۰ نفر

دومین افشاگری علیه تیم ترامپ

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۴:۵۰
کد خبر: 180242
دومین افشاگری علیه تیم ترامپ

دادستان کل آمریکا متهم شده که در دوره سناتوری‌اش با سفیر روسیه ارتباط داشته است. به همین دلیل چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا خواستار استعفا و تحقیق بیشتر از سشنز شده است.

به‌دلیل همین اعمال فشارها دادستان از عضویت در کمیته تحقیقات در مورد «پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» کناره‌گیری کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود از جف سشنز دفاع کرده است. نانسی پلوسی رهبر دموکرا‌ت‌ها نیز در مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید که سشنز دادستان کل در جلسه استماع کنگره «قسم دروغ» خورده و باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

«روسیه» بلای جان دولت ترامپ شده است. این بحران تاکنون یک قربانی داشته است: مایکل فلین. اما به نظر می‌رسد که بحران ارتباط مردان ترامپ با سفیر روسیه در آمریکا همچنان ادامه داشته باشد. ارتباط‌گیری با سفیر روسیه زمانی غیرعادی‌تر می‌شود که مسکو متهم به دخالت در انتخابات آمریکا به سود ترامپ شده است. حالا پس از رسوایی مایکل فلین قرعه به نام دو تن دیگر افتاده است که هر دو نیز یاران مورد وثوق دونالد ترامپ هستند: ابتدا جف سشنز، دادستان کل آمریکا و بعد از او داماد ترامپ یا همسر ایوانکا. این دو متهم هستند که با سفیر روسیه پیش از انتخابات دیدار داشته‌اند. این در حالی است که جف سشنز خود یکی از اعضای تحقیق پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد ؛ هر چند دادستان کل آمریکا با افشای این خبر خود را از این تیم تحقیقاتی کنار کشید اما چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا خواستار استعفا و تحقیق بیشتر از سشنز شده است. با این حال دادستان کل آمریکا که به‌دلیل دیدارهایش با سفیر روسیه از جریان تحقیقات در مورد «پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» کناره‌گیری کرده است، می‌گوید هیچ عمل اشتباهی از او سر نزده ‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتر خود بار دیگر از جف سشنز دفاع کرده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که هیچ عمل خطایی از جف سشنز سر نزده است. همچنین سشنز در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» گفت که پس از مشورت‌ها، تصمیم گرفته از خود درخصوص نظارت بر پرونده‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی در زمان کنونی یا در آینده، سلب مسوولیت کند. دادستان کل آمریکا می‌گوید کناره‌گیری او از نظارت بر تحقیقات، به‌معنی «پذیرفتن هیچ عمل اشتباهی نیست».

او می‌گوید یکی از دیدارها با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، پس از سخنرانی در مراسم بنیاد «هریتیج» بود. وی گفت: «من در مراسم جمهوری‌خواهان صحبت کردم که حدود ۵۰ سفیر در آنجا حضور داشتند. بعد از سخنرانی از تریبون پایین آمدم و با چند نفری گپ زدم. در همان موقع بود که دیداری با سفیر روسیه داشتم و گفت‌وگویی کردم و من مدت کوتاهی پس از آن محل را ترک کردم.» با این وجود جف سشنز در مورد دیدار دیگر گفته است: «در مورد مسائل مختلفی صحبت کردیم. یکی از آنها اوکراین بود و ما بر سر موضوع با هم هم‌عقیده نبودیم.»

به گفته دادستان کل در جریان دیدار با کیسلیاک، در دفترش دو نفر از کارمندان ارشد غیرسیاسی او نیز حضور داشته‌اند: «فکر نمی‌کنم چیز عجیبی باشد که سناتور ایالات‌متحده دیداری با سفیر روسیه داشته باشد.» در زمان این دیدار، سشنز سناتور آلاباما در مجلس سنای آمریکا بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بر این باور است که هجمه علیه سشنز بازی جدید دموکرات‌هاست و در توییتی مجددا حزب دموکرات را متهم کرده که به‌خاطر شکست در انتخابات است که دست به اقدامات علیه دولت او زده‌اند. دونالد ترامپ بار دیگر تاکید کرده است: سشنز «مردی صادق است و او هیچ چیز اشتباهی نگفته است. او می‌توانست پاسخ‌های خود را کمی دقیق‌تر بیان کند، اما به‌وضوح این یک کار عمدی نبود.»

دموکرات‌ها و منتقدان دولت دونالد ترامپ می‌گویند سشنز در جلسه استماع کنگره برای تایید شدن به‌عنوان دادستان کل، وجود ارتباط میان خود با مقام‌های روس را انکار کرده است. همزمان با چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا، نانسی پلوسی رهبر دموکرا‌ت‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید که سشنز دادستان کل «قسم دروغ» خورده و باید از مقام خود کناره‌گیری کند. سنای آمریکا در 8 فوریه با ۵۲ رای مثبت در مقابل ۴۷ رای مخالف، جف سشنز را به‌عنوان دادستانی کل آمریکا تایید کرد. در آن جلسه تنها یک نماینده دموکرات به جف سشنز رای موافق داده بود.

انتقاد دموکرات‌ها اما تنها محدود به جف سشنز نیست و آدام شیف، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته امنیتی مجلس نمایندگان به تازگی در مورد پرونده «دخالت‌های روسیه» گفته در این لحظه «ما کمتر از کسری از واقعیت‌هایی که اف‌بی‌آی می‌داند، می‌دانیم.»

گفته‌های شیف پس از نشست جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال در جلسه کمیته امنیتی بیان شده‌است. این نماینده دموکرات گفته چیزهای زیادی هست که مخفی‌ است و اگر ما کارمان را درست انجام بدهیم، عیان خواهد شد. دوین نونس، رئیس ‌جمهوری‌خواه همین کمیته گفته رئیس اف‌بی‌آی «رک» بود و جلسه با او «به‌عنوان گام نخست، خوب بود.»

جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده پیش از این دولت روسیه را متهم به دست ‌داشتن در حملات سایبری و دخالت‌های مجازی در انتخابات آمریکا با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی و ضربه زدن به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ابتدا تردیدهایی در مورد این موضوع ابراز کرده بود اما سپس در جریان نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات، پذیرفت که روسیه دست به حملات سایبری به انتخابات آمریکا زده‌است. مسکو اتهام‌های واردشده در مورد دخالت‌ها در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است اما برخی از جمهوری‌خواهان همپای دموکرات‌ها بر این باورند که روسیه با حملات هکری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 تاثیرگذار ظاهر شده است.

آیا داماد ترامپ هم جزو حلقه روسی است؟

هر روز که ابعاد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا آشکارتر می‌شود بخشی از دولت دونالد ترامپ هم زیر سوال می‌رود. رسانه‌های آن کشور می‌گویند سفیر روسیه در آمریکا، سال گذشته و در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن، با شماری از مشاوران دونالد ترامپ، از جمله جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده دیدار کرده‌است.

جرد کوشنر در دسامبر سال گذشته، با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا در «برج ترامپ» دیدار کرده‌ است. ساختمان دونالد ترامپ در نیویورک محل دیدارها و رایزنی‌های رئیس‌جمهوری منتخب و تیم او برای انتقال قدرت بود. به گفته کاخ سفید این دیدار «جلسه کوتاه ابراز حسن‌نیت» بوده و مایکل فلین نیز در آن حضور داشت. برخی می‌گویند درگیری ترامپ با رسانه‌ها موجب هجمه غیرعادی علیه دولتش شده است. پیش‌تر دونالد ترامپ، همزمان با انتشار گزارش‌های مربوط به استعفای مشاور امنیت ملی‌اش، مایکل فلین، از «افشای غیرقانونی» اطلاعات انتقاد کرده بود. جرد کوشنر همراه همسرش ایوانکا ترامپ و دو پسر دیگر دونالد ترامپ، اریک و دونالد جونیور، عضو کمیته انتقال قدرت بودند و دیدار برخی از این افراد در تیم انتقال قدرت با سفیر روسیه ممکن است پای اعضای خانواده ترامپ را به این پرونده بکشاند.

صدور فرمان جدید عقب افتاد

همزمان با جنجال‌های دولت ترامپ درباره روسیه، کاخ سفید اعلام کرد که فرمان جدید رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممنوعیت ورود اتباع چند کشور به آمریکا چند روزی به عقب افتاده است. پیش‌تر اعلام شده بود تا روز جمعه این فرمان صادر خواهد شد و برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که نام عراق از فهرست حذف شده است. فرمان اولیه که با مخالفت قوه قضائیه این کشور روبه‌رو شد، موجب شد ترامپ به‌دنبال فرمان اجرایی جدید باشد. در فرمان اولیه رئیس‌جمهوری آمریکا ورود شهروندان ایران و 6 کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف شده و قرار بود وزارت امنیت داخلی آن کشور طی ۳۰روز مشخص کند کدام یک از کشورها اطلاعات کافی در مورد شهروندان متقاضی روادید ارائه نمی‌کنند. در ایالات‌متحده دیدگاه‌های مختلفی در مورد این فرمان مطرح شده‌است؛ از یک سو گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی و شماری از سازمان‌های غیردولتی به مخالفت با آن پرداخته و آن را تبعیض‌آمیز توصیف کرده‌اند. شماری از فرهیختگان، محققان و هنرمندان ایالات‌متحده نیز خواستار بازنگری در آن شدند و آن را به ضرر منافع آمریکا نامیده‌اند. از سوی دیگر اما موافقان و مدافعان فرمان منع موقت ورود، از آن به‌عنوان راهی موقتی برای بازبینی روادید صادرشده برای شهروندان کشورهای موسوم به هفت‌گانه یاد کرده‌اند. آنها می‌گویند ویزا حق نیست، بلکه امتیاز است.