۰ نفر

توپولف، اتوبوس مرگ هوایی در روسیه!

۶ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 166839
توپولف، اتوبوس مرگ هوایی در روسیه!

در حالی که یک فروند دیگر از هواپیمای توپولف ۱۵۴ روسیه روز گذشته در آبهای دریای سیاه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند،مقامات روسی معتقدند که نباید این هواپیما از چرخه هوایی این کشور برچیده شود.

دنیس مانتوروف وزیر صنعت روسیه بر این باور است که برچیدن این هواپیما اشتباهی استراتژیک و ناپخته است و این پرنده همچنان امکان پرواز را علی رغم سوانح بوجود آمده برای آن دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی این سخنان را پس از حادثه سقوط هواپیمای حامل ۹۲ شهروند روسیه در آبهای دریای سیاه در میان خبرنگاران گفت.

هواپیمای توپولف ۱۵۴ طراحی شده در سال ۱۹۷۲ میلادی است که در رقابت با مدل امریکایی خود یعنی بوینگ ۷۳۷ به بازار روسیه عرضه شد.

این هواپیما تا قبل از بازنشستگی تجاری در خطوط پروازی روسیه تا سال ۱۹۹۰ میلادی بیش از ۱۳۷ میلیون مسافر را جابجا کرده بود اما از سال ۱۹۹۴ میلادی روسیه تصمیم گرفت تا از این نوع هواپیما در خطوط پروازهای مسافربری خود استفاده نکند و به جای آن در مصارف نظامی از آن بهره گیرد.

هر چند که هنوز هم از این هواپیما به عنوان جایگزین در پروازهای مسافربری روسیه و برخی کشورهای همسایه آن استفاده می شود و به عنوان مثال در کشور بلاروس ، سه فروند از توپولف ۱۵۴ علی رغم بیش از ۲۵ سال از عمر آن در مسیر مینسک - موسکو روزانه در حال پرواز است، با این حال به دلیل مشکلات فنی فراوان اجازه پرواز توپولف ۱۵۴ به آسمان کشورهای اتحادیه اروپا داده نمی شود.

هواپیمای توپولف ۱۵۴ روسیه یکی از پرحادثه ترین مدل های هواپیما در جهان است.

در سال ۱۹۹۶ میلادی یک فروند از این نوع هواپیما در جزیره نروژی اسپیتزبرگن نروژ سقوط کرد و  ۱۴۱ نفر کشته  شدند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی توپولف ۱۵۴ بازهم حادثه آفرید و ۱۴۵نفر در ایرکوتسک روسیه جان باختند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۷۰ نفر در سقوط این نوع هواپیما در روسیه کشته شدند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی توپولف ۱۵۴ در ایران سقوط کرد و ۱۷۰ نفر جان باختند .

در سال ۲۰۱۰ میلادی هواپیمای رئیس جمهور لهستان که نوع سفارشی توپولف ۱۵۴ بود در بلاروس سقوط کرد و ۹۶ نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی در روسیه یک فروند توپولف ۱۵۴ آتش گرفت که سه نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی این هواپیما در ایران سقوط کرد و ۱۱۷ نفر کشته شدند .

در سال ۲۰۱۴ میلادی توپولف ۱۵۴ در فرودگاه داماددوای مسکو باعث مرگ دو نفر شد.

در سرانجام در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ میلادی بار دیگر این پرنده روسی فاجعه به بار آورد و ۹۲ نفر سرنشین خود را به کام مرگ کشید.

حوادث هواپیمای توپولف ۱۵۴ روسیه در بیست سال اخیر بیشترین تلفات جانی را به همراه داشته که دلیل اصلی آن فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات موتوری و استهلاک سیستم  ناوبری آن بوده است، هر چند که گزارش های فراوانی در خصوص نقص فنی این نوع هواپیما در ۴۴ سال از زمان ساخت آن تا کنون نیز به ثبت رسیده است.

با این حال دولت روسیه همچنان اصرار دارد تا این پرنده قدیمی را به عنوان هواپیمایی راهبردی در صنعت هوایی این کشور حتی به قیمت جان مسافران آن نگه دارد.