۰ نفر

قطر رابط امنیتی و حیاتی برای آمریکا در منطقه است

۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۲۸
کد خبر: 197963
قطر رابط امنیتی و حیاتی برای آمریکا در منطقه است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به نقش حیاتی قطر در تامین روابط امنیتی آمریکا در خاورمیانه، یکی از دلایل اهمیت دوحه برای آمریکا را روابط تجاری قطری‌ها با خانواده ترامپ توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی به تحلیل علت حیاتی بودن قطر به عنوان رابط امنیتی آمریکا در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،بر اساس این گزارش، قطر یک کشور شیخ نشین کوچک در خلیج فارس است که اغلب تحت الشعاع همسایگان بزرگ تر و قدرتمندتر خود مانند عربستان سعودی و یا همسایگانی مسحور کننده تر مانند امارات متحده عربی و دبی قرار گرفته است اما با این حال، یک شریک امنیتی حیاتی برای آمریکا در منطقه بی ثبات خاورمیانه به حساب می آید.

یو اس ای تودی با اشاره به اینکه تنش های دیپلماتیک جدید بین عربستان سعودی و متحدانش در خاورمیانه علیه قطر به دلیل روابط دوحه با ایران که رقیب جدی عربستان سعودی در منطقه محسوب می شود، به وجود آمده و همین امر نگرانی هایی را درباره توازن قدرت در خلیج فارس به وجود آورده است، به بررسی علت اهمیت قطر برای آمریکا پرداخت.

این روزنامه به همکاری های نظامی میان آمریکا و قطر اشاره کرد و نوشت قطر محل قرار گرفتن مرکز عملیات های هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در پایگاه نظامی «العدید» است و این مرکز ائتلاف پیچیده با تکنولوژی های فوق العاده، بر عملیات های هوایی در عراق، سوریه، افغانستان و سایر بخش های منطقه نظارت می کند و پر از مانیتور و سیستم های رایانه ای است که قابلیت ردیابی جنگندنه ها و بمب افکن ها، تانکرهای سوخت گیری مجدد و پهپادها را در سراسر خاورمیانه دارد.

علاوه بر این، نیروی هوایی آمریکا حدود 100 هواپیما در پایگاه نظامی العدید دارد و هر دقیقه یک هواپیما از این پایگاه نظامی بلند و یا یک هواپیما در آن فرود می آید و بیش از 11 هزار نفر از نظامیان ائتلافی و آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

قطر مبلغی معادل 5 میلیارد دلار برای به روز رسانی این پایگاه نظامی سرمایه گذاری کرده است تا نقش خود را در کانون پر اهمیت نظامی آمریکا در منطقه تقویت کند.

با وجود تنش های به وجود آمده میان کشورهای عربی با قطر، نیروی هوایی آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرده است که این بحث های دیپلماتیک تاثیری بر عملیات در پایگاه نظامی العدید نخواهد داشت.

خرید 10 میلیاد دلار تسلیحات توسط قطر از آمریکا در سال 2014 میلادی

یو اس ای تودی در بررسی دومین علت اهمیت قطر برای آمریکا، به موضوع فروش سلاح اشاره کرد و نوشت قطر کشوری کوچک است اما به شدت در بخش نظامی خود سرمایه گذاری کرده به طور روز افزونی، برای تامین سخت افزارهای نظامی خود به آمریکا روی آورده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، قطر فقط در سال 2014 میلادی، بیش از 10 میلیارد دلار تجهیزات نظامی از آمریکا خریداری کرد که این تجهیزات شامل بالگردهای آپاچی، موشک های پاتریوت وهواپیما می شود.

رابطه قطر و آمریکا به دهه ها قبل و زمانی باز می گردد که ارتش کوچک قطر فقط شامل 12 هزار نظامی بود. دوحه و واشنگتن از سال 1992 میلادی تاکنون، یک توافقنامه همکاری دفاعی با یکدیگر امضا کرده اند.

موضوع سومی که این روزنامه در تحلیل اهمیت قطر برای آمریکا به آن اشاره کرده است، موضوع تجاری است.

رابطه قطری ها با خانواده ترامپ

قطر یکی از غنی ترین کشورهای جهان بر اساس متوسط ثروت فردی خود به حساب می آید و روابط نزدیک اقتصادی ای با آمریکا پیش برده است. آمریکا یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران خارجی در قطر و دوحه تامین کننده اصلی گاز و نفت آمریکا به حساب می آید.

دوحه به عنوان پایتخت قطر شهرت کمتری دارد اما با این حال مکان قرار گرفتن هتل های لوکس و مراکز خرید بی انتهایی است که با به روز ترین محصولات روز آمریکا و رستوران های فست فود و محصولات شرکت «استارباکس» پر شده است.

قطر همچنین با خانواده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز رابطه دارد و خطوط هوایی دولتی قطر در برج ترامپ در نیویورک فعالیت می کند و اجاره می دهد.

علاوه بر این، خطی از محصولات با نام ترامپ در قطر به فروش رسیده است.

 یکی دیگر از عوامل اهمیت قطر برای آمریکا، بحث دیپلماسی است.

یو اس ای تودی در پایان گزارش خود نوشت که قطر خود را در جایگاه یک واسطه قدرتمند سیاسی در منطقه قرار داده و روابط خود را با اخوان المسلمین و حماس حفظ کرده که این جایگاه، در تضاد با موضوع عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه است. قطر همچنین با ایران روابط اقتصادی مشترک دارد.

آمریکا گاهی از نقش منحصر به فرد قطر در منطقه بهره مند شده است. برای مثال، مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر برگزار و به توافقی ختم شد برای مبادله 5 زندانی طالبان در ازای آزادی «بو برگدال» نظامی آمریکایی از زندان افغانستان در سال  2014 میلادی.

این گزارش در حالی منتشر می شود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات سابق و فعلی آمریکا، از تلاش مخفیانه واشنگتن برای برقراری آرامش در روابط قطر و عربستان سعودی خبر داد و نوشت آمریکا بر این باور است که قطر اهمیت بسیار زیادی برای ارتش و منافع دیپلماتیک آمریکا دارد و بنابراین، نباید منزوی شود.