۰ نفر

تور اروپایی خانم ضد اروپا

۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۳۷
کد خبر: 172237
تور اروپایی خانم ضد اروپا

مارین لوپن این روزها به فرانسه‌گردی و اروپاگردی روی آورده است. او دائم این مساله لقلقه زبانش شده که سال 2017 سال ظهور راست‌گرایی در اروپاست.

 این رهبر راست‌افراطی در فرانسه که چشم‌انداز سال 2017 را برای خود و هم‌قطارانش در اروپا مناسب دیده در گردهمایی احزاب راست‌افراطی در آلمان نوید ظهور عصر جدیدی در تحولات جهان را داده است. او در جمع این احزاب اعلام کرد: «ما در پایان عصری زندگی می‌کنیم که از دل آن قرار است عصر جدیدی زاده شود.» او در این گردهمایی افزود: «سال 2016 سال بیداری دنیای آنگلوساکسون بود. سال 2017، مطمئنم که سال بیداری و طغیان قاره اروپا خواهد بود.» او چنان از کلمه «بیداری» استفاده می‌کرد که گویی امواج بهار عربی به قاره سبز رسیده است. اما نه، این بهار عربی نبود بلکه ظهور پدیده‌ای در سیاست جهان بود که امواجش از آمریکا به سایر نقاط دنیا تسری پیدا کرده است. ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نوید دوره تازه‌ای از سیاست در آمریکا را داده است. بسیاری از راست‌گرایان او را پدر معنوی خویش دانسته و برخی دیگر او را الهام‌بخش خود تلقی کرده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، پیروزی مخالفان اروپا در بریتانیا و ترامپ در آمریکا تضمینی برای احزاب راست‌افراطی در این قاره بوده است. آنها چنان جاذبه‌هایی را پیش‌روی چشمان مردم اروپا ترسیم کرده‌اند که گویی قرار است مدینه فاضله‌ای را برقرار کنند که جهان تشنه آن است. نیویورک‌تایمز می‌افزاید آنها سخن از بی‌عدالتی، از دست رفتن حاکمیت و امواج مهاجرت بر زبان می‌آورند و خود را ناجی ملت‌ها جا می‌زنند. به گزارش دنیای اقتصاد،  احزاب اصلی اروپا اکنون به تقلا افتاده‌اند و شاید مجبور شوند به ائتلاف‌های ناجور یا بی‌تاثیر برای حفظ قدرت خود و بیرون نگه‌داشتن افراطیون از دایره قدرت روی آورند. چرا؟ زیرا در بحبوحه این تردیدها و سوءظن‌ها که روسیه دست اتحاد با احزاب راست‌افراطی برای بی‌ثبات‌سازی اروپا داده، دیگر احزاب اروپایی به صرافت افتاده‌اند تا راه چاره‌ای بیابند.

در گردهمایی راست‌افراطی در آلمان، این‌بار «گرت ویلدرز»، رهبر حزب آزادی هلند که به مخالفت با اسلام و افراطی‌گری مشهور است، ستاره راست‌ها بود. او نماد اعتماد به‌نفس راست‌افراطی در این گردهمایی بود. حزب او در انتخابات بهار گذشته پیشرو بود. او گفت: «جهان در حال تغییر است. آمریکا در حال تغییر است. اروپا در حال تغییر است. جهان در حال پوست‌اندازی است.» این رهبر راست‌افراطی هلند افزود: «این تغییر سال گذشته و با برگزیت شروع شد، با تحلیف ترامپ و سپس این گردهمایی ادامه یافت و ممکن است در سال آینده به اوج خود برسد.» ویلدرز افزود: «این غول به چراغ برنخواهد گشت، چه بخواهید و چه نخواهید.»

ویلدرز، لوپن و همقطارانشان در گردهمایی آلمان از فقدان احساس هویتی سخن گفتند که به دلیل رسیدن موج عظیم مهاجران، تاثیرات جهانی‌سازی و اقتصادی دیجیتالی در حال در نوردیدن اروپاست. آنها معتقدند که نهادهایی مانند اتحادیه اروپا با تحمیل یکنواختی بر فرهنگ‌های متفاوت اروپایی زمینه این فقدان حس هویت را فراهم می‌آورند. راست‌ها یکی از دلایل بحران در اروپا را خود اتحادیه اروپا می‌دانند. برخی از این راست‌ها حتی از تجزیه اروپا به دولت- ملت‌های مستقل سخن می‌گویند. پاتریک بائر، 22 ساله و عضو حزب «آلترناتیو برای آلمان» که مخالف آنگلا مرکل است و توانسته آرای زیادی به‌دست آورد و به‌عنوان رقیب بالقوه او ظاهر شود، در این نشست اعلام کرد که باید حزب آزادی در هلند الگویی برای سایر نهادهای پان‌اروپایی باشد. او خود را یک مسیحی نامید که مخالف سقط جنین و نگران رشد و توسعه اسلام است. بائر گفت: «80 درصد از دانش‌آموزان در برخی مدارس در فرانکفورت مسلمان هستند.»

در این گردهمایی دو ساعته که حامیان احزاب راست‌افراطی هم حضور داشتند چندبار فریاد «مرکل باید برود» سر داده شد. گردهمایی احزاب راست‌افراطی که روز شنبه برگزار شد از این جهت اهمیت داشت که دو زن را کنار هم نشاند: لوپن (رهبر حزب راست‌افراطی) و فراوک پتری (رهبر آلترناتیو برای آلمان) که امیدوار است بتواند رهبری توسعه جریان راست در آلمان و فرانسه را به دست گیرد. نیویورک‌تایمز معتقد است این دو کشور موتور سنتی تحرک در 28 کشور اروپایی هستند. با روی کار آمدن ترزا می‌در انگلیس تعداد زنان مخالف مرکل در اروپا به سه نفر رسید: ترزا می، پتری و لوپن؛ هرچند می‌تفاوتی اساسی در رویکردهای خود با آنها دارد. سخنان لوپن در این گردهمایی بسیار مورد تشویق حاضران قرار گرفت. در این گردهمایی اعلام شد که اروپا و آلمان باید مراسم سوگند ترامپ را به مثابه زنگ بیدارباش تلقی کنند.