۰ نفر

انگلیس: وضع حقوق بشر در ایران، بد است

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۵۳
کد خبر: 176875
انگلیس: وضع حقوق بشر در ایران، بد است

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه می‌گوید که آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای نیست اما با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناهمخوان است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس که اواخر دی ماه گذشته سفری به ایران داشته، درباره آزمایش موشکی ایران و همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران اظهارنظر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «توبیاس الوود» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه، آفریقا و مقابله با تروریسم این اظهارات را دیروز در به سوال کتبی یک نماینده پارلمان این کشور درباره ایران مطرح کرده است.

«مایکل گاو» عضو محافظه کار پارلمان انگلیس در این سوال پرسید: «ارزیابی شما از سطح تبعیت ایران نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چیست؟»

معاون وزیر خارجه انگلیس در پاسخ ضمن برشماردن مفاد برجام از قبیل خارج کردن 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و اجرای دیگر مفاد آن از سوی ایران، به موضوع آزمایش موشکی هم اشاره کرد.

او نوشت: «آزمایش موشک بالستیک ایران (در تاریخ 29 ژانویه) نقض برجام نبود اما با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناهمخوان است. دولت همچنان درباره برنامه موشک بالستیک ایران نگران است و ما همچنان از ایران می‌خواهیم از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تبعیت کند. ما متعهدیم که اجرای تحریم‌های اعمال‌شده سازمان ملل و اتحادیه اروپا روی این برنامه با قوت ادامه یابد».

در حالی که مقامات غربی انتقادات گسترده‌ای از آزمایش موشکی ایران مطرح کرده و واشنگتن هم تحریم‌های یکجانبه تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد، اما بسیاری از کارشناسان تأکید کرده‌اند که آزمایش موشکی بر اساس متن قطعنامه، نه نقض برجام و نه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. (جزئیات بیشتر)

از همین رو شورای امنیت به جز ابراز نگرانی از آزمایش موشکی، اقدام عملی‌ای انجام نداد و حتی مسکو به دفاع از اقدام ایران پرداخت.

 معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه ادامه داد: «دولت همچنان نگران فعالیت ثبات‌زدای ایران در منطقه است و ما همچنان ایران را تشویق می‌کنیم با همسایگانش برای حل منازعات و گسترش ثبات همکاری سازنده‌ای داشته باشد».

این مقام انگلیسی همانند دیگر مقامات غربی ادعاهای ضد ایرانی در خصوص وضعیت حقوق بشر را تکرار کرد.

الوود در پاسخ به سوالی دیگر نوشت: «ما به طور مرتب موضوع حقوق بشر را با ایرانی‌ها در همه سطوح طرح می‌کنیم و به اقدام در کنار جامعه بین‌المللی برای فشار آوردن بر ایران برای بهبود بخشیدن به وضعیت بدش در موضوع حقوق بشر ادامه خواهیم داد».

معاون وزیر خارجه انگلیس در بخش پایانی اظهاراتش، «اعدام‌ها در ایران» را پیش کشید و تصریح کرد: «من در جریان سفر 18 ژانویه 2017 به تهران، موضوع مجازات اعدام را مطرح کردم».