۰ نفر

دولت ترامپ در دام«روس گیت»

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۲:۵۳
کد خبر: 180500
دولت ترامپ در دام«روس گیت»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز جمعه از واشنگتن پرواز کرد، اما نتوانست برای توفان اتهام‌هایی که پشت‌سر او و دولت وی قرار دارد پاسخ مناسبی دهد.

به نوشته روزنامه گاردین، هنوز سوال‌های فراوانی درخصوص ارتباط دولت وی با روسیه وجود دارد که همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند. در حالی که سخنرانی ترامپ در کنگره می‌توانست تا حدی دولت وی را از زیر فشار انتقادها خارج کند، اما آشکار شدن ارتباط دادستان کل با سفیر روسیه دوباره کاخ سفید را تبدیل به سیبل منتقدان کرد.

در این ارتباط مشخص شده است که جف سشنز، دادستان کل آمریکا دوبار در حین کمپین‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار داشته است. همزمان خبر دیدار جرد کوشنر، داماد ترامپ با سرگئی کیسلیاک در کاخ ترامپ هم فشارها را علیه دولت ترامپ افزایش داده است. به گزارش دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد که دولت ترامپ در دامی افتاده که می‌توان از آن «روس‌گیت» یاد کرد. کیسلیاک یکی از افرادی است که ارتباط نزدیکی با کرملین و شخص پوتین دارد و به همین دلیل حساسیت‌ها در مورد دیدار مقامات آمریکایی با وی بسیار بالا است. با افشای نفرات دولت ترامپ که با کیسلیاک دیدار داشته‌اند به نظر کابوس روسیه برای کاخ سفید تمام شدنی نیست. برخی می‌گویند این حوادث یادآور داستان واترگیت است که در نهایت به کناره‌گیری نیکسون منجر شد. در حال حاضر نیز سشنز، دادستان کل آمریکا متهم است که سوگند دروغ خورده و در زمان رای‌گیری در سنا وی دیدار خود را با سفیر روسیه تکذیب کرده است.

سشنز اما می‌گوید که وی در آن زمان سناتور بوده و دیدار با سفرای سایر کشورها حق طبیعی اوست. او این اتهام را که از طرف کمپین انتخاباتی ترامپ با سفیر روسیه دیدار داشته است، تکذیب می‌کند. البته ترامپ به عکس فلین که زود پشت وی را خالی کرد ،به شدت از دادستان کل آمریکا دفاع کرده است. وی در توییتی نوشت که او هیچ خطایی نکرده و این بازی به راه انداخته شده از سوی دموکرات‌ها است. رئیس‌جمهوری آمریکا به این هم بسنده نکرد و یک عکس قدیمی از شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا منتشر کرد که در کنار پوتین ایستاده و لبخند به لب دارد. ترامپ زیر این عکس هم نوشت: ما باید تحقیقات را از شومر آغاز کنیم که با پوتین در ارتباط بوده است. او به تمام معنا دو رو است.

شومر اما به عکس ترامپ به آرامی جواب ترامپ را با یک توییت داده و نوشته است: تماس من با پوتین و همکارانش در یک محیط عمومی و در مقابل دیدگان رسانه‌ها و با رعایت مفاد سوگندی که خورده‌ام رخ داده است. سارا سندرز، معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اما در واکنش به توییت شومر گفت که منظور رئیس‌جمهوری این بود که نشستن شومر و مشروب خوردنش با پوتین اشکالی ندارد، اما زمانی که یک نفر ا ز اعضای این دولت با سفیر روسیه ارتباط برقرار می‌کند تحت فشار قرار می‌گیرد. نانسی پلوسی، یکی از دموکرات‌های برجسته در مجلس نمایندگان که منتقد اساسی سشنز است می‌گوید که کناره گرفتن دادستان کل آمریکا از تیمی که قرار است در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق کند کافی نیست. وی از پیش نیز همصدا با چاک شومر خواستار استعفای سشنز از پست خود شده است.

 

پاسخ مکتوب به دموکرات‌ها

جف سشنز، دادستان کل آمریکا قصد دارد به صورت مکتوب پاسخ سوالات نمایندگان دموکرات درباره دیدارش با سفیر روسیه را بدهد. به گزارش رویترز، جف سشنز با رد درخواست دموکرات‌ها مبنی بر یک سخنرانی عمومی در کنگره، اعلام کرد که پاسخ نمایندگان را مکتوب ارائه خواهد کرد. این در حالی است که یکی از نمایندگان ارشد جمهوری خواه با تکذیب درخواست دموکرات‌ها برای حضور سشنز در کنگره، تصریح کرد که پاسخ سشنز مکتوب خواهد بود. 9 سناتور دموکرات اوایل روز جمعه از چاک گراسلی، رئیس کمیته قضایی سنا طی یک نامه خواستار پرسش از دادستان کل آمریکا شدند. این نامه یک روز پیش از اینکه سشنز خود را از تیم تحقیقاتی کنار بکشد، ارسال شده است. پیش‌تر سشنز عضو تیمی بود که قصد داشت تا درخصوص میزان دخالت روسیه در انتخابات ایالات‌متحده تحقیقاتی صورت دهد. گراسلی گفته است که او هیچ طرحی برای شنیدن سخنان سشنز به صورت عمومی ندارد، در مقابل سشنز روز دوشنبه نامه‌ای به سنا ارسال خواهد کرد و پاسخ‌های خود را به شکل مکتوب برای سناتورهای آمریکایی خواهد فرستاد. سناتورهای دموکرات سعی دارند تا موضوع ارتباط سشنز را در سطح عمومی داغ نگه دارند، برای همین برخی سناتورها از گراسلی درخواست کرده بودند تا سشنز در کنگره حضور پیدا کند و درخصوص اتهامات موجود علنی پاسخ دهد.