۰ نفر

اعتراضات ضددولتی در ونزوئلا بالا گرفت

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۴۱
کد خبر: 187273
اعتراضات ضددولتی در ونزوئلا بالا گرفت

دولت ونزوئلا بار دیگر از جبهه‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته و در تلاشی برای سرنگونی انقلاب بولیواری جناح راست و هوادارانش به خیابان‌های کاراکاس سرازیر شده‌اند و رئیس سازمان کشورهای آمریکایی هم تلاش می‌کند کشورهای آمریکای جنوبی را از این سازمان منطقه‌ای بیرون کند و در کنار اینها نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیز مدعی است دولت آمریکا در حال توطئه‌چینی علیه کاراکاس است.

در این میان اعتراضات مخالفان دولت ونزوئلا به بحران اقتصادی و ناکارآمدی دموکراسی روز گذشته و برای پنجمین روز متوالی ادامه داشت. صدها معترض با دردست‌داشتن پلاکاردها و بنرهایی با شعارهای مختلف در حمایت از «انریکه‌ کاپریلس»، رهبر مخالفان دست‌راستی، در تظاهرات سراسری علیه دولت کنونی ونزوئلا شرکت کردند. هواداران رهبر اپوزیسیون در حالی به خیابان‌های سراسر ونزوئلا آمدند که تنها دو روز پیش‌تر دولت ونزوئلا، کاپریلس را به مدت ١٥ سال از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور محروم کرده بود. کاپریلس از سوی دادگاه مالی ونزوئلا به دلیل عدم ارائه پیش‌نویس بودجه و انعقاد قراردادهای غیرقانونی با لهستان و بریتانیا محکوم به ممنوعیت ۱۵ساله از فعالیت سیاسی شد، هرچند این حکم شامل اختلاس مالی و رسوایی مالی او در ماجرای بانک برزیلی «اودنبرشت» که تمام آمریکای جنوبی را به لرزه درآورد، نمی‌شود. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، در پاسخ به همین حکم بود که کاپریلس در توییتر خود نوشت: «ما همدیگر را در خیابان‌های ونزوئلا خواهیم دید». به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر مخالفان از معترضان خواست مسیر همیشگی در شرق کاراکاس را کنار گذاشته و این بار به مرکز شهر هجوم ببرند. در مرکز کاراکاس اما‌ هزاران نفر از هواداران دولت تجمع کرده بودند تا اعتراض خود را علیه تحریکات اپوزیسیون راست نشان دهند. در حالی که گزارش‌ها از درگیری نیروهای پلیس ونزوئلا و معترضان و استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش خبر می‌داد، برخی دیگر از خبرها از حمله مخالفان نقاب‌دار دست‌راستی به نیروی‌های انتظامی و حمله به ساختمان دادگاه عالی ونزوئلا حکایت داشت. معترضان با حمله به این ساختمان شیشه‌های دروپنجره دادگاه عالی را شکستند و این محل را آتش زدند. معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند و در فراخوانی از مخالفان خواسته‌اند در تظاهراتی گسترده در روز ۱۹ آوریل یعنی هشت روز دیگر شرکت کنند. اعتراض‌ها در حالی افزایش یافته که نیکلاس مادورو برای شرکت در نشست کشورهای سوسیالیست آمریکای جنوبی به کوبا سفر کرده است. او که از دوشنبه در کوبا به‌سر می‌برد، گفت: «ما با یک کودتا در ونزوئلا روبه‌رو هستیم و آن را شکست خواهیم داد. به این اعتراض‌ها از سوی راست‌های الیگارش‌مسلکی که منافع آمریکا را دنبال می‌کنند دامن زده می‌شود».

مادورو در پایان نشست گفت واشنگتن تلاش می‌کند گفت‌وگوهای دولت ونزوئلا با اپوزیسیون این کشور را به بن‌بست بکشاند. به گفته رئیس‌جمهوری ونزوئلا: «واقعیت این است که به‌انفجارکشاندن ونزوئلا و فراهم‌کردن امکان تسلط بیگانگان بر آن، در دستور کار واشنگتن قرار دارد». درهمین‌حال، کشورهای عضو اتحاد بولیواری آمریکای لاتین در بیانیه‌ مشترکی «حملات و مداخلات هماهنگ» علیه دولت ونزوئلا را که «حق حاکمیت، استقلال و ثبات ونزوئلا و همچنین سراسر منطقه را تهدید می‌کند»، محکوم کردند. بااین‌حال و با وجود فرافکنی دولت ونزوئلا، بحران اقتصادی در این کشور بسیاری از اقشار جامعه را تحت فشار قرار داده و نشان می‌دهد ونزوئلای تحت رهبری مادورو با ونزوئلایی که از چاوز به ارث رسیده بود فرسنگ‌ها فاصله دارد. کمبود کالاهای اساسی و دارو در همه جای ونزوئلا فراگیر است و هرچه از پایتخت فاصله می‌گیرید این بحران بیشتر به چشم می‌آید. ونزوئلایی‌ها به امید خرید محصولاتی مانند قهوه، برنج، دستمال توالت و نظیر اینها هر روز صبح راهی سوپرمارکت‌ها می‌شوند اما قفسه‌های بسیاری از سوپرمارکت‌ها خالی است و بسیاری از داروهای ضروری هم در دسترس مردم قرار ندارد. دولت ونزوئلا مرتبا برای محصولات کلیدی نرخ رسمی منتشر می‌کند و در برخی موارد این کالا به قیمتی عادلانه به فروش می‌رسد اما اندکی بعد کالاها وارد بازار سیاه می‌شوند و تا صدبرابر قیمت رسمی به‌فروش می‌رسند. دولت گاهی علیه اقتصاد موازی اقدام می‌کند اما عملا نتیجه‌ای جز شکست ندارد. با این حال نکته قابل تأمل اینجاست که نه دولت و نه مخالفان دست‌راستی راه‌حل عملی ویژه‌ای برای مقابله با این بحران و پشت‌سرگذاشتن آن ندارند. در چنین شرایطی ونزوئلا هر روز بیشتر در قهقرا فرو و میراث چاوز هم بر باد می‌رود.