۰ نفر

آیا موج پوپولیستی در قاره سبز فرو می‌نشیند؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۱۱
کد خبر: 191834
آیا موج پوپولیستی در قاره سبز فرو می‌نشیند؟

فرانسه روزهای سختی را می‌گذراند. فردا یکشنبه آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری است.

کابوس لوپن و راست افراطی نه‌تنها فرانسوی‌ها بلکه اروپا را نگران کرده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد لوپن باز هم نتواند وارد الیزه شود. برخی روزنامه‌های فرانسوی لوپن را «خانم نه» خطاب می‌کنند؛ یعنی نامزدی که هر بار در انتخابات شرکت می‌کند با «نه» مردم برای ورود به الیزه مواجه می‌شود. آخرین مناظره تلویزیونی میان ماکرون- لوپن که روز چهارشنبه صورت گرفت، نشان داد که احتمالا ماکرون برنده دور دوم انتخابات است. به گزارش رویترز، نظرسنجی‌ای که از سوی موسسه Elabe که برای شبکه تلویزیونی BFM و روزنامه لو اکسپرس، صورت گرفت، مشخص کرد که امانوئل ماکرون، کاندیدای میانه‌رو فرانسه می‌تواند در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با ۶۲ درصد آرا در مقابل ۳۸ درصد مارین لوپن، نامزد راست افراطی پیروز شود. اسپوتنیک نیز اعلام کرد که در نظرسنجی دیگری که در فرانسه انجام گرفت ۷۶ درصد رای‌دهندگان معتقدند ماکرون به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد ، با این حال، لوپن که احتمالا بوی شکست به مشامش رسیده است این روزها پیام‌های ضد و نقیضی مخابره می‌کند که احتمالا ناشی از پراکندگی حواس و عصبی شدن در اردوگاه اوست. به گزارش رویترز «لوپن که چندین روز است پیام‌های متناقضی درباره یورو ارسال می‌کند، سه‌شنبه به صورت شفاف اعلام کرد که می‌خواهد فرانسه را از ارز واحد خارج کند.» او گفت: «یورو از هیچ کس حمایت نمی‌کند، بلکه بالعکس یورو به بار سنگینی بر دوش قیمت‌ها، شغل و رقابت کسب‌وکار ما تبدیل شده و برای ما ساده‌تر است که اقتصاد را بدون این ارز مشترک دوباره احیا کنیم.

با این حال، بسیاری تلاش دارند تا رای‌دهندگان را بترسانند. ما می‌خواهیم ارز واحد اتحادیه اروپا را با چیز دیگری جایگزین کنیم.» مارین لوپن اظهار کرد: «شرایط من از امانوئل ماکرون در دفاع از منافع فرانسه در جهان بهتر است.» لوپن معتقد است در جهان جدید یعنی جهانی که پوتین (در روسیه)، ترامپ (در آمریکا)، می‌(در بریتانیا) و مودی (هند) در آن حاکم هستند «وضع من بهتر است» زیرا این کشورها همگی به تفکر تجارت آزاد، رقابت و دو چندان کردن حمایت اجتماعی پشت کرده‌اند. لوپن با اعلام اینکه ماکرون «یک مصرف گرا و بهره‌بردار سابق طرفدار اتحادیه اروپا» است که «دست پرورده بانک‌هاست» ابراز امیدواری کرد که اولین رئیس‌جمهوری زن در فرانسه باشد.

منافع اروپا و پیروزی ماکرون

با مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، غرب نفس راحتی کشید چرا که مارین لوپن که هفته‌ها در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود در پایان انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت و امانوئل ماکرون، یک سیاستمدار مستقل و میانه رو جایگاه اول را در اختیار گرفت. با پیروزی ماکرون در فرانسه و پیش از آن رای منفی هلندی‌ها به حزب دست راستی گریت ویلدرز در اوایل سال جاری، اغلب ناظران این نتایج را به معنای نارضایتی از خیزش پوپولیستی می‌دانند که در رفراندوم برگزیت در بریتانیا و انتخاب پرزیدنت دونالد ترامپ در سال 2016 تاثیرگذار بود. ظاهرا خیلی‌ها قانع شده‌اندکه جزر و مد پوپولیستی فرونشسته است.

اما هنوز ترس وجود دارد و «کابوس» راست‌ها فرانسه و اروپا را نگران کرده است. این ترس در میان خیلی‌ها وجود دارد که مبادا در دور دوم انتخابات، لوپن پیروز شود. برخی لوپن را نماینده رای‌دهندگان خشمگینی می‌دانند که آماده‌اندبه نظم مستقر پشت کنند. چنین است که چپ‌ها و میانه‌روهای فرانسوی دست به‌کار شده‌اند و به ائتلاف روی آورده‌اند تا مانع ورود راست‌ها به کانون قدرت شوند. یوشکا فیشر، وزیر خارجه اسبق آلمان بر این باور است که با پیروزی ماکرون، اروپا یک بار دیگر از «خودویرانی» اجتناب خواهد کرد. او معتقد است که رئیس‌جمهوری همچون لوپن به احتمال قریب به یقین به اتحادیه اروپا پایان می‌بخشد و موجب می‌شود «یورو» به خودی خود به فروپاشی منجر شود.

فیشر معتقد است لوپن در صورت حضور در الیزه می‌خواهد فرانسه را از ناتو خارج کند و در پی روابط دوستانه‌تر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است. این مسائل موجب هرج و مرج شده و احتمالا زمینه ساز هراس سرمایه‌گذاران و سقوط قاره به بحران اقتصادی خواهد شد. او معتقد است پس از دور دوم انتخابات در فرانسه، اروپا احتمالا از این کابوس لااقل برای 5 سال آینده در امان خواهد بود. او معتقد است رهبران اروپا باید از انتخابات فرانسه درس‌های لازم را بگیرند. او معتقد است اکنون منافع اروپا می‌طلبد که ماکرون شکست نخورد. به عبارت دیگر، منافع اروپا به پیروزی ماکرون گره خورده است. فیشر معتقد است فرانسه‌ای با اقتصاد راکد و ضعیف و سیاست ناامن مخاطرات شدیدی برای کل اروپا به همراه خواهد داشت، چرا که اگر فرانسه در این وضعیت باقی بماند لاجرم تسلیم آن نوع ملی گرایی ضد اروپایی می‌شود که لوپن نمایندگی اش می‌کند. همزمان فرانسه‌ای قدرتمند و با اعتماد به نفس برای بقای طولانی مدت اتحادیه اروپا ضروری است. فیشر معتقد است هفتم مه‌(فردا یکشنبه) فرانسوی‌ها نه فقط راجع به سرنوشت خود، بلکه درخصوص سرنوشت اتحادیه اروپا نیز تصمیم می‌گیرند.

همین ترس است که موجب شده باراک اوباما نیز از ماکرون حمایت کند و او را به لوپن ترجیح دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از نامزدی امانوئل ماکرون برای ریاست‌جمهوری فرانسه حمایت کرد و ارزش‌های لیبرال این پیشروی میانه‌رو را در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ستود. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: ماکرون به‌دنبال این است که برای مردم امیدواری ایجاد کند نه ترس. رسانه‌ها می‌نویسند به جرأت می‌توان گفت اکنون جهان لیبرال پشت سر ماکرون ایستاده است تا مانع از این شود که فرانسه به آغوش راست‌گرایی برود چرا که اجماع رهبران اروپا این است که اگر فرانسه از دست برود اروپا از دست خواهد رفت و در نهایت باید منتظر فروپاشی اتحادیه اروپا بود.