشکیل دولت ائتلافی و یا حتی دولت اقلیت دور از ذهن نیست.

از دیگر نتایج غیر مترقبه انتخابات دیروز بریتانیا شکست نیک کلگ رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات و عدم راه یابی او به مجلس و نیز شکست فاحش حزب ملی گرای اسکاتلند واحتمال از دست دادن 22 کرسی از سوی این حزب است.

در صورت از دست رفتن 22 کرسی حزب ملی گرای اسکاتلند این حزب بزرگ ترین بازنده انتخابات اخیر خواهد بود. گفتنی است برای نخستین بار در طول تاریخ سیاسی معاصر بریتانیا حزب محافظه کار به رغم از دست دادن حدود 15 کرسی در انتخابات اخیر، موفق شد در منطقه اسکاتلند نتایج بسیار خوبی کسب کند و بسیاری از کرسی های متعلق به حزب ملی گرای اسکاتلند و یا حزب کارگر را در این منطقه از آن خود کند.