۰ نفر

یکصدا علیه حمله شیمیایی

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۳
کد خبر: 186140
یکصدا علیه حمله شیمیایی

معادلات سیاسی و میدانی در بحران سوریه یک‌بار دیگر پیچیده شده است. در حالی که کنفرانس حمایت از سوریه در بروکسل طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در جریان بود به ناگاه حمله شیمیایی به استان ادلب سوریه در مقری که معارضان و شورشیان سوری در آن حضور دارند شرایط را تغییر داد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که عامل این اقدام وحشتناک و هولناک چه کسی بوده است. اما آن‌گونه که وزارت دفاع روسیه در روز چهارشنبه اعلام کرد، حمله هوایی سوریه به کارگاه‌های نظامی تولید سلاح‌های شیمیایی شورشیان موجب آن شده که حداقل ٧٢ غیر نظامی در شمال استان ادلب جان‌شان را از دست بدهند. آن گونه که ژنرال ایگور کوناشنکوف به خبرگزاری ایتارتاس گفته است: حمله روز سه‌شنبه به یک مرکز ساخت و ذخیره‌سازی مهمات تروریستی در حومه شهر تحت کنترل شورشیان به نام خان شیخون صورت گرفته است. کوشنکوف همچنین تاکید کرد: کارگاهی که در آن ذخیره‌سازی صورت گرفته پر از مواد شیمیایی خطرناک بوده است.

به گفته این ژنرال سوری نظامیان از این سایت برای انتقال سلاح شیمیایی به عراق استفاده می‌کردند. با این وجود بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته مدعی شد که تمام شواهد نشان می‌دهد، دولت سوریه یک حمله شیمیایی انجام داده است. وی تاکید کرد این حمله با آگاهی کامل در استفاده از سلاح‌های غیرقانونی صورت گرفته است. با وجود ادعاهای مقام‌های غربی، رسانه‌های دولتی سوریه استفاده از گازهای سمی توسط جنگنده‌های ارتش را تکذیب و رسما اعلام کردند که ارتش سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

خبرگزاری سانای سوریه گزارش داد: این نوع اتهامات، ساختگی، جعلی، علیه نیروهای مسلح جمهوری عربی سوریه است. روز سه‌شنبه نیز فرانسه به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا روز چهارشنبه جلسه‌ای اضطراری برای بحث در خصوص حمله به ادلب برگزار کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، یک گروه مخالف سوریه روز گذشته اعلام کرد که روز چهارشنبه ارتش سوریه حملات هوایی تازه‌ای را در منطقه خان شیخون انجام داده است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز حملات شیمیایی به ادلب را محکوم کرد و آن را قتل عامی غیرقابل قبول خواند. وی افزود ما شاهد نمایش وحشت در آخرین حوادث سوریه بودیم. دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر هستند،  می‌گوید: آخرین آمار تلفات حمله روز سه‌شنبه ٧٢نفر کشته بوده که در این آمار ٢٠ نفر کودک بودند. با این وجود منابع داخلی شورشیان سوریه آمار تلفات را بیش از صد غیر نظامی اعلام کرده و در این بین بیش از ٥٠٠نفر زخمی یا سوخته‌اند که عمدتا کودکان بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که عوامل استفاده شده در حمله روز سه‌شنبه خان شیخون گاز کلر و گاز سارین بوده که به عنوان عامل اعصاب در لیست عوامل شیمیایی شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که این بزرگ‌ترین استفاده از سلاح‌های شیمیایی مشکوک بعد از سال ٢٠١٣ بوده است.

گزارش‌های حقوق بشری حاکی از این است گازهای پراکنده شده در این منطقه بسیار کشنده و بدخیم هستند که می‌توانند منطقه بزرگ‌تری را تحت پوشش قرار دهند و ممکن است بسیاری از قربانیان به دلیل خروج از خانه تحت تاثیر این مواد شیمیایی قرار گیرند. لازم به ذکر است پس از حملات شیمیایی مشکوک در سال ٢٠١٣ دولت سوریه با امضای کنوانسیون منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های خود را نابود کرده است و طبق گفته سازمان منع و اشاعه سلاح‌های شیمیایی سوریه تمامی سلاح‌های اظهار شده خود را منهدم کرده است. گفتنی است در آگوست سال ٢٠١٣ گاز سارین صدها نفر از شهروندان سوریه را در غوطه شرقی نزدیکی دمشق را کشت. رویترز گزارش داد که دولت ایالات متحده بر این باور است که درحمله روز سه‌شنبه نیز از گاز سارین استفاده شده است. نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفته است که در حملات روز سه‌شنبه بیش از ٦٠ نفر از جمله کودکان به دلیل استفراغ یا تنفس هوای آلوده خفه شدند و جان خود را از دست دادند. هیلی مدعی شده است که این اقدام به احتمال زیاد توسط دولت سوریه صورت گرفته است. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز که بیانیه رییس‌جمهوری ایالات متحده را قرائت کرد در جمع خبرنگاران گفت: جهان متمدن نمی‌تواند حمله‌ای را که در آن صدها نفر سوخته‌اند نادیده بگیرد. او همچنین در سخنان خود نیز سیاست‌های دولت اوباما را در قبال سوریه مورد سرزنش قرار داد و اوباما را به ضعف و تردید در برابر سوریه متهم کرد. وی افزود که دولت در حال ارزیابی اقداماتی است که باید عملی کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در واکنش به این اقدامات مدعی شد که نباید از جنایات دولت سوریه غفلت کرد. مولود چاووش اوغلو،  وزیر خارجه ترکیه نیز حمله به ادلب را یک جرم غیرانسانی دانست.

پزشکان بدون مرز حاضر در محل نیز هشدار دادند که احتمال دارد شاهد یک فاجعه انسانی در خان شیخون باشیم، همچنین گفته می‌شود حملات روز سه‌شنبه به برخی مراکز پزشکی و حتی مراکز شناخته شده درمانی صورت گرفته است. پزشکان حاضر در محل عنوان می‌کنند که بیمارستان الرحمه در خان شیخون مورد هدف شش بمباران مختلف قرار دادند. با این وجود یک منبع آگاه در ارتش سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده است که ارتش هیچ‌گونه سلاح شیمیایی ندارد و این موضوع بخشی از فضاسازی رسانه‌ای علیه دمشق به شمار می‌آید. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند در شرایطی که دولت سوریه دست برتر را در صحنه میدانی و سیاسی بحران سوریه در اختیار دارد، دلیلی نداشته که دولت و ارتش سوریه دست به چنین اقدام وحشتناک و هولناکی بزند. با این وجود هنوز نمی‌توان به صورت قطعی در خصوص این موضوع سخن گفت.

درخواست تیلرسون از ایران و روسیه

رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا از ایران و روسیه خواست که برای جلوگیری از استفاده سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه اقدام کنند. تیلرسون همچنین مدعی شد کسانی که از دولت سوریه دفاع و حمایت می‌کنند، از جمله روسیه و ایران باید هیچ تردیدی در خصوص اسد و اهدافش نداشته باشند. وی افزود: هرکسی که با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به مردم خود حمله کند، نشان می‌دهد که بی‌توجهی اساسی برای نجات انسان دارد و باید پاسخگو باشند. این دیپلمات رده بالای ایالات متحده از ایران و روسیه خواست تا برای یک توافقنامه صلح در منطقه اقدام کنند و در راستای جلوگیری از حملات شیمیایی آینده قدم بردارند. تیلرسون گفت: این نیز روشن است که این درگیری وحشتناک در حال حاضر در سال هفتم آن است و باید یک آتش‌بس واقعی در منطقه رخ دهد. ما از ایران و روسیه می‌خواهیم تا پاسخگو باشند و از اعمال نفوذ خود در قبال سوریه استفاده کنند تا این نوع از حملات وحشتناک جلوگیری کنند.

جلسه‌ای برای حمایت از سوریه

کنفرانس حمایت از سوریه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه زیر سایه حمله شیمیایی در سوریه برگزار شد. پیش از شروع روز دوم نشست کشورهای حامی سوریه در بروکسل بلژیک، اعضای حاضر در جلسه به احترام قربانیان حمله شیمیایی خان شیخون از جای خود بلند شدند و یک دقیقه سکوت کردند. پیش درآمد این کنفرانس نیز سال گذشته در لندن بود که طی آن بنا شد ١١ میلیارد دلار برای نیازهای بشردوستانه سوریه برای چهارسال آینده اختصاص داده شود و همچنین ٤٠میلیارد دلار متعهد به پرداخت وام شدند. حالا اما مجموعه شرایط و وقایع در این نشست زیر سایه حمله شیمیایی روز سه‌شنبه گم شده است. فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز این نشست به تلفات انسانی روز سه‌شنبه در ادلب اشاره کرد و  گفت: امروز روز دردناکی برای اتحادیه اروپا و جهان است. ما شاهد جان دادن انسان‌ها در پی حملات شیمیایی در سوریه بودیم. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در ابتدای این نشست حمله شیمیایی در ادلب را جنایت جنگی خواند و گفت که باید هرچه زودتر تحقیقات شفاف در این زمینه انجام شود.