۰ نفر

وضعیت خاکستری در روابط واشنگتن-پیونگ‌یانگ

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹
کد خبر: 193352
وضعیت خاکستری در روابط واشنگتن-پیونگ‌یانگ

تنش میان ایالات متحده و کره شمالی کماکان ادامه دارد. کره شمالی به تازگی ایالات متحده را متهم کرده که با تحریک بیشتر تنش در شبه جزیره کره را افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، اعتماد نوشت :  پیونگ‌یانگ همچنین قول داده که آزمایش اتمی بیشتر انجام می‌دهد و واشنگتن تهدید کرده برای جلوگیری از آن از هرگونه اقدام نظامی خودداری نمی‌کند. خبرگزاری مرکزی کره شمالی خطاب به مردم این سوال را مطرح کرده که چه کسی موجب این وضعیت تنش‌آلود در کره شده و ما را گرفتار این وضعیت کرده است. بسیاری در ایالات متحده معتقدند که روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار گرفته است. کره شمالی از لحاظ فنی در جنگ با همسایه متحد ایالات متحده یعنی کره جنوبی است. از همین رو خود را محق می‌داند برای دفاع سلاح‌های هسته‌ای خود را حفظ کند. که این موضوع عملا سرپیچی از تحریم‌های شورای امنیت به حساب می‌آید.

با این وجود کره شمالی مدعی است که دخالت نظامی دونالد ترامپ با اعزام تعدادی از ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده به شبه جزیره کره موجب افزایش تنش در منطقه شده است. هرچند ایالات متحده معتقد است که اعزام این نیروها به منطقه برای افزایش آمادگی در راستای مقابله با تهدیدات کره شمالی است اما کره شمالی این تفسیر را دارد که حرکت‌های نظامی اخیر ایالات متحده به وخامت اوضاع امنیتی منجر خواهد شد. کره شمالی در بیانیه اخیر خود عنوان کرده است تا زمانی که ایالات متحده سیاست‌های خصمانه و باج‌خواهی‌های باطل خود ادامه دهد، کره شمالی قابلیت‌های سلاح هسته‌ای برای حمله را با سرعت فوق‌العاده خطرناک افزایش می‌دهد.

با وجود این تهدیدات از سوی کره شمالی، ژاپن تایمز گزارش داده است که امریکا علاوه بر به کار‌گیری ناوگروه کارل وینسنت که حامل گروه ضربت نیروی دریایی است، تیم‌های پیشرفته نظارت و رهگیری با هواپیماهای بدون سرنشین خود را نیز به ژاپن اعزام کرده است. توکیو یکی دیگر از متحدان ایالات متحده نگرانی‌های عمده خود را از پیونگ‌یانگ همواره اعلام کرده و در تمرینات نظامی با ایالات متحده و کره جنوبی نیز شرکت کرده است. تمرینات اخیر ایالات متحده در آماده‌سازی برای درگیری احتمالی با کره شمالی است که تاکتیک‌های مختلف نبرد را با یکدیگر تمرین کردند. گفتنی است به تازگی ایالات متحده چند موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به سمت اقیانوس آرام مورد آزمایش قرار داد که این موضوع نیز مورد انتقاد رسمی کره شمالی قرار گرفت. ایالات متحده عنوان کرد که این آزمایش‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده بود، هرچند که در راستای آمادگی برای مقابله با کره شمالی بوده است. ایالات متحده همچنین در حال نصب و راه‌اندازی سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی است که عملیات نصب آن را از ماه گذشته آغاز کرده که این موضوع نه‌تنها خشم کره شمالی را به همراه داشت بلکه قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین و روسیه نسبت به آن به‌شدت اعتراض کردند.

از جمله اقدامات دیگر ایالات متحده در خصوص کره شمالی را سازمان سیا کلید زد که یک واحد جمع‌آوری اطلاعات را در کره جنوبی به راه انداخت که خشم پیونگ‌یانگ را برانگیخت. از سوی دیگر کره شمالی امریکا را متهم کرده است که قصد ترور رهبر کره شمالی کیم جونگ اون را داشته است. گفتنی است کیم جونگ اون از سال ٢٠١١ و پس از مرگ پدرش کیم جونگ ایل به قدرت رسید و به سرعت موشک‌های بالستیک و توان زرادخانه‌های هسته‌ای خود را نیز گسترش داد. بسیاری در حال حاضر بر این باور هستند که کره شمالی حداقل یک هزار موشک بالستیک در اختیار دارد و توانسته تاکنون ٢٠ کلاهک اتمی را تولید کند. با این حال تحلیلگران معتقدند که هنوز کره شمالی نتوانسته تا اندازه‌ای تکنولوژی خود را پیشرفته کند که موشک‌های آن قابلیت حمل کلاهک هسته را داشته باشند و برآوردها حاکی از آن است که این موضوع حداقل تا سال ٢٠٢٠طول خواهد کشید.

در این میان دولت کره شمالی هم نشان داده که قصدی برای عقب‌نشینی از مواضع خود برای کاهش تنش ندارد. با وجود همه واکنش‌های بین‌المللی و تهدید در راستای حمله خارجی به این کشور خود را آماده انجام ششمین آزمایش اتمی می‌کند. آنگونه که سفیر کره شمالی در بریتانیا عنوان کرده، پیونگ‌یانگ ترسی از تهدیدات امریکا ندارد و آزمایش اتمی خود را هر زمان و هر مکانی که رهبر کیم جونگ اون تصمیم‌گیری کند انجام خواهد داد. با این وجود در سوی دیگر ماجرا، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، به نقل از یک دیپلمات ارشد کره شمالی عنوان کرد که ما آماده گفت‌وگو با ایالات متحده هستیم اگر شرایط مناسب باشد. چو سون هوی، مدیرکل وزارت امورخارجه کره شمالی در امور ایالات متحده به خبرنگاران در پکن گفت: در پاسخ به این سوال که آیا کره شمالی در حال آماده شدن برای برگزاری مذاکرات با امریکاست، گفت: ما اگر شرایط مناسب باشد گفت‌وگو خواهیم کرد. وی همچنین در خصوص رییس‌جمهور منتخب جدید کره جنوبی در خصوص تمایل او به مذاکرات گفت: این موضوع را هم خواهیم دید. گفتنی است چو از جمله اعضای کهنه کار تیم مذاکره‌کننده کره شمالی در حوزه هسته‌ای است و تلاش‌های فراوانی را برای کاهش تنش و فشارهای بین‌المللی انجام داده است.

با این وجود دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده چندی پیش در گفت‌وگوی خود با رویترز نسبت به یک جنگ بزرگ با کره شمالی هشدار داد. وی هرچند گفت که دیپلماسی را ترجیح می‌دهد اما اگر به بن‌بست برسد شرایط می‌تواند به یک جنگ بزرگ کشیده شود. از سوی دیگر دونالد ترامپ عنوان کرده بود که باعث افتخار خواهد بود که با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تحت شرایط مناسب دیدار کند. گفتنی است طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، چو سون هوی به نروژ رفته تا با دو تن از مقامات دولت سابق ایالات متحده گفت‌وگو و جلساتی را نیز برگزار کند. یک منبع آگاه می‌گوید، حداقل یکی از مقامات سابق دولت ایالات متحده در نشست حضور داشته اما دولت فعلی هیچ نقشی در مذاکرات نداشته است. از سوی دیگر رییس‌جمهور منتخب کره جنوبی نیز رویکرد معتدلی را نسبت به رابطه با کره شمالی دنبال می‌کند و اعلام کرده که اگر شرایط مناسبی ایجاد شود به پیونگ‌یانگ برای گفت‌وگو خواهد رفت. کره شمالی تاکنون پنج آزمایش اتمی با وجود مخالفت سازمان ملل انجام داده و تحریم‌هایی را نیز علیه پیونگ‌یانگ هم در حوزه هسته‌ای و هم موشکی آن وضع کرده است. با این حال کره معتقد است که باید سلاح‌های خود را برای مقابله با تجاوز امریکا و دفاع در برابر آن حفظ کند.

مسکو: آماده‌ایم میانجیگری کنیم

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با همتای کره‌ای خود مون جه این که به تازگی پیروز انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری کره جنوبی شده است، اعلام کرد که او آماده ایفای نقش سازنده در حل و فصل تهدید هسته‌ای کره شمالی است. پوتین این سخنان را در حالی عنوان کرد که رییس‌جمهور کره پیش از آن به پوتین گفته بود که مهم‌ترین وظیفه ما در راستای افزایش همکاری بین دو کشور است که باید به منظور تقویت ارتباطات دو طرفه و استراتژیک برای پیدا کردن راه‌حلی برای جلوگیری از تهدید هسته‌ای کره شمالی قدم‌برداریم. این گفت‌وگو که در حدود ٢٠ دقیقه به طول انجامیده مون تاکید کرده است که ما امیدواریم روسیه به منظور متوقف کردن تحریکات هسته‌ای کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای آن نقش سازنده‌ای را ایفا کند. مون در ادامه افزوده است من بیش از حد به دنبال پیدا کردن راهی برای آغاز مذاکرات سریع بین کره شمالی و جنوبی و همچنین مذاکرات شش جانبه هستم. اکنون چشم بسیاری به رییس‌جمهور جدید و لیبرال کره جنوبی دوخته است که توانست با شعارهای آشتی‌جویانه با کره شمالی آرای مردم را کسب کند و همگی انتظار یک تحولی جدی در روابط سئول - پیونگ‌یانگ دارند. در گفت‌وگوی تلفنی مون و پوتین همچنین به زمینه‌های همکاری دوجانبه اشاره شده است که دو کشور قادر خواهند بود در راستای گسترش خط لوله گاز طبیعی سیبری به کره جنوبی قدم بردارند. پوتین هم عنوان کرده که آماده است برای حل کردن تمام مسائلی که دو دولت درگیر آن هستند بحث انجام دهد و بنا شده که ولادیمیر پوتین سفری به سئول برای توسعه روابط دوجانبه داشته باشد. مون نیز عنوان کرده که به زودی فرستاده ویژه‌ای را به روسیه اعزام خواهد کرد که پوتین نیز عنوان کرد که از آن استقبال خواهد کرد. دو رهبر نیز عنوان کردند که منتظر دیدار با یکدیگر در اجلاس گروه ٢٠ که در ماه جولای در آلمان برگزار می‌شود، خواهند بود.