۰ نفر

۴ پیشتاز نهایی انتخابات فرانسه

۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۲۱
کد خبر: 188867
۴ پیشتاز نهایی انتخابات فرانسه

رقابت نزدیک 4 نامزد انتخاباتی درحالی که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه زمان باقی است، آزمون دشواری برای نظرسنجی‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 و پیروزی نیکولای سارکوزی در انتخابات سال 2007 هر دو پیش از برگزاری انتخابات در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بودند؛ اما نزدیکی میزان محبوبیت 4نامزد انتخاباتی که احتمال پیروزی هر یک از آنها در دور اول انتخابات وجود دارد، پیش‌بینی نتایج نهایی را دشوار کرده و می‌توان گفت برای یکی از معدود دفعات در تاریخ انتخاباتی فرانسه هیچ قطعیتی در مورد آینده سیاسی این کشور وجود ندارد.

بلومبرگ در گزارشی به قلم گرگوری ویسکازی و مارک دین نوشت درحالی که تنها چند روز به برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باقی است، همه نظرسنجی‌های برگزار شده از پیشرو بودن امانوئل ماکرون، نامزد مستقل میانه‌رو و مارین لوپن، نامزد راست افراطی از حزب جبهه ملی و احتمال رسیدنشان به دور دوم انتخابات حکایت دارند. نظرسنجی‌ها همچنین از احتمال پیروزی ماکرون در انتخابات 7ماه مه خبر می‌دهند. با این حال هر دو نامزد انتخاباتی در دو هفته گذشته به تدریج میزان اندکی از محبوبیت خود را از دست دادند و در مقابل، فرانسوا فیون جمهوری‌خواه و ژان لوک ملانشون تحت حمایت کمونیست‌ها اکنون در فاصله اندکی از دو نامزد پیشرو قرار گرفته‌اند.  موسسات برگزاری نظرسنجی فرانسه در انتخابات سال‌های 2007و 2012در پیش‌بینی میزان رای‌هایی که به هر یک از 5 نامزد برتر اختصاص خواهد یافت، پیشینه نسبتا عالی داشتند. تا همین اواخر انتظارات بر این بود که برخلاف بریتانیا و رای غیرمنتظره مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا(برگزیت) یا پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، فرانسه دچار یک شوک انتخاباتی نشود؛ اما ظاهرا نتیجه انتخابات در این کشور نیز به اندازه دو نمونه یاد شده غیرقابل پیش‌بینی است. امانوئل ریوری، مدیرعامل شرکت «کانتار پابلیک فرانس» در این باره گفت:«چنین شرایطی کاملا بی‌سابقه است. این حقیقت که 4نامزد بالقوه وجود دارند که می‌توانند به دور دوم راه یابند، شرایط را به ‌شدت پیچیده می‌کند.»

 رقابت نزدیک و شانه‌به‌شانه

تفاوت قابل توجه در شرایط انتخابات امسال این است که اختلاف میان 4نامزد پیشرو کمتر از 4درصد است و با توجه به درصد خطای نظرسنجی‌ها که معمولا بین 2.5تا 3درصد در نظر گرفته می‌شود، رقابت خیلی شدیدتر از چیزی است که در ظاهر امر به نظر می‌رسد. موسسات نظرسنجی هنوز اتفاقی را که در مورد ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن رخ داد و به طور ناگهانی به دور دوم انتخابات راه یافت را فراموش نکرده‌اند. این موسسات این اتفاق را یک شکست بزرگ برای خود می‌دانند و اعلام کردند که از آن پس شیوه‌های نظرسنجی خود را تغییر داده‌اند.  از سوی دیگر، پیچیدگی‌های انتخابات فرانسه به هیچ‌ وجه با شرایط همه‌پرسی برگزیت و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا قابل مقایسه نیست. همه‌پرسی برگزیت دومین همه‌پرسی بزرگ سراسری در بریتانیا در مورد عضویت در اتحادیه اروپا از سال 1975تاکنون محسوب می‌شود و این بدین معنی است که موسسات نظرسنجی هیچ سابقه‌یی برای بررسی نتایج نداشتند. نظام رای‌های الکترال امریکا هم بسیار پیچیده است و حتی بسیاری از امریکایی‌ها هنوز درک درستی در مورد آن ندارند. اما شرایط رای‌گیری در فرانسه بسیار ساده است: در سرتاسر کشور هر نفر یک رای. نظام دو مرحله‌یی هم به معنای رویارویی مستقیم دو نامزد برتر در دور دوم و درحالی است که گزینه‌های پیش رو رای‌دهندگان کاهش یافته است.

روند نظرسنجی‌ هم در فرانسه ساده‌تر است. موسسات برگزاری نظرسنجی در فرانسه بیشتر از همتایان خود در امریکا و بریتانیا به نظرسنجی‌های اینترنتی وابسته‌اند. هلموت نورثپوت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه استونی بروک در نیویورک که پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود، گفت که موسسات نظرسنجی فرانسوی در استفاده از اینترنت شیوه درستی را در پیش گرفته‌اند و اتکا به تلفن در امریکا و در بریتانیا یک مشکل اساسی است. در فرانسه برای رای‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند، ایمیلی ارسال و از آنها درخواست می‌شود تا به یک ‌سری سوالات پاسخ دهند.  طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی که توسط موسسه «سویپوف» و برای روزنامه لوموند انجام و نتایج آن روز چهارشنبه منتشر شد، لوپن با 2.5درصد کاهش محبوبیت نسبت به نظرسنجی قبلی 22.5درصد آرا و ماکرون با 2درصد کاهش محبویت ۲۳درصد آرا انتخاباتی را کسب خواهند کرد. در عین حال ملانشون که در هفته‌های اخیر جهش چشمگیری در نظرسنجی‌ها داشت، موفق شد در جدیدترین نظرسنجی ۱۹درصد آرا را به خود اختصاص دهد و فیون هم درحال حاضر از محبوبیتی 19.5درصدی برخوردار است. این نظرسنجی با مشارکت بیش از ۱۱هزار و ۶۰۱ نفر انجام شد و طبق نتایج آن در صورت رویارویی لوپن با هر یک از 3نامزد یاد شده در دور دوم انتخابات احتمالا پیروزی از آن آنها خواهد بود و نامزد راست افراطی شکست خواهد خورد. اگر لوپن و ماکرون در دور دوم روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند، نامزد میانه‌رو رقیب خود را با 64 درصد آرا در مقابل 36درصد شکست خواهد داد. فیون نیز طبق نظرسنجی‌ها می‌تواند لوپن را با نسبت 58 به 42درصد شکست دهد.  به گفته ریوری از شرکت کانتار 60 درصد رای‌دهندگان در فرانسه از انتخاب خود مطمئن هستند. تعداد این افراد در سال 2012 به 71درصد و در 2007 به 66 درصد جمعیت افراد مشمول رای‌دهی می‌رسید و تنها در سال 2002 تعداد رای‌های ممتنع زیاد بود. با این حال‌ با توجه به نزدیکی رقابت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال باز هم تعداد رای‌های ممتنع یک عامل تعیین‌کننده محسوب می‌شود و همین مساله است که پیش‌بینی‌ها و محاسبات را در مورد نتیجه انتخابات بر هم می‌زند.