۰ نفر

کانال مخفی تیم ترامپ برای جدایی روسیه از ایران

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۶
کد خبر: 185894
کانال مخفی تیم ترامپ برای جدایی روسیه از ایران

هرروز ابعاد جدیدی از ارتباط دولت جدید امریکا پیش از رسیدن به کاخ سفید کشف می‌شود.

 پس از تماس‌های تلفنی مخفی و دیدارهای متعدد تیم انتقالی دونالد ترامپ با سفیر روسیه در ایالات متحده، حالا یک‌بار دیگر موضوع جدیدی از مذاکرات پنهانی نزدیکان دونالد ترامپ با مقامات روسیه و نزدیکان ولادیمیر پوتین منتشر شده است. روزنامه واشنگتن پست روز گذشته از دیدارهایی پرده برداشته که نشان می‌دهد دو فرد نزدیک به دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین با یکدیگر به صورت پنهانی دیدار و گفت‌وگو کردند. این ارتباط از طریق مقامات امارات متحده عربی برقرار شده و محل مذاکرات مجمع الجزایر سیشل در اقیانوس هند بوده است. این جلسه در روز یازدهم ژانویه تنها ٩ روز قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، اگرچه به صورت کامل برنامه این دیدار مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که امارات متحده به عنوان یک واسط در این نشست عمل کرده است. نماینده دونالد ترامپ در این جلسه اریک پرینس، بنیانگذار شرکت خصوصی بلک واتر بوده است و در این جلسه با یکی از افراد نزدیک ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرده است. امارات متحده عربی و اریک پرینس در این جلسه بنا بوده طرف روسیه را متقاعد کنند که روابط خود با ایران را محدود کند و در خصوص سیاست‌های این کشور در سوریه نیز تجدیدنظر کند و به احتمال زیاد بنا بوده در این خصوص امریکا امتیازات عمده‌ای را به مسکو از جمله برداشتن تحریم‌ها دهد. واسط این دیدار از امارات متحده عربی شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی بوده است.

اگرچه شاهزاده هیچ ارتباط رسمی با کمپین دونالد ترامپ یا تیم انتقالی وی نداشته است اما او عملا در این دیدار نقش یک نماینده غیررسمی برای دونالد ترامپ را ایفا کرده است. گفتنی است محمد بن زاید آل نهیان از جمله افراد مورد اعتماد روسیه نیز به شمار می‌آید که توانسته چنین قراری را تنظیم کند اما به گفته مقامات آگاه نتوانستند فردی که از سمت روسیه به این دیدار آمده را شناسایی کنند.

گفتنی است اریک پرینس از جمله طرفداران کمپین ترامپ به شمار می‌آید. او پس از کنوانسیون ملی جمهوریخواهان ٢٥٠هزار دلار به کمپین ترامپ کمک مالی کرد. او همچنین روابط خوبی را با دایره نزدیکان دونالد ترامپ برقرار کرده بود که از جمله آن می‌توان به استفان بنون، استراتژیست ارشد کاخ سفید اشاره کرد. خواهر پرینس نیز روابط بسیار نزدیکی را با بتسی دووس، وزیر آموزش و پرورش فعلی دونالد ترامپ برقرار کرده است. با این حال پرینس در دفتر تیم انتقالی ترامپ در نیویورک طی ماه دسامبر دیده شده است.

برخی مقامات ایالات متحده عنوان کرده‌اند که جلسه سیشل از جمله موارد بررسی اف بی‌آی در خصوص ارتباط تیم انتقالی دونالد ترامپ با دولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین بوده است ولی اف بی‌آی این موضوع را رد کرده است. با این حال مقامات کاخ سفید نیز چندان تمایلی برای ارایه جزییات در این خصوص ندارند. با این وجود شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید هرگونه اطلاع از این جلسه را رد کرد و افزود: اریک پرینس هیچ نقشی در دوره انتقالی نداشته است.

سخنگوی پرینس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اریک هیچ نقشی در تیم انتقالی نداشته و این کاملا ساختگی است و این جلسه هیچ ربطی به رییس‌جمهور ترامپ نداشته است. این بیانیه می‌افزاید چرا صدایی از این منابع اطلاعاتی وقتی که شهروندان امریکایی مورد هدف تروریست‌ها قرار می‌گیرند بلند نمی‌شود.

با این حال واشنگتن پست در گزارش خود می‌افزاید: بنیانگذار بلک واتر موسس شرکتی است که نمادی از نقض حقوق بشر در یک‌سری از حوادث عراق به شمار می‌آید.

از جمله یکی از این موارد در سال ٢٠٠٧ است که نگهبانان این شرکت متهم شدند که در یک منطقه شلوغ عراق جمع زیادی از غیر نظامیان عراقی را شکست دادند.

هرچند پرینس به نوعی عنوان می‌کند که این شرکت را فروخته است اما او با ایجاد یک امپراتوری شبه‌نظامی خصوصی توانست با عقد قراردادهای مختلف در خاورمیانه و آسیا به کار خود ادامه دهد. شرکت او اکنون تحت عنوان «آکادمی» در حال فعالیت است. با این حال حضور پرینس در هر موقعیتی بسیار بحث‌برانگیز بوده است. او هرچند که به طور رسمی در تیم انتقالی حضور نداشت اما ارتباط او با مشاوران ترامپ غیر قابل انکار است. او همچنین تجربه بسیار خوبی در راستای کار مخفی و ارتباطات مخفی دارد. او زمانی که در سال ٢٠١٠ برای کسب و کار خود با مشکلات قانونی مواجه شد به سرعت شیوه کاری خود را تغییر داد تا بتواند تجارت خود را ادامه دهد.

گفته می‌شود جلسه سیشل پس از آن برگزار شد که نمایندگان عالیرتبه دونالد ترامپ به صورت جداگانه با نمایندگان مسکو و امارات متحده عربی دیدارو گفت‌وگو کردند. کاخ سفید اعتراف کرده است که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق امریکا و جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ با سفیر روسیه در ایالات متحده سرگئی کیسلیاک در اواخر ماه نوامبر یا اوایل دسامبر در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند.

فلین و کوشنر نیز به یک جلسه جداگانه با ولیعهد ابوظبی که در یک سفر اعلام نشده به نیویورک در دسامبر آمده بود توسط استفان بنون در ماه دسامبر فراخوانده شدند که جزییات این دیدار روشن و مشخص نیست. با این حال اینکه دولت اوباما از سفر شاهزاده ابوظبی به نیویورک مطلع نبوده نقض غیر معمول پروتکل‌های دیپلماتیک بوده است، اما به صورت آشکار نام شاهزاده زاید در لیست پرواز وجود داشته است.

مقامات می‌گویند که زاید و برادرش که سمت مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی را برعهده دارد هماهنگی دیدار در سیشل را انجام دادند تا بتوانند یک کانال تماس غیر رسمی را میان ترامپ و پوتین ایجاد کنند. مقامات معتقدند که شاهزاده زاید معتقد بوده همکاری‌های نزدیک دو رهبر بسیار می‌تواند موثر و مفید باشد که این موضوع تبدیل به یکی از اهداف و سیاست‌های بلندمدت ولیعهد ابوظبی شده است. به گفته واشنگتن پست از آنجایی که امارات متحده عربی، ایران را دشمن اصلی خود می‌داند راه‌هایی را برای ایجاد کردن فاصله میان مسکو و تهران با تیم ترامپ به اشتراک گذاشته است.

گفتنی است شاهزاده زاید دوبار با پوتین در سال ٢٠١٦ ملاقات کرده است و به گفته مقامات غربی از رییس‌جمهور روسیه خواسته تا همکاری‌های نزدیک‌تری را با امارات متحده و عربستان سعودی در راستای تلاش برای منزوی کردن ایران داشته باشد.

لازم به ذکر است برای برگزاری نشست سیشل، امارات هفته‌ها تلاش کرد. امارات عربی معتقد بود با توجه به اینکه تیم جدید در امریکا وارد شده می‌تواند به عنوان یک نماینده غیر رسمی برای ترامپ عمل کند. از طرفی زاید به دلیل تعاملات نزدیک با پوتین انتظار داشت که بتواند با هر دو مرد کار کند و آنها را به یکدیگر نزدیک کند.

روابط ترامپ و روسیه زیر ذره بین

هنگامی که جلسه سیشل برگزار شد، تماس‌های رسمی میان اعضای تیم انتقالی ترامپ و دولت روسیه زیر ذره بین ویژه‌ای قرار گرفت و ارتباط میان تیم انتقالی و روسیه تحت نظارت تحقیق فدرال و مطبوعات قرار گرفت. کمتر از یک هفته قبل از جلسه سیشل سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی روسیه را متهم کردند که در انتخابات سال ٢٠١٦ به نفع دونالد ترامپ مداخله کرده است. اف‌بی‌آی تمرکز خاصی را روی ارتباط میان فلین و کیسیلیاک قرار داد. دیوید ایگناتیوس در واشنگتن‌پست برای نخستین بار در ١٢ژانویه از این ارتباط پرده‌برداری کرد و این اتفاق همزمان با جلسه سیشل بود. فلین تنها سه هفته در کاخ سفید دوام آورد و به بهانه گمراه کردن معاون اول رییس‌جمهور از سمت خود استعفا داد. لازم به ذکر است که دونالد ترامپ همواره اخبار مربوط به دخالت روسیه در انتخابات را یک نوع اخبار جعلی می‌داند و آن را همواره رد کرده است.

گفتنی است که یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن هنوز در خصوص این نشست اظهارنظری نکرده است. مقامات دولتی در سیشل می‌گویند که در حدود یازدهم ژانویه در خصوص نشستی میان نمایندگان پوتین و ترامپ در این کشور آگاه نبودند اما آنها گفتند که استراحتگاه لوکس و ایده آل متعددی برای تجمعات مخفی در این منطقه وجود دارد که برای مقامات ایالات متحده، کشورهای اروپایی و عربی ایجاد شده است. وزیر امور خارجه سیشل نیز به واشنگتن پست گفت: من اگر برگزاری این جلسه تایید شود تعجب نمی‌کنم. زیرا سیشل مکانی است که در آن شما می‌توانید به دور از چشم رسانه‌ها حضور پیدا کنید. این موضوع می‌تواند برای تجار و توریست‌ها باشد.

با این حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با توجه به سیگنال‌هایی که از طریق جلسه کوشنر و فلین با مقامات روسیه در ایالات متحده در برج ترامپ منتشر شده، سطح اختیارات افرادی که در این جلسه حضور داشتند بسیار بالا بوده است. استیون سایمون، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در دوره اوباما می‌گوید: ایده استفاده از افراد نزدیک به کسب و کار یا افرادی که تصور می‌شود نزدیک به رهبران سیاسی هستند، یک ابزار دیپلماسی قدیمی به شمار می‌آید. این کانال‌های غیررسمی مطلوب و کاملا قابل انکار هستند و می‌توان این ایده را همواره تست کرد.

دخالت از راه دور

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده معتقدند که هرچند پرینس از ایفای نقش مستقیم در تیم انتقالی ترامپ خودداری کرده است اما به نظر می‌رسد که در بحث‌های مشاوره‌ای در طیف وسیعی از مسائل که از جمله آن برای بازسازی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده است، نقش آفرینی خواهد کرد. از طرفی به نظر می‌رسد که روابط ویژه و نزدیکی میان بنون و پرینس در جریان است زیرا او به عنوان مهمان بارها در طول سالیان گذشته در وبسایت بریتبارت که متعلق به بنون است حضور پیدا کرده و مقالات متعددی نیز در حمایت از کمپین ترامپ نگارش کرده است.

در مصاحبه‌ای که ماه جولای بنون با پرینس انجام داد گفت: کسانی که به دنبال رهبری قوی ایالات متحده هستند تا ماه ژانویه صبر کنیم و امیدواریم که آقای ترامپ انتخاب شوند. او همچنین خطاب به باراک اوباما گفت به دلیل سیاست‌های خود تروریست‌ها و فاشیست‌ها در حال برنده شدن هستند.

همچنین پرینس یک روز قبل از انتخابات نوامبر در برنامه بنون حاضر شد و گفت که منابع معتبری در پلیس نیویورک به او اعلام کردند که در خصوص پرونده فساد اخلاقی نماینده سابق دموکرات کنگره و همسر سابق مشاور هیلاری کلینتون برخی افراد دستگیر خواهند شد که در نهایت هیچ دستگیری دیگری رخ نداد. پرینس در ادامه عنوان کرده بود که هما عابدین، مشاور هیلاری کلینتون عامل نفوذ نزدیک به اخوان المسلمین است.

پرینس و خانواده‌اش از جمله کمک‌کنندگان عمده به حزب جمهوریخواه در سال ٢٠١٦ بودند. خانواده پرینس بیش از ١٠ میلیون دلار به کاندیداهای جمهوریخواه کمک کردند. پدر پرینس، یعنی ادگار پرینس ثروت خود را از طریق یک شرکت تولید قطعات خودرو به دست آورد. اریک پرینس تا به حال قراردادهای پر سودی با دولت امارات متحده عربی منعقد کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که او یک قرارداد ٥٢٩ میلیون دلاری با این کشور در راستای آموزش و تجهیز یک نیروی شبه نظامی داخلی منعقد کرده که قصد دارد به انجام عملیات‌های مخفی و حفاظت از تاسیسات اماراتی در برابر حملات تروریستی بپردازد.

تمرکز روی ایران

در گزارش واشنگتن پست آمده است که دولت دونالد ترامپ و امارات متحده عربی به نظر می‌رسد در حال به اشتراک گذاشتن دغدغه‌های مشابه خود در خصوص ایران هستند. مقامات فعلی و سابق امریکا عنوان می‌کنند که مشاوران دونالد ترامپ در سراسر دوره گذار به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای شکستن ارتباط میان تهران و مسکو بودند.

یک مقام اطلاعاتی سابق در دولت اوباما که با مقامات دوره گذار دونالد ترامپ دیدار داشته می‌گوید: جدا کردن روسیه از ایران حرف مشترک تیم انتقالی بوده است. وی می‌افزاید که این به نظر نمی‌رسد خوب باشد و چنین رویکردی کماکان نارس است. این مقام پیشین اطلاعاتی تاکید کرد که آنها به دنبال جوانب مثبت و منفی این رویکرد در دولتمردان و کارشناسان بودند.

مایکل مک فال، سفیر سابق امریکا در روسیه نیز می‌گوید من هم چنین رویکرد و چشم‌اندازی را در خصوص طراحی دوری روسیه از ایران شنیده‌ام. اما هنگامی که این موضوع را شنیدم، اندکی فکر کردم و گفتم که آره بچه‌ها این کار بسیار خوبی است، اما چرا باید پوتین چنین کاری انجام دهد. وی می‌افزاد: هیچ علاقه‌ای در روسیه در حال حاضر برای چنین کاری وجود ندارد. آنها یک رابطه طولانی با ایران دارند. آنها با ایران در سوریه متحد هستند. آنها اسلحه به ایران می‌فروشند. ایران یک شریک استراتژیک و مهم برای روسیه در خاورمیانه است.

با این حال گفته می‌شود که پس از جلسات مشورتی در نیویورک میان شاهزاده زاید و دستیاران دونالد ترامپ بنا شد تا یک جایگزین غیررسمی برای رییس‌جمهور منتخب پیدا شود. زیرا شاهزاده زاید به‌شدت در این جلسات علاقه‌مند به برگزاری ملاقات با یکی از نزدیکان و همکاران پوتین بوده است. زاید در این جلسه موافقت کرده بود که محل این مذاکرات به دلیل حفظ حریم خصوصی سیشل باشد. گفتنی است شاهزاده زاید دارای یک قصر بزرگ در سیشل است و اماراتی‌ها در طول سالیان گذشته نیز صدها میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کردند و شرایط خوبی را برای ایجاد بهداشت عمومی و مسکن ارزان قیمت فراهم کردند. اما زمانی که خانواده سلطنتی امارات از این جزیره بازدید می‌کنند خانواده سلطنتی به ندرت در این منطقه دیده می‌شوند. یکی از مقامات سیشل که نخواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت زمانی که مقامات اماراتی با جت‌های شخصی وارد این جزیره می‌شوند یک ماشین در کنار پلکان هواپیمای شخصی آنها حاضر می‌شود و آنها ناپدید می‌شوند.

شاهزاده زاید نیز علاوه بر کاخ شخصی خود مجموعه‌ای از ویلاهای خصوصی پراکنده را در دامنه کوه‌های سرسبز در ساحل جنوبی جزیره اصلی سیشل مشرف به اقیانوس هند دارد. گفته می‌شود که این منطقه به دول از نزدیک‌تری جاده‌های عمومی و خارج از دید است.

مقامات فعلی و سابق امریکا که با شاهزاده زاید در ارتباط هستند با نام اختصاری MBZ به او اشاره می‌کنند. برخی معتقدند که او جلسه ١١ ژانویه را بدون دریافت چراغ سبز از دستیاران ارشد ترامپ و پوتین ترتیب نداده است زیرا شاهزاده زاید بسیار محتاط است. با این حال پس از دیدار تماس‌ها نیز به‌شدت محدود شدند زیرا حتی تماس‌های غررسمی میان همکاران ترامپ و پوتین بیش از حد خطرناک شده بود و طرفین دیگر نمی‌توانستند این مسیر را برای بهبود روابط دنبال کنند.