۰ نفر

درخواست غرامت ۶ میلیارد دلاری آمریکا ازعربستان

۶ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۴۲
کد خبر: 184406
درخواست غرامت ۶ میلیارد دلاری آمریکا ازعربستان

شرکت های بیمه آمریکا در شکایتی علیه عربستان خواستار پرداخت غرامت شش میلیارد دلاری از سوی این کشور به دلیل ارتباط با حوادث یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا شدند.

به گزارش رویترز، درشکایتی جدید از ریاض به دلیل دست داشتن درحوادث 11 سپتامبر سال 2001درآمریکا، شرکت های بیمه این کشور شکایتی به دادگاه جزایی آمریکا ارائه دادند که در آن خواستار پرداخت غرامت شش میلیارد دلاری از سوی عربستان سعودی به این کشور شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این شرکت های آمریکایی عربستان را مسئول ضررهایی می دانند که به اموال و دارایی ها در اثر حملات یازدهم سپتامبر وارد آمده است.

براساس این گزارش این شکایت پنج شنبه شب به دادگاه جزایی آمریکادر«منهتن» درنیویورک ارائه شده است و تازه ترین اقدامی است که عربستان سعودی را مسئول این حملات معرفی می کند.

شرکت های بیمه آمریکا، دولت عربستان سعودی و یک سازمان خیریه وابسته به حکومت عربستان را متهم به دادن پول و حمایت مالی و مادی دیگر به القاعده می کنند؛ امری که باعث شده است این گروه و «اسامه بن لادن» رهبر سابق این گروه بتوانند حملات یازدهم سپتامبر را انجام دهند.

صدها نفر از خانواده های قربانیان واقعه 11 سپتامبر روز دوشنبه با استناد به یک لایحه قانونی که سال گذشته میلادی در کنگره آمریکا به تصویب رسید، علیه عربستان شکایت کردند و خواستار پرداخت غرامت از سوی این کشورشدند.

سال گذشته کنگره امریکا لایحه ای را برغم مخالفت باراک اوباما رییس جمهوری وقت این کشور به تصویب رساند که به موجب آن خانواده ها و بستگان قربانیان واقعه یازده سپتامبر می توانند علیه دولت عربستان سعودی که بنا بر اسناد فاش شده به گروه های تروریستی کمک های مالی کرده بود، اعلام جرم کنند.

پرونده این دعوی قانونی روزدوشنبه ازسوی بستگان ٨٠٠ نفر از قربانیان این واقعه تروریستی و یکهزار و پانصد نفر از کسانی که در این واقعه آسیب دیده اند، به دادگاه فدرال در نیویورک ارائه شد.

در حالی که اسناد و مدارک زیادی از سوی کمیته ویژه تحقیق در مورد دخالت عربستان در واقعه 11 سپتامبر از طریق حمایت و کمک مالی به عاملان آن به اثبات رسیده است، اما وکلای دولت سعودی حاضر به اظهار نظر در رابطه با این شکایات نشدند و هرگونه رابطه دولت این کشور با این واقعه و عاملان آن را تکذیب کردند.

درحملاتی که با چهارهواپیمای ربوده شده درسال 2001 انجام شد و دو هواپیما از آنها به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک برخورد کردند و سومی نیز به ساختمان وزارت دفاع(پنتاگون) در نزدیکی واشنگتن پایتخت آمریکا برخورد کرد و چهارمی نیز در مزرعه ای در پنسیلوانیا سرنگون شد، گفته می شود نزدیک به سه هزارنفر در این حملات کشته شدند.