۰ نفر

الجزیره مطرح کرد

افشای پروژه نفوذ اسراییل در بریتانیا

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 169537
افشای پروژه نفوذ اسراییل در بریتانیا

در سریال‌ها و فیلم‌های سیاسی اروپایی و امریکایی، داستان‌هایی مطرح می‌شود که تصور آن در عالم واقع سخت به نظر می‌رسد.

 اما واقعیت‌های دنیای سیاست زمانی که برملا می‌شوند شاید فراتر از چیزی که به نظر می‌رسند، هستند. از جمله آن می‌توان به قدرت لابی‌ها در نفوذ به یک دولت یا تاثیر‌گذاری بر یک تصمیم یا حتی تغییر یک مقام ارشد دولتی اشاره کرد. حالا این موضوع در بریتانیا تا حدودی رنگ واقعیت به خود گرفته است. پس از آنکه ویدیویی از کارمندان سفارت اسراییل در لندن مبنی بر تلاش برای برکناری آلن دانکن، معاون وزیرخارجه بریتانیا منتشر شد، سفارت اسراییل در لندن رسما عذرخواهی کرد. آلن دانکن، معاون وزیر خارجه بریتانیا از جمله منتقدان شهرک‌سازی‌های اسراییل در کرانه باختری به شمار می‌آمد که به نظر می‌رسد رژیم اسراییل به‌شدت علاقه‌مند بوده تا او از سمت خود برکنار شود. شبکه خبری الجزیره در یک عملیاتی که شش ماه به طول انجامیده شای مازوت، کارمند ارشد سفارت اسراییل را به صورت مخفیانه زیرنظر داشته تا در فیلمبرداری‌های مخفیانه ثابت کند که این دیپلمات اسراییلی در حال چیدن یک دسیسه علیه کارمند دولت بریتانیا و سیاستمداران ارشد این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، ماریا استریزولو که رییس دفتر رابرت هالفون، نماینده پارلمان بریتانیا و معاون رییس حزب محافظه‌کار حاکم بریتانیا است در جلساتی که با مازوت داشته از او خواسته نام‌هایی از نمایندگان را در اختیار او قرار دهد تا از سمت خود پایین کشیده شوند. مهم‌ترین درخواست مازوت مربوط به نام دانکن است. دانکن هر چند از موجودیت اسراییل پشتیبانی می‌کند اما معتقد است شهرک‌سازی‌های اسراییل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین یک لکه ننگ بر صورت جهان خواهد بود. او همچنین اقدامات اسراییل در کرانه باختری را نیز به آپارتاید در آفریقای جنوبی تشبیه کرده بود.

استریزولو در پاسخ به مازوت عنوان می‌کندکه می‌توان با یک رسوایی کوچک دانکن را رد کرد. این گفت‌وگو که در یک رستوران بر سر میز شام رخ می‌دهد، در حالی که استریزولو عنوان می‌کند بوریس جانسون، وزیرخارجه بریتانیا روی پشتیبانی از اسراییل محکم ایستاده، مازوت در خصوص بوریس جانسون او را به‌عنوان فردی احمق و بدون مسوولیت خطاب می‌کند.

پس از اینکه الجزیره ویدیوی این مکالمه را منتشر می‌کند بلافاصله رسانه‌های بین‌المللی و بریتانیا به دنبال پاسخگویی از سفارت اسراییل در لندن پیش می‌روند که در نهایت این سفارتخانه در توییتر خود به نقل از سفیر می‌نویسد، آقای مازوت در مدت کوتاهی به ماموریت خود پایان خواهد داد. همچنین سفیر اسراییل از دانکن رسما عذر‌خواهی کرد و گفت: صحبت‌های صورت گرفته و اظهارات از سوی سفارت کاملا غیر‌قابل‌قبول است.

اما این افشاگری تنها یکی از یافته‌هایی است که واحد تحقیقاتی الجزیره به دست آورده که قصد دارد در چهار بخش آن را منتشرکند که اکنون یک بخش آن پخش شده و قسمت دوم آن در روز پانزدهم ژانویه پخش خواهد شد. این تحقیقات مخفی قصد دارد تا نشان دهد چگونه رژیم اسراییل یک کمپین نفوذ مخفی را برای تغییر در سیاستمداران در انگلستان به راه انداخته است. آقای مازوت در این ویدیو همچنین جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر را نیز مسخره می‌کند و وی را دیوانه می‌خواند. گفتنی است خبرنگار واحد تحقیقات الجزیره رابین نام دارد که اسم مستعار او است و توانسته در طول این شش ماه به شبکه لابی اسراییل در بریتانیا که از سوی کابینه رژیم اسراییل و سفارت این رژیم تقویت می‌شود، نفوذ پیدا کند. گفتنی است رابین از جمله افرادی در بریتانیا به حساب می‌آید که قصد دارد در راستای مبارزه و تحریم اسراییل کمک کند.

استریزولو به نظر می‌رسد که قصد داشته به رابین نشان دهد که اسراییل تا چه حد قصد دارد تا در سطوح بالای سیاست خارجی بریتانیا دخالت کند و حمایت از اسراییل را در اولویت اصلی بریتانیا قرار دهد.

با این حال این جریان نشان می‌دهد که اسراییل حتی با نفوذ در تعداد اندکی از نمایندگان و تکیه بر آنها می‌تواند منافع خود را تا حدودی تامین کند. در این تحقیقات حتی مشخص می‌شود که اسراییلی‌ها حتی در سوالاتی که نمایندگان از نخست‌وزیر در جلسات روز چهارشنبه انجام می‌دادند نیز نفوذ می‌کردند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهند و حتی در سطح نخست‌وزیر نیز فشار وارد کنند و بر افکار عمومی نیز تاثیر بگذارند.

آنگونه که استریزولو به الجزیره عنوان کرده، لابی‌های اسراییلی در سال ٢٠١٤ هالفون را متقاعد از نخست‌وزیر در خصوص ربوده شدن سه نوجوان اسراییلی و حتی انتقاد از حماس از دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا سوال شود که در آن زمان دیوید کامرون نیز وعده می‌دهد که بریتانیا در کنار اسراییل ایستاده است. یک سخنگوی بوریس جانسون عنوان می‌کند از آنجایی که سفیر اسراییل عذرخواهی کرده و برای ما روشن شده که این نظرات و دیدگاه‌های سفارت یا کابینه اسراییل نبوده است. روزنامه میل آن ساندی نیز مقاله‌ مهمی را از یک وزیر سابق در راستای رسوایی لابی صهیونیستی منتشر و اعلام کرد: زمان آن فرارسیده است که این مشکل که اسراییل سیاستمداران انگلیس را خریده، پایان یابد. این وزیر سابق که نخواست نامش فاش شود، گفت: آشکار شده است که برخی از افراد در حزب محافظه‌کار و در حزب کارگر با سفارت اسراییل همکاری می‌کنند و سفارت اسراییل برای بد جلوه دادن و تخریب اعضا در پارلمان که از اسراییل انتقاد می‌کنند، تلاش می‌کند. ارتشی از افراد بی‌خرد در پارلمان هستند که به اسراییل خدمت می‌کنند. وزیر سابق دولت انگلیس گفت: در طول سال‌ها، نه تنها دوستان اسراییل در حزب محافظه‌کار و دوستانش در حزب کارگر از فعالیت با دولت اسراییل و سفارت آن در لندن دست برنداشته‌اند بلکه با آن در راستای ترویج سیاست‌های اسراییل و مانع‌تراشی در مسیر سیاست دولت انگلیس و از مقابله با اقدامات وزیرانی که برای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند، همکاری نیز کرده‌اند. او ادامه داد: جمعیت دوستان اسراییل در حزب محافظه‌کار به این حزب منتسب نیست بلکه به روشی تاسیس شده است که مانع از این می‌شود که شفاف باشد. با این وجود این جمعیت برای حمایت از اعضای پارلمان دست به اقداماتی می‌زند و از سفرهای دوره‌ای به اراضی اشغالی حمایت مالی می‌کند که تلاشی جهت تحریف واقعیت‌ محسوب می‌شود.