۰ نفر

ابراز علاقه استرالیا برای صادرات اوارنیوم به هند

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
کد خبر: 187391
ابراز علاقه استرالیا برای صادرات اوارنیوم به هند

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش مایل است هرچه سریع‌تر به هند اورانیوم صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری ورلد نوکلیر، هند یک برنامه هسته‌ای در حال توسعه دارد،  اما منابع تامین اورانیوم کمی در اختیار دارد. استرالیا هم اکنون پس از قزاقستان و کانادا، سومین کشور تامین‌کننده اورانیوم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، همه تولید اورانیوم استرالیا تحت قوانین نظارتی سرسختانه صادر می‌شوند تا از اینکه در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌شود، اطمینان حاصل شود. استرالیا که خود از اعضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است از کشورهایی که با آن توافق فروش اورانیوم امضا می‌کند می‌خواهد تا معاهده‌های پادمانی مشترک دو جانبه‌ای را نیز به امضا برسانند.

در حالی که هند سابقه خوبی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای دارد. اما از اعضای (NPT) نیست و تا سال 2008 نیز از بازار تجارت هسته‌ای جهان سهمی نداشت که پس از آن یک توافق پادمانی را با آژانس به امضا رساند.

یک توافق دو جانبه برای تامین اورانیوم هند توسط استرالیا میان دو طرف در سال 2014 به امضا رسید که بنا به دلایل امنیتی تاکنون وارد مرحله عملی نشده است.

مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا در کنفرانس مشترک با نارندرا مودی همتای هندی خود گفت: ما در حال همکاری با هند هستیم تا شرایط لازم برای تامین سوخت برنامه هسته‌ای هند را فراهم کنیم و به دنبال نخستین صادرات اورانیوم استرالیایی به هند هستیم.