۰ نفر

خبر پنتاگون از مذاکرات روسیه و آمریکا

۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 181895
خبر پنتاگون از مذاکرات روسیه و آمریکا

سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که مذاکراتی میان مسکو و واشنگتن در خصوص راه‌اندازی کانال ارتباطی مرتبط با سوریه انجام گرفته است.

«گرگ هیکس» سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» اعلام کرده که روسیه و آمریکا در خصوص راه‌اندازی یک کانال ارتباطی «سه ستاره» در سطوح ژنرال‌های ارتش دو کشور در خصوص سوریه تبادل نظر کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی تصریح کرد: «مباحثاتی در سطح کاری در خصوص تبادل افکار اولیه درباره چگونگی ایجاد این کانال ارتباطی برای تقویت تنش‌زدایی (در سوریه) انجام گرفته است».

این مقام آمریکایی به طور شفاف درباره اینکه چه کسانی در این مذاکرات حضور داشته‌اند و این مذاکرات چه زمانی انجام شده، صحبت نکرد.

بنا به گفته این مقام نظامی آمریکا، طرف آمریکایی انتظار دارد که نیروهای مسلح روسیه و آمریکا به تبادل اطلاعات در خصوص سوریه در سطحی عالیرتبه‌تر از آنچه هم اکنون اتفاق می‌افتد، بپردازند.

هیکس همچنین تأکید کرد، این کانال جایگزین ارتباطی اجازه خواهد داد تا «تنش‌زدایی فوری که تا کنون طی چند ماه گذشته در حال انجام آن بوده‌ایم» موثرتر از قبل هماهنگ شود.

بر اساس این گزارش، یادداشت تفاهم در خصوص جلوگیری از وقوع حوادث و برخوردها و همچنین ارتقاء امنیت مأموریت‌های هوایی در حریم هوایی سوریه در تاریخ 20 اکتبر 2015 به امضا رسید. اجرای این یادداشت تفاهم به طور مرتب میان مقامات دفاعی آمریکا و روسیه مورد بحث است.

سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که اقدامات جدیدی که توسط پنتاگون مطرح شده است قصد ندارد تا جایگزین هماهنگی‌های قبلی شود. آمریکا و روسیه قبلا «یک چهارچوب تفاهم درباره آنچه کانال ارتباطی سه ستاره قرار است به آن بپردازد» ایجاد کرده‌اند. «صرفا جهت یادآوری، این مذاکرات هم‌اکنون آغاز شده است».

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قبلا اعلام کرده بود که مسکو و واشنگتن توافق کرده‌اند تا یک کانال ارتباطی سه‌ستاره را در سطح دو ژنرال آمریکایی و روس راه‌اندازی شود.

دانفورد در این رابطه گفته بود: «من معتقدم که بهبود تنش‌زدایی به منظور ایجاد ارتباطات مستحکم‌تر بین مردمان ما برای ادامه عملیات ایمن حائز اهمیت است. ما به صورت موفقیت‌آمیزی در چندین ماه گذشته، خطر وقوع حوادث را کاهش داده‌ایم».

وی ادامه داد: «در وهله اول، من به دنبال کاهش خطر محاسبات اشتباه هستم. در شرایط وقوع بحران، می‌خواهم یک خط ارتباطی را آغاز کنم که ما بتوانیم در واقعیت در خصوص آنچه که در حال رخ دادن است گفت‌وگو کنیم و به درستی به این موضوع بپردازیم. فکر می‌کنم همه بر اساس آنچه در تاریخ رخ داده است، آگاه هستند که محاسبات اشتباه و سوء تفاهمات ما را در مسیر اشتباه قرار می‌دهد».