۰ نفر

۳ نهاد مهم بین‌المللی از تجارت آزاد حمایت می‌کنند

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 187331
۳ نهاد مهم بین‌المللی از تجارت آزاد حمایت می‌کنند

سازمان تجارت جهانی (WTO)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی با انتشار گزارش مشترکی حمایت خود را از تجارت آزاد اعلام کردند.

به گزارش گاردین؛ در این گزارش با توجه به افزایش خطر حمایت گرایی آمده است که افزایش یکپارچگی تجارت می تواند به رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در نیمه دوم قرن بیستم کمک کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، این سه نهاد خاطرنشان کرده اند، افزایش بیکاری در برخی مناطق بیشتر در نتیجه تغییرات گسترده تکنولوژی است تا تجارتی که اغلب مقصر شناخته می شود.

در این گزارش در عین حال تصدیق شده است که تجارت، بسیاری از افراد و جوامع از جمله در کشورهای توسعه یافته را پشت سر گذاشته است و از این رو سران کشورها باید سیاست های درستی را در این زمینه اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش، نقش تجارت در اقتصاد جهانی در برهه حساسی قرار دارد و این امر به موتور رشد برای همه تبدیل شده است. بنابراین کشورها با اتخاذ سیاست های درست می توانند از فرصت های بیشتری بهره ببرند و از طریق تجارت، عقب ماندگی خود را جبران کنند. این سیاست ها علاوه بر تسهیل تجارت می تواند در مجموع موجب تقویت انعطاف و عملکرد اقتصادی نیز شود.

سیاست های بازار کار فعال که تحرک کارگران در شرکت ها، صنایع و مناطق را برای به حداقل رساندن هزینه ها و ترویج اشتغال تسهیل می کند، از جمله پیشنهاداتی است که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

سیاست ها باید متناسب با شرایط کشورها برای ایجاد امکان اشتغال مجدد و افزایش مهارت کارگران از طریق کمک های کاریابی، برنامه های آموزشی و بیمه دستمزد باشد. علاوه بر این، سیستم های آموزشی نیز باید کارگران را برای تغییرات بازار مدرن کار آماده کنند و سیاست گذاری ها در زمینه هایی مثل مسکن، اعتبار و زیرساخت ها نیز به افزایش پویایی در این بخش کمک کنند.

بنابراین گزارش، با توجه به نقش توافق های تجاری دو جانبه و منطقه ای، بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی نیاز مبرم به یک سیستم قدرتمند تجارت جهانی وجود دارد تا به افزایش رقابت و اطمینان دوباره به مردم در خصوص منصفانه و بی طرفانه بودن تجارت بین الملل کمک کند.

سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در حالی با انتشار این گزارش از تجارت چندجانبه حمایت کرده اند که یک هفته دیگر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی قرار است برای نخستین بار از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست های جمهوری آمریکا، نشست های بهاره خود را در واشنگتن برگزار کنند.

این سه نهاد پس از نشست سپتامبر گذشته G۲۰ در هانگژو چین و در پی تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا و همچنین افزایش نگرانی ها از رشد پوپولیسم همزمان با مبارزات انتخاباتی ترامپ، تصمیم به انتشار این گزارش گرفتند.

ترامپ در راستای سیاست های حمایت گرایانه خود تهدید کرده است که آمریکا را از تمامی توافق های تجاری و سازمان ها از جمله سازمان تجارت جهانی خارج خواهد کرد.

آمریکا بزرگترین سهام‌دار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به شمار می رود و برنامه های ترامپ در رابطه با این دو نهاد از مهمترین مسائلی است که در نشست های هفته آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.