۰ نفر

روزنامه گاردین گزارش داد:

اختلاف‌نظر اروپایی‌ها و آمریکا درباره بشار اسد

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 185796
اختلاف‌نظر اروپایی‌ها و آمریکا درباره بشار اسد

روزنامه گاردین نوشت اتحادیه اروپا درباره نقش بشار اسد در سوریه با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اختلاف نظر دارد.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی به قلم «جنیفر رانکین» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در آستانه نشستی در بروکسل که با هدف تقویت مذاکرات صلح در سوریه برگزار می شود اتحادیه اروپا تاکید کرد که بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت. این موضع اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده است که چند روز پیش دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد برکناری بشار اسد در سوریه دیگر اولویت واشنگتن برای پایان دادن به بحران سوریه نیست. اما اتحادیه اروپا تاکید کرده است بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد. 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بعد از شش سال و نیم جنگ در سوریه کاملا غیرواقع بینانه است که باور کنیم آینده سوریه مشابه وضع کنونی آن خواهد بود. وی گفت اتحادیه اروپا خواهان دوره انتقالی جامع و گسترده در سوریه است تا همه سوری ها با هر سابقه ای بتوانند در آن حضور داشته باشند. وی گفت تعیین آینده سوریه برعهده همه مردم این کشور است.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت فرانسه معتقد نیست که سوریه جدید باید توسط بشار اسد اداره شود. وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که در نشستی در لوگزامبورگ شرکت کرده بودند اعلام کردند که اتحادیه اروپا تنها زمانی در بازسازی کشور جنگ زده سوریه شرکت خواهد کرد که این کشور شاهد یک دوره انتقال سیاسی جامع و جدی باشد. موضع کنونی اتحادیه اروپا در قبال بحران سوریه با مواضع دولت آمریکا که هفته گذشته ارائه کرد کاملا متفاوت است چون دولت آمریکا اعلام کرد که برکناری بشار اسد از قدرت دیگر اولویت این کشور نیست. 

«نیکی هِیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم گفت ما خودمان اولویت‌هایمان را تعیین می کنیم و مشخص می کنیم که باید توجه خود را بر مسائل مهم تر متمرکز کنیم. وی گفت این موضوع نشان دهنده تغییر اولویت هاست و مدتی است که تمرکز بر برکناری بشار اسد از قدرت دیگر اولویت ما نیست.

روز چهارشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل میزبانی نشستی را درباره سوریه برعهده خواهد داشت که هدف آن جمع آوری کمک ها و منابع مالی برای پناهجویان و آوارگان سوری است. سال گذشته هم نشست مشابهی در لندن با هدف جمع آوری کمک های مالی برای پناهجویان سوری برگزار شد. انتظار می رود هیات های نمایندگی هفتاد کشور جهان در نشست بروکسل درباره سوریه شرکت کنند. کشورهای آلمان، انگلیس، نروژ، کویت و قطر و سازمان ملل برگزارکنندگان نشست لندن هستند. 

ترکیه که میزبان حدود سه میلیون پناهجوی سوری است هنوز مشخص نکرده است که آیا در نشست سوریه در بروکسل شرکت خواهد کرد یا خیر؟ در حالی که برخی منابع گفته بودند جواب منفی دولت ترکیه به دعوت اروپا از نخست وزیر ترکیه برای شرکت در نشست بروکسل نشانه تنش سیاسی میان دو طرف است فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جواب منفی ترکیه را به این دعوت کم اهمیت توصیف کرد. همزمان با برگزاری نشست بروکسل درباره سوریه، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه در محل این نشست به همراه فدریکا موگرینی با نمایندگان جامعه مدنی سوریه دیدار و گفتگو خواهند کرد. 

دی میستورا که هفته گذشته با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان این کشور دیدار و گفتگو کرده بود اعلام کرد وی امیدی به دستیابی به توافق صلح در آینده نزدیک ندارد. البته هر دو طرف در سوریه خواهان ادامه پروسه صلح در این کشور هستند.

نویسنده گزارش روزنامه گاردین نوشته است در داخل سوریه حدود سیزده میلیون و پانصد هزار نفر به کمک های انسان‌دوستانه نیازمند هستند. پنج میلیون نفر از شهروندان این کشور در کشورهای همسایه مستقر شده اند و حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از شهروندان سوریه هم به اروپا گریخته اند.

حدود هشتاد نماینده پارلمان های اروپایی اخیرا در نامه ای به اتحادیه اروپا درباره شروع برنامه بازسازی سوریه پیش از دستیابی به توافق سیاسی در این کشور هشدار دادند و اعلام کردند بدون دستیابی به توافقی سیاسی شروع بازسازی گسترده در سوریه تنها تقویت موقعیت بشار اسد و خیانت به جامعه مدنی سوریه است. آنها در نامه خود نوشتند اتحادیه اروپا باید از قدرت خود به عنوان بزرگ ترین کمک کننده به سوریه به عنوان اهرمی برای تشدید فشارها و شروع مذاکرات درباره دوره انتقال سیاسی و آینده سوریه استفاده کند.

نویسنده گزارش روزنامه گاردین نوشته است مسائل و نگرانی هایی که در نامه هشتاد نماینده پارلمان های اروپایی مطرح شده است همان نگرانی های جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد این کشور است. چون آنها معتقدند شروع بازسازی زودهنگام در سوریه تنها به معنای حمایت بی قید و شرط از بشار اسد خواهد بود.