۰ نفر

ماکرون هم به فرگزیت پیوست!

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۴۳
کد خبر: 191061
ماکرون هم به فرگزیت پیوست!

امانوئل ماکرون، نامزد پیشروی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای گفت یا باید اتحادیه اروپا تغییر کند یا باید در چشم‌انداز خود با خروج فرانسه از این اتحادیه (فرگزیت) مواجه شود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که وی و مارین لوپن، رقیبش از حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وارد دور دوم انتخابات شده‌اند. مردم فرانسه یکشنبه هفته آینده (هفتم مه) 2017 برای رای دادن در دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان لوپن و ماکرون یکی را برگزینند. ماکرون در این مصاحبه‌ گفت: «من حامی اروپا هستم و از آن در جریان کمپین انتخاباتی خودم دفاع کردم، چون بر این باورم که این برای مردم فرانسه و کشور بسیار ضرورت دارد که در جریان جهانی شدن بمانیم.» وی ادامه داد: «اما اگر این روندی که اتحادیه اروپا در پیش گرفته به همین صورت باقی بماند و مردم ما همچنان از اوضاع ناراضی باشند، دیگر این وضعیت را تحمل نمی‌کنند. اتحادیه اروپا باید تغییر کند در غیر این‌صورت فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) نیز صورت می‌گیرد.» به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال، بیش از ۶۰ نهاد غیردولتی فرانسه مردم این کشور را به مشارکت گسترده در دور نهایی انتخابات که قرار است یکشنبه آینده برگزار شود، فراخواندند. در اطلاعیه مشترک این انجمن‌ها که در روزنامه‌های فرانسوی منعکس شده، به رای‌دهندگان هشدار داده شده است: «متاسفانه آنچه از آن بیم داشتیم، در حال وقوع است.» انجمن‌های غیردولتی سرشناسی چون «اس.او.اس. ریسیزم» و «لیگ حقوق‌بشر فرانسه» از امضا‌کنندگان این بیانیه‌اند. در بیانیه انجمن‌های غیردولتی فرانسه بدون اشاره به نام نامزدی از مردم خواسته شده برای حمایت از ارزش‌های جهانی و نه گفتن به آنان که طرد دیگران را تبلیغ می‌کنند، بسیج شوند.

 

لوپن چه می‌خواهد؟

مارین لوپن، حزب «جبهه ملی» فرانسه را به‌طور کامل از آن خود کرده و چهره آن را نسبت به حزب زمان رهبری پدرش تغییر داده است. نقطه عطف ظهور مارین، اخراج پدرش از حزب بود. زمانی که ژان ماری لوپن بارها «اتاق‌های گاز» نازی‌ها را جزئی از تاریخ (طبیعی) خوانده بود، مارین عذر پدر را خواست. «مارین» در 6 سال رهبری خود بر حزب جبهه ملی، سعی کرد تا شعارهای خشن حزب را کمی تلطیف کند و در قالب‌های جدید بریزد. این‌گونه بود که در آستانه انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، همزمان با ظهور مجدد پوپولیسم در میان سیاستمداران اروپا و آمریکا، شانس بیشتری برای پیروزی نسبت به دوره‌های پیش پیدا کرد.

به گزارش یورو نیوز، جبهه ملی فرانسه معمولا در رقابت‌های سیاسی فرانسه شکست خورده یا پیروزی بسیار اندکی داشته است اما حزب تحت رهبری مارین لوپن توانسته در انتخابات محلی و انتخابات اتحادیه اروپا آرای خود را افزایش دهد. با گسترش احساسات علیه اتحادیه اروپا، گرایش‌های ضدتشکیلاتی و ضدمهاجرتی او در فرانسه بیشتر از سال‌های قبل با استقبال روبه‌رو شد. او برای مهیا کردن فرصت بازسازی وجهه حزب حتی نام جبهه ملی را در بسیاری از کارزارهای انتخاباتی خود حذف کرد و تنها از نام خودش در کنار یک گل رز سرخ استفاده کرد. مواضع مارین لوپن هر چند تلطیف شده اما با قبل تفاوتی نداشت. در واقع، تنها تفاوت لوپن با قبل در این است که او تنها ظاهر کلمات را عوض کرده اما بطن سیاست‌ها و سخنانش تفاوتی نکرده است. این نامزد راست افراطی در یکی از گردهمایی‌های تبلیغاتی گفت: «برای چه باید قبول کنیم که در سال ۲۰۰ هزار مهاجر وارد کشور شوند در حالی‌که خودمان ۷ میلیون بیکار داریم؟»

ایزابل ویرا، تحلیلگر سیاسی معتقد است که مارین لوپن در کار خود بسیار هدفمند و مصمم است. او می‌گوید: «خیلی‌ها به‌خاطر ضدیت او با مهاجرت یا هر چیزی که از نظر او فرانسوی خالص نیست، او را متهم به نداشتن روح، قلب و درک می‌کنند. زیرا او این حرف‌ها را بدون لحن خشن می‌زند اما این خیلی جالب است و وی را تبدیل به یک پیام‌رسان عالی می‌کند.» اگرچه کمپین تبلیغاتی این وکیل سابق با دقت زیادی مدیریت شد اما او از رسوایی‌های آشکار شده در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مستثنی نبود. پرونده‌های لوپن در سوءاستفاده از منابع مالی اتحادیه اروپا و همچنین انتشار تصاویر خشونت‌آمیز روی حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی در مرحله تحقیقات هستند.

ژان ایو کامو، نویسنده سیاسی معتقد است که هیچ‌کدام از این اتهامات سیر صعودی محبوبیت حزب او را کم نمی‌کنند: «او از سوی نسل جدیدی از هواداران احاطه شده است که به هیچ وجه قصد ماندن ۳۰ ساله در حاشیه قدرت بدون انتخاب شدن را ندارند. پس او کاری را که لازم است برای پذیرفته شدن حزب انجام می‌دهد.» لوپن احساسات ضداتحادیه اروپا دارد و قول داده در صورت پیروزی در این انتخابات برای ماندن یا خروج فرانسه در این اتحادیه رفراندومی برگزار کند.