۰ نفر

اصرار اردوغان به استرداد گولن در دیدار با تیلرسون

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۵۸
کد خبر: 184953
اصرار اردوغان به استرداد گولن در دیدار با تیلرسون

اردوغان بار دیگر خواستار استرداد فتح الله گولن از آمریکا شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر خواستار استرداد فتح الله گولن روحانی متهم به کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه از آمریکا شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اردوغان روز پنجشنبه در دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با وی در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا، موضوع استرداد فتح الله گولن سرکرده گروه موسوم به 'فتو' و ممانعت از فعالیت اعضای این گروه در آمریکا را مطرح کرد.

همچنین دو طرف در این دیدار در خصوص ثبات و تداوم مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق دیدگاه های خود را بیان کردند و رئیس جمهوری ترکیه نیز بر اهمیت مبارزه با تروریسم با عناصر و نیروهای قانونی تاکید کرد.

تقویت همکاری‌ها و روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای نیز از محورهای دیگر این دیدار بود.

تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که برای سفر رسمی یک روزه به آنکارا وارد شده است، با نخست وزیر و همتای ترک نیز به طور جداگانه دیدار کرد.

بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک، مقامات ترکیه و وزیر امور خارجه آمریکا در جریان این سفر، در خصوص عملیات رقه، استرداد فتح الله گولن روحانی متهم به کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه که هم اکنون ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست و نیز موقعیت گروه تروریستی پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) به مذاکره پرداختند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن روحانی ترک ساکن آمریکا، با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' کودتای 25 تیرماه سال گذشته را سازماندهی کرده است.

ترکیه در ماههای گذشته همواره خواستار استرداد وی از دولت قبلی و فعلی آمریکا شد ولی این درخواست ترکیه با جواب رد دولت اوباما مواجه شده و موجب تیرگی روابط دو کشور شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز مذاکره تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا که حدود دو ماه و نیم پیش انجام شد، خواستار استرداد فتح الله گولن رهبر گروه فتو از آمریکا به ترکیه شد ولی دولت آمریکا دلایل ترکیه را برای استرداد وی ناکافی اعلام کرد.

همچنین دولت ترکیه، آمریکا را متهم به تسلیح و همراهی با گروه های تروریستی کرده و این دو گروه کُردی سوریه را شاخه سوری گروه های تروریستی پ.ک.ک می داند و مدعی است که این دو تشکیلات شبه نظامی کُردی، در صدد ایجاد کشور مستقل در شمال سوریه است و بر این اساس ترکیه به رغم دشمنی با دولت قانونی سوریه و تجاوز نظامی به خاک این کشور، همواره از تمامیت ارضی سوریه دفاع و اعلام کرده است که اجازه تاسیس دولت و یا تشکیلات خودگردان کُردی در شمال سوریه را نخواهد داد.

آمریکا تا کنون به این دغدغه ترکیه پاسخ مناسبی نداده و با معطل کردن دولت ترکیه و نیز با تقویت حضور نظامی خود در شمال سوریه، در صدد مستحکم تر کردن جای پای خود در منطقه است.

ترکیه در هر سه موضوع مهمی که جزو محورهای اصلی سفر وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا تعیین شده، تا کنون به رغم تلاش های زیاد، نتوانسته است نظر مساعد مقامات دولت واشنگتن را جلب کرده و با سیاست های خود در منطقه همسو کند.