۰ نفر

خواب پریشان توسعه‌یافته‌ها در ۲۰۱۵

۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۸
کد خبر: 165203
خواب پریشان توسعه‌یافته‌ها در ۲۰۱۵

چهره نوین تروریسم در حال تغییر است. آمار مرگ و میر مرتبط با حملات تروریستی در سال 2015 برای نخستین مرتبه از سال 2010 تاکنون، کاهشی 10درصدی داشت.

 با این حال، شاخص کلی حملات تروریستی 6درصد افزایش یافت و علت هم این بود که برخی کشورها ازجمله کشورهای توسعه یافته جهان، در سال گذشته بالاترین سطوح تروریسم را تجربه کردند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه خود در این باره نوشته، موسسه علم اقتصاد و صلح از سال 2013 به بعد، هر ساله شاخص تروریسم جهانی که خلاصه جامعی از رویکردهای کلیدی در جهان و الگوهای تروریسم در 16 سال گذشته است، ارائه می‌کند. این موسسه در گزارش امسال خود –چهارمین گزارش منتشر شده توسط این موسسه– اعلام کرد که کشورهای توسعه‌یافته در سال 2015 بیشتر از هر زمان دیگری تاثیرات تروریسم را احساس کردند.

 کاهش شمار کشته‌شدگان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، کشورهای توسعه یافته جهان در سال گذشته شاهد افزایش 650درصدی کشتارهای مرتبط با حملات تروریستی بوده‌اند. آمار تلفات تروریسم در این کشورها از 77کشته در سال 2014 به 577کشته در سال 2015 افزایش پیدا کرده است. 21کشور از مجموع 34کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال 2015 دست‌کم یک حمله تروریستی را تجربه کردند و این درحالی است که بیشترین آمار تلفات به ترکیه و فرانسه اختصاص دارد. دانمارک، فرانسه، سوئد و ترکیه، بیشترین آمار تلفات در حملات تروریستی از سال 2000 تاکنون را داشتند.

 بیشتر از نیمی از 577 نفر از افراد کشته شده در کشورهای توسعه یافته، در حملات تروریستی مرتبط با داعش جان خود را از دست دادند. حملات این گروه تروریستی در پاریس، بروکسل و آنکارا از جمله فاجعه‌آمیزترین حملات در تاریخ فرانسه، بلژیک و ترکیه بودند. اما کشورهای توسعه‌یافته در شرایطی بیشترین تلفات حملات تروریستی را شاهد بودند که شمار کشته‌شدگان در حملات تروریستی در سطح جهانی کاهش داشت. آمار کلی تلفات مرتبط با تروریسم در سال 2015 برای نخستین مرتبه از سال 2010 تاکنون، برابر با 10درصد کاهش یافت.

 علل اشاعه فعالیت‌های تروریستی

عامل اصلی وقوع حملات تروریستی در کشورهای توسعه‌یافته دو سازمان از جنایتکارترین گروه‌های تروریستی در جهان، یعنی بوکوحرام و داعش بودند که فعالیت‌های خود را در دیگر کشورها و مناطق افزایش داده‌اند. حملات مرتبط با داعش در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال 2014 میلادی، 18کشته بر جا گذاشت و این آمار در سال 2015 به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و به 313کشته در جریان 67حمله ر سید.

از سوی دیگر، مداخلات نظامی در عراق و نیجریه، کشورهایی که داعش و بوکوحرام عمدتا در آنها عملیات داشتند، به کاهش 32درصدی تلفات در این کشورها منجر شد. با این حال، دو گروه از زمان مداخلات نظامی، فعالیت‌های تروریستی خود را در کشورهای همسایه و در منطقه- ازجمله در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی- گسترش دادند که این مساله با افزایش تاثیرات تروریسم در جهان همراه بود. شمار کشورهایی که داعش در آنها دست به حملات تروریستی زده طی یک سال تقریبا دو برابر شد و از 13حمله در سال 2014 به 28حمله در سال 2015 افزایش یافت. طبق گزارش مربوط به شاخص سالانه تروریسم جهانی که تحت عنوان «چشم‌انداز انسانیت» منتشر شده است، تروریسم در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بیشتر در پی ضعف و مشکلات در عوامل اقتصادی-اجتماعی همچون فرصت‌ها برای جوانان، باور به نظام انتخاباتی، سطوح گوناگون جرم و جنایت و دسترسی به اسلحه، رخ می‌دهد.

 تروریسم نوین

طبق گزارش منتشر شده از سوی موسسه علوم اقتصادی و صلح، فعالیت تروریستی به‌شدت پیچیده است. اگرچه 76 کشور کاهش شاخص تروریسم جهانی را شاهد بودند و این شاخص در 53کشور به‌شدت افزایش داشت، اما شاخص کلی تروریسم جهانی در مقایسه با سال 2014 به میزان 6درصد کاهش یافت.

 اگرچه این شاخص برمبنای فعالیت‌های 274گروه تروریستی در سراسر جهان درنظر گرفته شده است، اما 4گروه داعش، بوکوحرام، القاعده و طالبان مسوول اصلی 75درصد از تلفات مرتبط با حملات تروریستی بودند. این شاخص نشان می‌دهد که داعش پس از اینکه مسوولیت کشته شدن 6هزار و 141نفر در حملات در بیش از 250کشور در سال 2015 را برعهده گرفت، به‌طور رسمی به مهلک‌ترین گروه تروریستی در جهان تبدیل و جایگزین بوکوحرام شد.

 هزینه تروریسم

تاثیر اقتصادی جهانی تروریسم در سال 2015 کم و بیش با سال پیش از آن برابر بود و حملات تروریستی در این سال 89میلیارد و 600میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر رساند. با این حال، تاثیرات اقتصادی جهانی خشونت به‌طور کلی در سال 2015 به 13تریلیون و 160میلیارد دلار رسید. به علاوه، در مناطقی که درگیری‌ها شدید است، تاثیرات بر اقتصاد هم وخیم‌تر است. ضرری که تروریسم در سال 2015 به اقتصاد عراق وارد‌ آورده، با 17درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برابر بوده است.

 کشورهایی که بیشترین آسیب را دیدند

طبق بررسی‌ها و گزارش شاخص تروریسم جهانی، پنج کشوری که بیشترین عواقب تروریسم را متحمل شده‌اند، عراق، افغانستان، نیجریه، پاکستان و سوریه هستند. حدود 72درصد از آمار کلی تلفات حملات تروریستی در سال 2015 به این 5کشور مربوط می‌شوند. در 16سال گذشته، بدترین سال از نظر فعالیت‌های تروریستی سال 2014 بود؛ 93کشور در این سال حملات تروریستی را شاهد بودند و 32هزار و 765نفر هم کشته شدند.