۰ نفر

داعش در آغوش مادر بمب ها

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۰۲
کد خبر: 187749
 داعش در آغوش مادر بمب ها

انگار قرار نیست که افغانستان، روی آرامش به خود ببیند؛ چه با طالبان، چه بدون آن‌ها.

 روزهای زیادی از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان می گذرد اما آن‌طور که باید و شاید هنو ز نبض امور در دست نیروهای نظامی افغان نیفتاده و چشم آن‌ها به دست میهمانان ناخوانده ای است که از دوران جرج دبلیو بوش به ارث برده اند. در حالی که تروریست های وحشی داعش، نفس‌های آخر خود را در عراق و سوریه می کشند، تحرکات وابسته‌های این گروه تروریستی در آسیای میانه هرازچند گاهی، سر و صدا به پا می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، در تازه ترین رویدادها، شامگاه پنج‌شنبه در حالی که در ایران، ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری سروصدا به پا کرده بود، در کشور همسایه شرقی، استفاده از بزرگ‌ترین بمب غیرهسته ای دنیا، حسابی خبرساز شد.

درباره مادر بمب ها...

بمب غیراتمی MOAB موسوم به «مادر بمب‌ها»، ظرفیت حمل ۱۱ تن تی‌ان‌تی و ۸ هزار کیلوگرم ماده‌ منفجره‌ را دارد و از هواپیمای ترابری آمریکایی ام سی ۱۳۰ بر روی پایگاه‌ داعشی ها ریخته شد. بنا به گزارش پنتاگون، این نخستین بار است که MOAB پس از ساخت آن در سال ۲۰۰۳ در یک عملیات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.طراحی و توسعه جی‌بی‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و از جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود. ظاهرا این بمب را با هل‌دادن از عقب یک هواپیمای‌ترابری، روی هدف می‌اندازند و گفته شده که حدود ۱۶ میلیون دلار، هزینه هرکدام از این بمب‌هاست.

چند داعشی کشته شدند؟

گویا این حمله در روستای «مومند دره» در ولایت ننگرهار با هماهنگی نیروهای افغان از سوی نیروهای ناتو انجام گرفته است. عبدا... عبدا...، رییس اجرایی افغانستان نیز در توییتی تایید کرد که این حمله با هماهنگی دولت افغانستان و زمانی صورت گرفته که مردم عامی در منطقه نبودند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با «قانون» از هماهنگی کامل این عملیات با دولت افغانستان خبرداد و گفت که«تروریست‌های داعش در غارها، تونل‌ها و سنگرهای زیرزمینی جا به جا شده بودند و این حمله برای از میان بردن آن ها ضروری بوده است».

حسین مرتضوی در ادامه این طور صحبت هایش را پی گرفت:« تونل‌ها با طول ٣٠٠ متر و عمق زیاد در ساحه حفر شده بود. داعشی ها که از پاکستان آمده بودند، مردم ر ا آزار می‌دادند؛ به همین دلیل مردم، ساحه را ترک کرده بودند». سخنگوی رییس جمهور افغانستان به نکته قابل تاملی اشاره می کند و به «قانون» می گوید: «داعش از این تونل‌ها به مثابه قوی ترین مرکز نظامی استفاده می‌کرد».

وی با دست گذاشتن روی دغدغه های حکومت افغانستان برای در نطفه خفه کردن داعشی ها تصریح کرد:« دولت با این عملیات‌ها در صدد پاکسازی داعش از ولسوالی های ننگر هار است».

مرتضوی همچنین با تاکید بر هماهنگی ناتو با قوای نظامی افغان، می گوید که حمله هوایی به منظور جلوگیری از تلفات سربازان ما صورت گرفته است. وی در ادامه خبر می دهد که سیستم مکمل تونل‌ها از بین رفته است و اکنون نیروهای امنیتی به آسانی می‌توانند وارد منطقه شوند».

جالب اینجاست که حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان، این حمله را محکوم کرده است اما سخنگوی اشرف غنی در پاسخ به این انتقادها می گوید: « کسانی‌که از حمله بالای داعش انتقاد می‌کنند، راه حل خود شان چیست؟»

کشته شدن یک فرمانده ارشد داعشی ها

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که در نتیجه این حمله ۳۶تروریست به هلاکت رسیده اند. بر اساس اطلاعات رسانه ای شده، نام « صدیق یار» از فرماندهان داعش در افغانستان نیز در لیست کشته شدگان دیده می شود.نکته مهم اینکه در یک مورد کم نظیر، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که در این حمله به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است.