۰ نفر

اختلافات داماد ترامپ با مشاور ارشد کاخ سفید

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۰:۳۳
کد خبر: 186895
اختلافات داماد ترامپ با مشاور ارشد کاخ سفید

در میان بازیکنان کریکت و مهمانان شام در مارالاگو در فلوریدا، در حالی که هیاهوی میهمانان فضای ساختمان را پر‌کرده بود، یک راز مگو آشکار شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، استیو بانن، استراتژیست ارشد ترامپ، کسی که مدیر جنجالی سایت فاشیستی بریتابارت بود، با جرد کوشنر، داماد ترامپ بگومگو می‌کند و این اتفاق سکوت چند ماهه را در مورد اختلافات این دو شکست و شکاف در بخش غربی کاخ سفید (بخش اداری)، بیش از پیش آشکار شد. به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که ترامپ از اختلافات بانن و کوشنر به ستوه آمده است، از آن دو خواسته است به‌رغم اختلافاتی که دارند، با یکدیگر کار کنند. بنا به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، ترامپ به هر دوی آنها گفته است «بس کنید.» بانن و کوشنر به لحاظ ایدئولوژیک اختلاف نظر فراوانی دارند و همین امر موجب شده است تا در کاخ سفید دودستگی به‌وجود بیاید. برخی می‌گویند این اختلاف‌نظرها باعث شده است تا برنامه‌های کاخ سفید به موقع اجرا نشود یا در اجرا نیز با مشکلاتی روبه‌رو شود.

کوشنر و ایوانکا بر این باور هستند که بانن، عامل شکست ترامپ در پیش بردن برنامه‌های مهاجرتی و قوانین بهداشتی و درمانی است. همچنین این دو می‌گویند که بانن عامل اختلافات زیادی در درون کاخ سفید شده است. در این راستا ترامپ از پریبوس، رئیس کارکنان کاخ سفید می‌خواهد که درباره اختلافات اخیر این دو جلسه‌ای برگزار کند. این جلسه بنا به گفته پریبوس خوب بوده است و این دو قول همکاری داده‌اند اما یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید که زمان باید این مساله را ثابت کند.

خود ترامپ هم بنابه گفته شاهدان چندان به حل اختلافات بین این دو امیدوار نیست و تهدید کرده است اگر اوضاع بین این دو سامان نگیرد، شخصا دست به اقداماتی خواهد زد اما در مورد اینکه چه اقداماتی مدنظر وی است، توضیح بیشتری نداد. این در حالی است که ترامپ همچنان برای بانن ارزش قائل است و توجه چندانی به گفته‌های مخالفان بانن ندارد. او فقط می‌خواهد این اختلاف‌نظرها سازنده باقی بماند و حالت تخریبی نداشته باشد. اما اختلاف‌نظر بین این دو گسترده‌تر شده است و این امر دقیقا در نزدیکی دفتر بیضی‌شکل (دفتر ترامپ) در حال رخ دادن است.

در کاخ سفید دو جریان عمده حضور دارد: یکی استیو بانن و استیفن میلر است که هر دو ناسیونالیست و مخالف روند جهان‌گرایی هستند و کوشنر و گری کوهن، مشاور اقتصادی ترامپ هستند که هر دو دارای ذهنیت‌های جهان‌گرا هستند. همچنین دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدگاهش به کوشنر و کوهن نزدیک است. کوهن و پاول هر دو از گلدمن ساکس می‌آیند و ارتباط نزدیکی با کوشنر دارند. بانن اما بیشترین مشکل را با کوهن دارد تا جایی که وی را «گری جهان‌گرا» می‌خواند و کسانی که بانن را می‌شناسند می‌دانند که وی به قصد توهین، افرادی را که فاقد دیدگاه‌های ناسیونالیستی هستند، جهان‌گرا می‌نامد.

در حالی که بانن خود را در میانه‌های یک جنگ با کوشنر می‌داند اما به این نکته رسیده است که در این جنگ برنده نخواهد شد زیرا ترامپ به خانواده خود وفادار است. نیویورک‌تایمز حتی می‌گوید که نزدیکی ترامپ به حلقه خانوادگی خود موحب شده است تا بانن در داخل کاخ سفید منزوی شود. در این شرایط اما وی گفته است که دست از مبارزه برنخواهد داشت و تا زمانی که گوشی شنوا (ترامپ) داشته باشد توصیه‌هایش در جهت برنامه‌های محافظه‌کارانه خواهد بود.

هر چند بانن اعتقاد دارد که هنوز می‌تواند مفید باشد اما ترامپ با برکناری وی از شورای امنیت ملی در هفته گذشته نشان داد که در سیاست خارجی قصد دارد به سمت کوشنر و حلقه وی حرکت کند. حتی برخی شایعه‌ها وجود دارد که بانن تهدید کرده است که خود از کار کنار برود اما وی این شایعات را «بی‌اساس» می‌خواند. یکی دیگر از مقامات کاخ سفید نیز با تکذیب این شایعات گفت: هیچ فردی از کاخ سفید به این زودی بیرون نخواهد رفت. به عکس، لیندسی والترز، یکی از سخنگویان کاخ سفید نیز می‌گوید که همه در داخل به سمت اتحاد پیش می‌روند.