۰ نفر

فورچن بررسی می‌کند:

آینده غذا ؛ تولید گوشت ، بدون حیوان

۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۳۰
کد خبر: 196732
آینده غذا ؛ تولید گوشت ، بدون حیوان

آمریکایی‌ها دیوانه پروتئین‌اند. هر آمریکایی به طور میانگین سالانه ۹۵ کیلوگرم گوشت می‌خورد، بیش از دو برابر میانگین جهانی.

 این میزان مصرف از دید شمار زیادی از تحلیل‌گران غیرقابل ادامه است: صنعت کشاورزی و دامداری نمی‌تواند با زمین کمتر و منابع رو به کاهش، این جمعیت رو به رشد را سیر کند. اینجاست که تکنولوژی به کمک طبیعت می‌آید. گروهی از شرکت‌های نوپای حوزه تکنولوژی غذایی بر این باورند که راه‌حل این مشکل این نیست که از مردم بخواهیم گوشت نخورند. به جای فشار آوردن به همه برای گیاه‌خوار شدن می‌شود گوشت را از نو ابداع کرد: محصولی که دقیقا مزه و بافت گوشت را داشته باشد و اما تولیدش به اندازه گوشت طول نکشد، هزینه نداشته باشد و آب هدر ندهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ماهنامه آینده نگر ، شرکت ایمپاسیبل فودز (Impossible Foods) برای جلب نظر هواداران گوشت گاو، توانسته برگر با پایه گیاهی تولید کند که به لحاظ ظاهر، بافت و مزه دقیقا مشابه همبرگر گوشت است. راز این ابداع هِم (Heme) است مولکولی مملو از آهن که به گوشت مزه گوشتی می‌دهد. هِم در ریشه گیاهان تثبیت‌کننده هیدروژن (مثل یونجه و شبدر) یافت می‌شود اما ایمپاسیبل فودز تصمیم گرفت راهی دیگر در پیش بگیرد که هم به‌صرفه‌تر است و هم با طبیعت سازگارتر است: آنها یک ژن از گیاه سویا را تبدیل به مخمر می‌کنند، این مخمر را رشد می‌دهند و بعد هِم را از آن جدا می‌کنند.

در حوزه غذاهای دریایی هم شرکت نوپای آکوآبانتی (AQUABOUNTY) اخیرا با کسب مجوز از سازمان غذا و داروی امریکا، تولید ماهی سالمونی را شروع کرده که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و در نصف زمان معمول در طبیعت به اندازه مورد نیاز بازار می‌رسد. اگر گوشت مرغ را ترجیح می‌دهید مشکلی نیست: شرکت گوشت ممفیس در حال توسعه «اولین گوشت مرغی است که بدون مرغ تولید می‌شود.» این شرکت در مخزن‌هایی ویژه، سلول‌های زنده حیوانی را با اکسیژن، شکر و دیگر مواد تغذیه می‌کند و گوشت مرغ کشت می‌کند! این روند فقط از یک درصد زمین و ۱۰ درصد آبی که مرغ‌داری‌های معمول نیاز دارند استفاده می‌کند.

البته یک مشکل جدی بر سر راه این شرکت‌هاست که اصلا ربطی به علم یا تکنولوژی ندارد. مسئله مردمی هستند که باید این غذاها را بخورند و فعلا مقاومتی جدی در برابر مواد غذایی اصلاح‌شده ژنتیکی وجود دارد. این شرکت‌های نوپا باید مصرف‌کنندگان را قانع کنند که تکنولوژی غذایی‌شان نه‌فقط ترسناک نیست، که شاید تنها راه ادامه مصرف گوشت و نابود نکردن زمین باشد.